PRÁCE 🧰

Poplatky za přepis auta v zahraničí – někde to vyjde pěkně draho

10. 3. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Vlastnictví osobního vozidla je pro vlády zemí lákavým způsobem, jak něco malá přisypat do rozpočtu. Osobní doprava je pro spoustu lidí jediným možným řešením, jak se například dostat do práce. Pakliže přijde její zdanění, těžko se mu vyhýbá.

Poplatky a daně za starší auta u nás a v zahraničí

Když si to dáme trochu do kontextu současné doby, tak česká vláda očividně hledá způsoby, jak najít v rozpočtu více peněz. Dá se to dělat dvěma způsoby – buď se osekají náklady, nebo se najdou nové zdroje. Druhý způsob může zahrnovat i zvýšení některých daní, případně zavedení nových. Časem se dost možná začne mluvit i o vyšším danění takového „luxusu“, jako je vlastnictví auta.

Daň za staré auto je nesmysl

Není asi s podivem, že je to často spojeno s tím, kolik vůz produkuje emisí, ačkoliv je to dost nelogicky postavený systém. Chudší lidé budou většinou mít asi méně prostředků na nákup novějších aut, která by plnila novější emisní normy, za které se platí menší, nebo dokonce nulové daně. Naproti tomu majetnější třída má často dotované elektromobily. Podívejme se na to, jak se v zemích EU daní auta a kolik tam řidiči odvádějí do rozpočtů. Nebudeme řešit všechny země Evropy, ale pozastavíme se jen u těch, kde je to nějakým způsobem zajímavé.

Poplatky za přepis auta nebo jeho pořízení

  • Belgie – ve Valonii všechna auta, která emitují více jak 146 g CO2/km platí poplatek, který může dosahovat výše až 2500 eur, pakliže vůz vypouští více jak 255 g CO2/km.
  • Dánsko – zdanění není podřízeno emisím CO2, ale spotřebě daného vozu.
  • Estonsko – převod vozidla ani jeho pořízení nepodléhá žádné dani.
  • Finsko – v závislosti na množství vypouštěných CO2 emisí se platí poplatek v rozmezí 2,7 % - 50 % z katalogové ceny auta.
  • Francie – země galského kohouta má systém bonusů a malusů. Bonus ve výši až 6000 euro dostane ten, kdo si pořídí nové vozidlo generující 20g CO2/km nebo méně. Penalizace je od 50 eur (138 g CO2/km) po 20 000 eur (231 g CO2/km a vyšší).
  • Nizozemsko – část daně je navázána na CO2 a pohybuje se od 2 eur (1-68 g CO2/km) po 424 eur (151 g CO2/km a více). Všechna auta, která emitují více jak 1 g CO2/km jsou navrch k tomu zpoplatněna paušální daní 366 eur. Dieselové vozy pak platí 78,82 eur za každý gram CO2, který je nad 599 g CO2/km.
  • Španělsko – daň z ceny vozu se pohybuje od 5,4 % (120-160 g CO2/km) po 16,9 % (200 g CO2/km a více).

Poplatky za stará i nová auta a jejich provoz

  • Dánsko – poplatek se odvíjí od spotřeby. U benzinových aut se pohybuje od 330 DKK (1048 korun) při spotřebě 1 litr/50 km (ano, počítají to tam opravdu takhle) po 11 680 DKK (36 918 korun) pro auta, která ujedou na litr benzínu 4,5 km a méně. Dieselové vozy to mají podobně. Začíná se na 460 DKK (1453 korun), pokud vůz na litr paliva ujede alespoň 56,3 km. Končí to na 17 090 DKK (54 022 korun), když vůz urazí na litr paliva 5,1 km a méně.
  • Finsko – daň se pohybuje od 53,29 eur po 654,44 eur v závislosti na produkovaných emisích CO2.
  • Francie – roční poplatek se týká všech vozů, které emitují 190 g CO2/km a více. Jeho výše je 160 eur.
  • Litva – daň založená na emisích CO2 se týká všech aut, která jsou registrována od 1. ledna 2009. Daň je od 12 eur pro vozidla produkující 51-95 g CO2/km, po 2350 eur pro auta, která vyprodukují 226 g CO2/km a více.

Všechny údaje jsou vztaženy k roku 2020, nicméně nepředpokládáme, že by se za tři roky v tomto směru něco posunulo směrem k lepšímu (pro vlastníky motorových vozidel). Chcete-li si tabulku projít, pak hledejte „Overview – CO2-based motor vehicle taxes in the European Union“.

Zdroj info: acea.auto.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články