PRÁCE 🧰

Kdy přijdou konečně ty revoluční baterie do elektromobilů?

27. 3. 2022 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Baterie v elektromobilech Auto-moto baterie a nabíjení Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Baterie v elektrických vozech

Největším strašákem elektromobilů jsou baterie a vše s nimi spojené. Problematická je kapacita, životnost i cena. Vše má zásadní vliv na to, jak moc jsou elektromobily pro veřejnost atraktivní. Dočkáme se někdy té neustále slibované revoluce a přijde tedy akumulátor s nízkou cenou, stoletou životností a kapacitou na dojezd 1 000 kilometrů?

Kdy přijdou konečně ty revoluční baterie do elektromobilů?

Pokud bychom na výše položenou otázku měli odpovědět krátce, tak to bude „zatím ne“. Z nejrůznějších médiích však neustále vídáme rozjuchané titulky, hlásající do světa, že ta revoluce už je opravdu na spadnutí a výroba začne co nevidět. Zejména v těch trochu tendenčních, která se na elektromobilitu dívají hodně nekriticky, se koná revoluce minimálně jednou do týdne.

Cena baterie do elektromobilu

Nedá se upřít jedna věc - cena akumulátorů klesá. Aut na baterky se prodává čím dál víc, ale u většiny z nich ještě pořád ta baterie tvoří klidně 80-90 % ceny celého vozu (což je mimochodem někdy dost poznat třeba na interiéru - holt se musí zase někde ušetřit). Každopádně jsme se dostali až někam ke 105-120 dolarům za kWh (v nákladech pro automobilku, ne pro koncového zákazníka!). Za průlomovou se přitom považuje 100 USD/kWh. Jestli se vám to zdá hodně, tak vězte, že oproti roku 2010 je to cena zhruba desetinová (!), což rozhodně není špatné. Problém je ale v tom, že když se podíváme na graf vývoje ceny, tak křivka se nám dost zploštila. To znamená, že pokles ceny zpomalil a nevypadá to, že by se to mělo změnit. V následujících letech se sice předpokládá, že výrobní náklady půjdou až někam na hranici 90 USD/kWh. Co se bude dít potom, nedokáže v tuhle chvíli říct asi nikdo. Většinu ložisek surovin i výrobních kapacit vlastní Čína, což v tomto případě nevěští nic dobrého.

Graf ceny akumulátoru

Kapacita akumulátorů

Tohle je další část celého problému. Do padesátilitrové nádrže se vejde nafty/benzínu na 600-1000 kilometrů jízdy. Do podlahy elektromobilu se vejde akumulátor, se kterým reálně ujedete kolem 400 kilometrů, a to se bavíme o těch „lepších“. Logicky se tedy objevují snahy narvat do stejného objemu víc energie, tedy dosáhnout vyšší energetické hustoty.

Snaha se ovšem ne vždy potká s realitou a už mockrát jsme tu měli titulky, že se povedlo ujet na jedno nabití přes 1000 kilometrů, protože byla vyzkoušena nová baterie s vyšší energetickou hustotou. Věřím tomu, že v laboratorních podmínkách i při testovacích jízdách se to skutečně podařilo. Otázkou je, jak reálné je přenesení takového akumulátoru do aut, která mají mít nějakou akceptovatelnou cenu. Kdejaká benzínová „plečka“ za 400 tisíc ujede na jednu nádrž s přehledem 900 kilometrů. Elektromobil, který má toto umět, bude možná pětkrát, ale spíš desetkrát dražší (tím se dostáváme k předchozímu bodu - ceně baterií).

A dovolím si ještě neskromně jednu spekulaci. Nemám problém uvěřit, že se skutečně už klidně několika výzkumným týmům povedlo narvat dvakrát více energie do objemu dnešních baterií. Nicméně uvedení do praxe dost možná skapalo na bezpečnosti. Jakkoliv elektrické vozy statisticky hoří daleko méně často než spalováky, tak je to v drtivé většině případů požár dost rychlý, nebezpečný a neuvěřitelně špatně kontrolovatelný. Dvakrát více energie znamená také dvakrát tak ničivý potenciál, když dojde k něčemu, k čemu dojít nemá a chemické reakce se vymknou kontrole. Tuším, že právě toto možná několik nadějných projektů potopilo.

Životnost akumulátorů v elektromobilech

Nedá se popřít, že i tady se děje pokrok. První elektrická auta neměla baterie chlazené, ty tudíž v nízkých nebo naopak vysokých teplotách dost trpěly a odcházely holt dříve. Dnes podle některých médií není problém, aby po deseti letech měl akumulátor při správné péči stále ještě třeba 80-85 % své původní kapacity. Jenže když se na toto téma zaměříte a vyhledáte si články o Teslách, které najezdily zhruba přes půl milionu kilometrů, zjistíte, že už mají třeba třetí baterii vyměněnou v záruce. Tu odešel článek, tu odešla řídící elektronika, tu náhle prudce klesla kapacita... Zkrátka se tahle komponenta očividně v určitém bodě životnosti někdy pokazí. Jen velmi málo elektrických aut podle mých zjištění zvládlo najet nějakou zázračnou porci kilometrů s jednou (původní) baterií.

Většina automobilek dává na akumulátor záruku 6-8 let a současně třeba 160-200 tisíc kilometrů s tím, že poté bude mít baterie třeba více jak 70 % své původní kapacity. To je sice super, jenže co potom? Koupit novou za čtvrt milionu? Navíc, co bude s tou starou? Jasně, může sloužit v domácím uložišti elektrické energie. A pak? Recyklace je zatím dost drahá a dost náročná. Kdo ji zaplatí?

Shrnutí

Z toho, co jsem výše popsal, je asi každému jasné, že jedno s druhým více či méně souvisí. Není problém měnit baterii každých pět let, když její cena bude 30 tisíc korun. Stejně tak není problém ani drahá baterie, jíž klesne po deseti letech kapacita na 70 %, pokud i na to zvládne auto ujet třeba 800 kilometrů. Všechno je to zatím spíš jen o slibech a o revolucích, které se už dávno měly odehrát. Samozřejmě, nadšenci, eurohujeři a aktivisté vám svatosvatě slíbí, že se to už fakt brzy stane. Jenže věřte jim...

Zdroj info: CleanTechnica, InsideEVs, Teslarati, Electrek, electrive.
Zdroj médií: Depositphotos, CleanTechnica.

Podobné články