🇦🇹 Diesel 1,64 € Natural 95 1,66 € 🇨🇿 Diesel 37,21 Kč Natural 95 39,73 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,68 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,38 € Natural 95 1,47 € 🇭🇺 Diesel 598,70 HUF Natural 95 602,40 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,56 PLN Natural 95 6,61 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,47 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 € 🇦🇹 Diesel 1,64 € Natural 95 1,66 € 🇨🇿 Diesel 37,21 Kč Natural 95 39,73 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,68 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,38 € Natural 95 1,47 € 🇭🇺 Diesel 598,70 HUF Natural 95 602,40 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,56 PLN Natural 95 6,61 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,47 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 €
PRÁCE 🧰

Počátky podvozkových platforem

7. 1. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Názory

V dnešní době je naprosto běžný standard, že se udělá jedna modulární platforma a na tu se následně napasuje prakticky jakákoliv karoserie. Nic nového, nic objevného. Snižuje to náklady a zjednodušuje výrobu.

Počátky podvozkových platforem

Automobilky své platformy milují, proto vám jednou prodají praktické rodinné auto a podruhé sporťák s “emocemi”, ačkoliv základ je pořád ten samý.

Víte ale, kde se tento způsob vývoje vzal? Když půjdeme po historických stopách autoprůmyslu, tak se taktikou “na jeden podvozek nalepíme jakoukoliv kastli” setkáme u Volkswagenu a Citroënu.

Inženýři prostě vzali podvozek z lidového Beetlu a prdli na to nesmírně ladnou karoserii sportovního střihu. Vznikl tak Volkswagen Karmann Ghia. Abychom nikomu neupírali zásluhy, tak zmíním, že původ krásných oblin karoserie je v Itálii, Němci umí spíš techniku než design. Tak jako tak si výrobce ušetřil dost práce.

Podobně na to šli i ve Francii. Slavný Citroën 2CV poskytl techniku pro Citroën Ami. Pro zemi původu tak trochu typicky výstřední, ale elegantní vůz. Jak vidno, tak už někdy v padesátých, šedesátých letech někdo přišel se sdílením ne dílů a komponent, ale opravdu velkých celků.

Opustíme-li pro potřeby historického kontextu obor automobilní a půjdeme ještě o pár let hlouběji, narazíme na druhou světovou válku. Doba, která lidstvo technologicky posunula o celé dekády. Do vývoje veškeré techniky se doslova rvaly veškeré možné prostředky.

A zase se nám to stáčí k Německu. To mělo technologicky dlouho navrch. Tedy přesněji do té chvíle, než se jejich vyspělé, velmi propracované a přesně vyrobené tanky poprvé setkaly s ruským, nahrubo opracovaným pancířem kryjícím primitivní techniku a často negramotnou posádku. Říšská technika byla oproti té východní extrémně drahá a složitá na vývoj i výrobu. I proto si to tehdy konstruktéři usnadňovali malou zkratkou - jakmile vznikla potřeba nového stroje, hledali prvně způsoby, jak postavit moderní techniku na již existující podvozek.

A překvapivě je tam i tak trochu “česká stopa”. Jednou z prvních aplikací tohoto způsobu vývoje bylo použití podvozku z lehkého tanku československé provenience LT vz. 38. Po anexi našeho území padly tanky do rukou Němců. Ti jen lehce modifikovali podvozek a postavili na něm svůj stíhač tanků Hetzer. Nakonec se to otočilo ještě jednou o sto osmdesát stupňů. Šest nedokončených Hetzerů si totiž povstalci ukořistili při Pražském povstání, vyzbrojili je protipěchotními zbraněmi a vyrazili vesele do ulic.

Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články