🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Jak správně poskládat zadní tlumiče – BMW E46

24. 3. 2024 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Slyšíte podivné klepání v zadní části vozu? Seznamte se se špatně poskládanými zadními tlumiči, které se nastěhovaly do vašeho kufru. Poradíme vám, jak je vyměnit tak, aby se to příště nestalo.

Jak správně poskládat zadní tlumiče - BMW E46

Články na téma péče o BMW E46:

  1. Náhradní díly pro BMW E46
  2. 5 nejlepších úprav BMW E46
  3. BMW E46: jak vyměnit prasklou poloosu
  4. Jak správně poskládat zadní tlumiče – BMW E46 - právě čtete
  5. Diagnostika BMW E46: vymazání chyby často problém neřeší

Skvělých vlastností legendárního BMW E46 je mnoho, ale nesmírně důležitou roli pro zážitek z jízdy hrají tlumiče a pružiny. Jejich stav totiž zásadně ovlivňuje nejen pohodlí, ale i bezpečnost při ovládání vozu. Jak tedy poznat, že potřebujete nové tlumiče a proč byste měli zvážit i výměnu pružin?

K čemu slouží tlumiče?

Pružiny nesou váhu vozidla a tlumiče tlumí pohyby pérování, aby vám uvnitř z toho poskakování nebylo špatně. Tlumiče a pružiny časem ztrácejí svou funkci. Opotřebované tlumiče a pružiny mohou zhoršovat ovladatelnost a komfort z jízdy. V závislosti na vašich preferencích a způsobu jízdy si můžete vybrat tlumiče a pružiny, které nejlépe vyhovují vašim potřebám. Pokud hledáte komfortní jízdu, zvolte měkčí pružiny a tlumiče. Pokud preferujete sportovní jízdu, zvolte tužší pružiny a tlumiče.

Jak poznat špatné tlumiče?

Prvními indiciemi opotřebení tlumičů jsou nepříjemné zážitky za volantem. Cítíte, jak vaše auto poskakuje na nerovnostech? Nebo se v zatáčkách naklání víc, než byste si přáli, a vy ztrácíte jistotu? Pak jsou s největší pravděpodobností na vině právě unavené tlumiče. Jednoduchým testem je: zatlačit na roh auta - pokud po jednom "zahopsání" vůz ihned neklesne zpět, ale pokračuje v poskakovaní, je čas na výměnu.

Jak vyměnit tlumiče

Výměna tlumičů nemusí být noční můrou, i když se to tak na první pohled trochu zdá. Stačí dodržet pár dobrých rad a práce půjde hladce. Nezapomeňte, že všechny párové věci, tedy i tlumiče, se vždy mění právě v páru, tedy minimálně po dvou. Odborníci kromě tlumičů doporučují vyměnit zároveň i horní uložení tlumičů. Při předchozích opravách od jiných majitelů se mohlo stát, že byly některé díly vyměněny za jiné, s odlišnými rozměry matic a šroubů. Proto se při výměně tlumičů na vašem BMW E46 může stát, že se setkáte s jinými velikostmi, než dnes uvádíme v návodu.

Vypořádejte se s plasty a koberci

Otevřete kufr a najděte čtyři plastové špunty. Tyto krytky zakrývají šrouby, které drží zadní tlumiče na místě. Dalším krokem je demontáž bočního krytu, který zakrývá přístup k hornímu uložení tlumiče. Pokud se vám nedaří kryt vypáčit, zkuste ho opatrně nadzvednout a poté vytáhnout. V dalším kroku demontujeme plastová kolečka, která zakrývají šrouby uchycení tlumičů. K tomu budeme potřebovat plochý šroubovák. Dále odstraňte celý koberec z kufru, abyste se dostali k tlumičům. Odstraňování izolace tlumiče skýtá jistá úskalí. Izolace má tendenci časem křehnout a tvrdnout, takže při neopatrné manipulaci se snadno potrhá. Rozhodnutí o tom, zda izolaci vyměníte, je na vás. Pokud vám nevadí mírné zvýšení hluku, není výměna nutná.

Jak jsou na tom samotné tlumiče?

Máte za sebou demontáž krytek, koberce a izolace. Nyní už nic nebrání v samotné demontáži tlumičů. Stačí povolit dva šrouby, které je drží na místě. K tomu budete potřebovat pouze klíč na matice o velikosti 13 mm.

Tak a jdeme do finále! Než se rozloučíme se starými tlumiči úplně, zbývá ještě pár kroků. Nejprve bezpečně zvedněte zadní část vozu pomocí hydraulického zvedáku. Můžete ho umístit buď pod rameno nápravy (tzv. trailing arm), nebo přímo pod zadní pneumatiku. Klíčem o velikosti 18 mm povolte matici uchycení tlumiče. Pak jej opatrně vyjměte z vozidla. Pomocí klíče o velikosti 6 mm a dalšího o velikosti 16 mm odšroubujte uchycení tlumiče od samotného tlumiče. Tento krok proveďte i v případě, že budete měnit celé uchycení. Budete totiž potřebovat drobné součástky, které patří k novému tlumiči a novému uchycení.

Na co nezapomenout!

Pozor! Při demontáži uchycení tlumiče věnujte zvýšenou pozornost pořadí a orientaci podložek. Jejich správné umístění je důležité pro bezproblémovou funkci nového tlumiče. Toto totiž může být jeden z důvodů, proč jste našli původní tlumiče v kufru. Nezapomeňte si pořídit fotografie jednotlivých kroků demontáže. Ty vám pomohou při zpětné montáži nových tlumičů.

Jako první nastupuje dorazová guma. Nasadíme ji na nový tlumič. Tato součástka tlumí nárazy tlumiče při extrémních situacích a chrání tak váš vůz i vaši bezpečnost. Dále vložte ve stejném pořadí podložky na vrchní část tlumiče. Při nasazování horní podložky uchycení (shock mount) buďte pečliví. Na obrázku si všimněte, že má konvexní stranu, která musí směřovat směrem k uchycení. Posledním krokem je nasazení a dotažení matice uchycení tlumiče.

Zdroj info: Ultimate bimmer service.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články