PRÁCE 🧰

Jaké jsou změny v německém mýtném a koho se dotknou?

25. 12. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Cestování do zahraničí Mýtné cestou na dovolenou

Už počátkem prosince dochází v Německu k dramatickým změnám mýtného. Jeho výše se citelně zvýší, neboť se do praxe zavádí dodatečný příplatek za emise oxidu uhličitého. Problém je to i pro české silniční dopravce, kteří budou zvýšené náklady pravděpodobně přenášet na zákazníka.

Změny v německém mýtném. Koho se dotknou a o kolik se zdraží?

Články na téma placení mýta v ČR a zahraničí:

  1. Mýtné v Chorvatsku
  2. Mýtné v České republice
  3. Cena mýta v Chorvatsku
  4. Jak platit mýtné v Chorvatsku
  5. Mýtné ve Slovinsku - kolik stojí?
  6. Mýtné v Rakousku
  7. Výběr mýtného v zahraničí
  8. Změny v německém mýtném. Koho se dotknou a o kolik se zdraží? - právě čtete

Pro řidiče kamionů, kteří na svých trasách brouzdají i po německých silnicích, se už za pár týdnů řada věcí změní. Nový příplatek CO2 povede k tomu, že se stávající poplatky za užívání německé silniční infrastruktury zvýší až o 83 procent. Pro české řidiče kamionů to bude znamenat, že třeba na cestě do Hamburku budou oproti nynějšku připlácet až 2 tisíce korun navíc.

Německé mýto se mění i kvůli směrnici Evropské unie

Zvýšení mýtných sazeb se momentálně v Německu odehrává i kvůli směrnici Evropské unie, která stanovila, že nákladní vozidla se nově budou rozřazovat do pěti tříd dle emisí, které vypouští. Brzy se bude zvýšené mýtné navíc týkat i Rakouska a další evropské státy by směrnici EU měly do svých vnitrostátních právních řádů implementovat maximálně během března roku 2025.

Výše mýtného se bude v Německu nyní odvíjet od produkovaných emisí CO2. Pokud by chtěl dopravce získat příznivější třídu CO2, bude muset včas doložit potřebné informace. Jestliže se tak nestane, budou všechna těžká nákladní vozidla se spalovacím motorem nově zařazena do 1. třídy emisí CO2 a pro speditéry by to automaticky znamenalo nárůst mýtného i o více než 80 procent.

Hledáme řidiče kamionu

Mýto v Německu se léta odvíjelo od norem EURO

Až do této doby se kalkulace mýta v zemích Evropské unie odvíjela od emisí třídy motoru podle norem EURO. Tato úprava zohledňovala kupříkladu emise pevných částic, uhlovodíků nebo oxidu uhelnatého.

Vozidla, která mají na příznivější mýtnou sazbu v Německu nárok, jsou jasným způsobem definovaná. Ovlivňuje jej celá řada parametrů, mezi které se řadí třeba datum první registrace.

Jestliže čeští dopravci chtějí v budoucnu za mýtné platit nižší částky, je dodání potřebných údajů v jejich zájmu. Mezi další důležité parametry, které výši mýtné sazby budou nově ovlivňovat, se řadí i:

  • Třída vozidla
  • Konfigurace náprav kol
  • Konfigurace podvozku
  • Typ vozidla
  • Lůžka, respektive kajuty na spaní
  • Skupina vozidel
  • Technicky přípustná celková hmotnost při zatížení
  • Jmenovitý výkon motor v kW

Všechny uvedené parametry budou pro výpočet konečné výše mýtného v Německu a časem i v dalších státech EU podstatné. Všechny potřebné informace ke stanovení nového mýta v Německu jsou vždy k nalezení v technickém průkazu vozidla a případně také v osvědčení o shodě (Certificate of Conformity, CoC), nebo v takzvaném Customer Information File (CIF).

Jestliže dopravce nemá takové údaje k dispozici, je jeho možností se obrátit na výrobce nákladního vozidla, který tyto dokumenty znovu vydá. Zároveň ale musí speditéři počítat s tím, že budou platit i dodatečné poplatky za opakované vystavení.

Pro mýtné v Německu bude rovněž nově platit, že veškerá bezemisní vozidla se budou vždy řadit do nejnižší, a tedy do páté emisní třídy. V tomto pohledu jde kupříkladu o vozy, které jsou poháněny baterií, vodíkem, kombinací vodíku a elektřiny, vodíkovým palivovým článkem nebo dalšími možnostmi, se kterými jsou spojené nulové výfukové emise CO2.

Chystají se ale i další povinnosti

Řidiči kamionů musí navíc počítat s tím, že německá vláda pro ně přichystala i další novou povinnost. Ta se týká aktualizace informací s ohledem na hmotnost vozidla. Nově totiž bude potřeba uvádět nejvyšší technicky přípustnou celkovou hmotnost při zatížení, a tedy údaj F.1. Tato změna by mohla dopadnout až na desítky tisíc provozovatelů.

Zdroj info: DHL.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články