Jaký vybrat kabinový (pylový) filtr a rozdíly mezi nimi

31. 3. 2021 5 min. čtení Tipy a rady

Kdo nechce vdechovat roztoče, bakterie a plísně, měl by alespoň jednou za dva roky vyměnit kabinový filtr klimatizace. Je jich více druhů, mezi kterými jsou ale zásadní rozdíly.

Jaký vybrat kabinový (pylový) filtr a rozdíly mezi nimi

Ono se to často podceňuje, ale kabinový (nebo také pylový) filtr je to, co vás dělí od všeho, co se vyskytuje venku. To znamená, že i od té čudící Avie, za kterou se táhnete do kopce, případně od všech pylů, které na jaře poletují vzduchem, aby alergici věděli, že zima už je pryč.

Prach na silnici je tvořen hrubšími i jemnějšími částečkami, otěrem z brzd a pneumatik. Ty velké zachytí filtr s přehledem, ale nejnebezpečnější jsou právě ty nejmenší, které levnější filtry mohou více propouštět. Nezdá se to, ale takový kabinový filtr je dost sofistikovaná a promyšlená komponenta.

Kabinové (pylové) filtry v nabídkách e-shopů

Pro co nejvyšší efektivitu

Vyrábí se většinou buď z umělých vláken, nebo z celulózy. V rámečku je filtrační materiál poskládán jakoby do harmoniky, aby se zvýšila filtrační plocha. Větší plocha propustí více vzduchu a zároveň déle trvá, než se zanese. Pórovitá struktura má navíc několik vrstev, které jsou různě přes sebe poskládané, aby se zvýšila efektivita filtrace.

Krom "obyč" filtru můžete pořídit i filtr s aktivním uhlím. U nich je jednoduše v materiálu, jak název napovídá, aktivní uhlí. Od pohledu jsou většinou tmavší (šedé až černé), ale v určitých směrech efektivnější. Ono to uhlí je totiž extrémně porézní materiál a skvěle zachytává právě ty nejškodlivější malé částice. Docela dobře funguje i proti pachům a neutralizuje třeba oxidy dusíku. Nemyslete si ale, že filtr s aktivním uhlí znamená nulový zápach, to rozhodně ne. Omezí ho, ale nezlikviduje.

Vyměňte ho včas

Výměna jednou za dva roky nebo po předepsaném kilometrovém nájezdu není jen tak pro nic za nic. I sebelepší filtr se časem naplní, a přestane fungovat. Pórovitá struktura se zanese a vzduch v autě nebude tak krásně čistý, protože nečistoty se budou z filtru uvolňovat směrem dovnitř. Krom toho se pravděpodobně začnou i více mlžit okna.

Klidně si dopřejte originál

Ani ty nejlepší filtry nejsou nijak extrémně drahé. Většinou vyjdou na pár stokorun, a to i ty originální, doporučené výrobcem. U těch je navíc jistota, že budou pasovat tak, jak mají a rámeček nebude mít tendence se bortit, když se ho budete snažit vyměnit. Mimochodem samotná výměna není nijak složitá a u většiny aut ji zvládnete za pár minut. Popsaná je v návodu k autu, ohlídejte si akorát směr proudění vzduchu, který je naznačen šipkami na rámečku filtru.

Zdroj médií: Depositphotos.com.
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články