Laděná výfuk nebo koncovka - jak projít STK

18. 11. 2021 3 min. čtení Tipy a rady

Oblíbená úprava v podobě "laďáku" je také častou obavou před STK. Kdy ještě s laděným výfukem projdete a kdy už vás vyhodí?

Laděný výfuk a STK - na co si dát pozor?

Kvalitně laděný výfuk dodá autu hezký zvuk a umí i o pár koní zvednout výkon. Navíc jsou často laděné výfuky klidně i několikanásobně lehčí než výfuky původní. Problém může být s hlučností. Všechna motorová vozidla jsou nějakým způsobem zkonstruována, a tak jak vyjedou z továrny, jsou schválena a mohou do provozu. Zásahy a změny mohou změnit emisní i hlukové parametry, respektive jejich horní hranici a v takovém případě se dostáváme prakticky za hranu zákona.

Homologace výfuku

Kolem razítek, povolení a schválení se dnes točí prakticky celý svět a i u výfuků a výfukových systémů jsou tyto věci důležité. V praxi to znamená, že si můžete namontovat na auto nebo motocykl prakticky jakýkoliv výfuk, pokud bude mít potřebnou homologaci. Ta má podobu písmene "e" v kroužku nebo obdélníčku, kde je společně s číslem státu i místo. Vícedílné systémy mají za homologační značkou i číslo schválené konstrukční části (to se týká zejména motocyklů). Jestliže je tedy vozidlo osazeno výfukem s homologací, je vše v pořádku a přes STK by mělo projít.

Začne se měřit i hluk

Problém může teoreticky nastat v příštím roce, konkrétně od 20. 5. 2022. EU totiž směrnicí stanovila, že se od 20. 5. 2023 bude povinně při všech STK kontrolách měřit i hluk. Ministerstvo dopravy z neznámého důvodu tento termín posunulo a v ČR se tedy bude měřit už o rok dříve. Od dvacátého května tedy budou všechny STK vybaveny něčím, co bude měřit hlučnost výfuku. Jak to bude technicky vypadat, se zatím moc neví, každopádně pokud auto nebo motocykl budou překračovat povolené hodnoty hluku, bude i jakákoliv homologace k ničemu a dané vozidlo neprojde. Problém je totiž částečně i v tom, že výfuk s homologací sice zaručuje určité parametry, ale jen na určitých strojích.

A problém je, že hlučnost motorových vozidel má normou danou maximální úroveň, ale řeší se to jen při počáteční homologaci, kterou provádí výrobce. Dále je to spíš na úrovni jednotlivých států - typicky třeba v Rakousku, kde jsou policisté na hlučné motocykly velmi hákliví a zaměřují se na ně. Homologace jakéhokoliv jiného než originálního výfuku tedy nemůže 100% zaručit, že vozidlo v budoucnu STK zvládne.

A co svody nebo db-killer?

Častou otázkou je problematika tzv. db-killerů, což se týká téměř výhradně motocyklů. Je to komponenta v podobě jakési trubičky nebo zátky, která se dá z výfuku vymontovat. Má to za následek méně tlumený, obvykle takový "ostřejší" zvuk, který se samozřejmě nevejde do požadovaných norem. Teoreticky by se měl db-killer vyndávat jen při jezdění na závodním okruhu. Prakticky to vypadá tak, že se povaluje někde v garáži a montuje se "jen pro potřeby STK". Odtamtud by vás tedy s namontovaným db-killerem vyhodit neměli, a to ani tehdy, není-li nijak zajištěn a jde vymontovat ručně.

Pokud to s úpravami myslíte vážně, můžete si klidně krom laděného výfuku pořídit i komplet nové svody. Ty ovlivňují výkon a mají vliv i na zvuk, nemusí mít ale žádnou homologaci, teoreticky, pokud to zvládnete, si je můžete udělat i sami. Důležité je, aby nebyly nikde děravé a plnily svou funkci, tedy sváděly všechny výfukové plyny.

Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články