PRÁCE 🧰

BMW E46: jak vyměnit prasklou poloosu

5. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Znáte ten nepříjemný zvuk, když se při prudké akceleraci ozve z podvozku auta rána a rázem ztratíte trakci na jednom kole? Pravděpodobně se vám zlomila poloosa. V tomto článku se podíváme na to, jak k tomuto poškození dochází a jak na výměnu poloosy v terénu.

BMW E46: jak vyměnit prasklou poloosu

U BMW E46 je zavařený diferenciál takovou alfou a omegou všeho. Společně s velkými koly se může stát, že se ve „slabé chvilce“ střihnou poloosy. Poloosa je hnací hřídel, která přenáší kroutící moment z diferenciálu na kola. V případě zavařeného diferenciálu, který rozděluje kroutící moment na obě kola rovnoměrně, je zatížení poloosy o to větší. Nejvíce poloosy trpí především při zatáčení a prudké akceleraci, kdy se kola protáčejí a na poloosu působí enormní síla.

Jak poznám zlomenou poloosu a co mám v takovém případě dělat?

Zlomení poloosy se obvykle projeví nepěknou ránou a ztrátou trakce na jednom kole – to poznáte podle toho, že se záď auta při zrychlování více natáčí na jednu nebo druhou stranu (podle poloosy). Můžete také slyšet hluk z hnacího ústrojí nebo cítit nepříjemné vibrace.

V případě zlomení poloosy je nutná výměna. V terénu se jedná o náročnější operaci, která vyžaduje specifické nářadí a zručnost. Nejlépe se vám poloosa bude měnit na dvousloupém zvedáku.

Jak vyměnit poloosu na dvousloupém zvedáku?

Pokud to jde, najeďte s autem na zvedák. V náboji kola vyloupněte středovou krytku. Pomocí ořechu 30 nebo 32 mm (záleží dle motorizace) a dlouhého trháku (nebo alespoň dlouhé pevné trubky) se snažte povolit matici (Locking Axle Nut) u náboje. Zabere to hodně času a hodně síly, pokud jste to ještě nedělali. Následně auto zvedněte a sundejte kolo. U BMW E46 sedan/touring nebo coupe je nutné povolit a svěsit také stabilizátor, který povolíte pomocí ořechu 13 mm (stačí dva šroubky) a také je třeba svěsit výfuk.

U poloosy BMW E46 compact nic není a můžete se vrhnout na sundávání z diferenciálu. Zde najdeme šest šroubků, které povolíte pomocí obráceného torx šroubu E10, případně E12. Obě části poloosy vytáhneme (případně vyklepeme) a nasadíme novou poloosu – je důležité mít stejnou motorizaci (minimálně čtyřválec a šestiválec zvlášť), jelikož se nemusíte trefit velikostí unašeče, průměrem poloosy a také její délkou. Poloosu pak vložte do středu kola, připevněte k diferenciálu a vše pořádně dotáhněte dle výrobce na daný počet Nm. Následně nasaďte kola a hurá do ulic!

Zdroj info: Auto Guide.
Zdroj médií: Depositphotos, Nikola Vrabel.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články