Kde jsou mýtné brány v zahraničí a jak se dá mýtné platit

4. 6. 2021 4 min. čtení Tipy a rady

Při cestě do zahraničí můžete narazit na dva způsoby placení jízdy po dálnici. Je to buď mýtné nebo dálniční známka. Jak to v které zemi je?

Výběr mýtného v zahraničí

Když to vezmeme od základu, tak u nás osobní automobily platí za elektronickou dálniční známku, avšak vozy nad 3,5 tuny to mají jiné a platí mýtné, jehož výše se počítá pomocí nejvyšší hmotnosti vozidla, jeho emisní třídy a rozhodující je i počet náprav. Pro usnadnění placení se v každém nákladním voze nebo kamionu nachází palubní jednotka. Pro její získání je nutné zaplatit kauci a zařízení je nepřenosné.

Mýtné brány buď elektronicky snímají, zda-li vozidlo má předplaceno nebo ne. V některých zemích jsou faktickým ukončením zpoplatněného úseku, kde zároveň řidič může zaplatit, pokud nepoužívá palubní jednotku.

Jakým způsobem se platí mýtné

Mýtné lze platit buď dopředu, nebo v režimu následného placení. V některých případech jsou akceptované k platbě i některé tankovací karty. Tento postup platí v České republice. V zahraničí to může být občas trošku odlišné. Většina mýtného se dá v zahraničí platit i přes mobilní aplikaci.

Pokud řidiči vozů nad 3,5 tuny jezdí časté trasy přes tranzitní země je výhodnější mít palubní jednotku, která tak usnadňuje placení, než mít vždy na paměti, že musím před cestou něco zaplatit.

Rakousko a mýtné

Osobní auta to mají snadné, prostě si u hranic zakoupí papírovou dálniční známku, kterou nalepí na příslušné místo na čelním skle. Tu elektronickou lze také koupit, ale pozor její platnost začíná až 18. den po koupi (je to kvůli případnému vrácení).

Co se týká mýtného, tak to se platí ve většině případů přímo na mýtných branách. Týká se to většinou průjezdu průsmyků a tunelů.

Autobusy a vozidla nad 3,5 tuny musí platit mýtné skrze palubní jednotku Go-Box. Cena se odvíjí od počtu ujetých kilometrů. Zohledňuje se samozřejmě emisní norma a počet náprav. Jednotka Go-Box platí pouze na území Rakouska, pokud by firmy chtěly využívat palubní jednotky, které zahrnují i jiné země, musí sáhnout po jiných jednotkách - třeba EuroPilot.

Mýtné v Německu

V případě Německa platí za použití dálnic auta s hmotností 7,5 tuny a výše. Pro platbu mýtného je nutné mít ve vozidle palubní jednotku Toll Collect, což usnadňuje práci. Pokud vozidlo touto jednotkou nedisponuje lze zaplati částku přes internet nebo v příslušném terminálu Toll Collect. 

Vozidla, která mají méně, než je výše uvedená hmotnost platí mýtné jen v úseku tunelu Herren a Warnow. Ty se nacházejí na severu Německa. Jinak jsou pro osobní automobily dálnice zatím zdarma

Slovensko

Na Slovensku je to podobné jako v Rakousku. Mýtné platí vozidla nad 3,5 tuny a autobusy. Dá se platit dopředu (tedy si předplatit částku na delší čas) nebo až později (splatit částku na fakturu). Mýtná síť se nachází na dálnicích, rychlostních silnicích a silnicích první, druhé a třetí síti.

Palubní jednotka ve Slovensku se nazývá SkyToll.

Mýtné v Polsku

Zde si dávejte pozor, protože mýtné platí každé vozidlo. Tedy v Polsku neexistuje dálniční známka. Ve většině případů se platí částka za skutečně ujeté úseky dálnic. Zároveň se toto mýtné platí jen na některých dálnicích. Mezi ně patří dálnice A1, A2 a A4 - tedy jen v jejich vybraných úsecích. Ti, jenž neprojedou celým zpoplatněným úsekem, zaplatí jen poloviční cenu.

Vozy nad 3,5 tuny platí i na některých mimo dálničních úsecích. Tato vozidla a autobusy platí mýtné přes palubní jednotku ViaToll.

Itálie a mýto

Poplatek za využití dálničních tras je účtován v podobě mýtného i pro osobní automobily. Dá se platit hotovostí, platební kartou i tou tankovací a to na mýtných branách. Za použití dálnic musí platit i motocykly. Ty platí stejnou cenu za užití dálnice jako osobní vozy.

V některých úsecích můžete narazit na tzv. free flow, tedy mýtné se musí doplatit dodatečně. Pro místní nebo cestovatele, které často jezdí přes Itálii, tak se pro ně vyplatí si předplatit průjezdy nebo palubní jednotka Telepass

Platit mýtné je nutné i při průjezdu některými alpskými tunely. Například za tunel Brenner se platí 16,50 euro a za tunel Mont Blanc dvojnásobek.

Zdroj médií: Depositphotos
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je v jedné ruce foťák a v druhé pero, s kterým si vše pečlivě zapisuje. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?