PRÁCE 🧰

Jak se pozná, že je autobaterie nabitá?

6. 2. 2024 2 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Jak dobít baterii Auto-moto baterie a nabíjení

Poznat, jestli je autobaterie skutečně nabitá, není tak snadné, jak se zdá. Přesto se lze dobrat zjištění, zdali tomu tak je, nebo ne.

Jak poznat nabitou autobaterii

Nabitá autobaterie má mít napětí 12,6 V a více, hustota elektrolytu je při plném nabití 1,26 - 1,28 g/cm3. Problém je, že měření by nemělo probíhat hned po nabíjení ani hned po jízdě. Je potřeba nechat napětí ustálit, jinak bychom měřili zbytkový náboj. I autobaterie, která je skoro vybitá a je na konci své životnosti, může mít po jízdě napětí klidně 12,8 V. Nechejte ji alespoň několik hodin „odpočinout“, to znamená v autě, které je zamknuté a má samozřejmě vypnutý motor. Následně můžete měřit napětí na pólech nebo hustotu elektrolytu.

Magické oko

Zde jsme trochu omezeni primitivitou technologie, které se říká magické oko. Je to vlastně velmi jednoduchý hustoměr, který podle barvy umí napovědět, jak je na tom baterie s napětím, respektive jak moc je nabitá. Problém je, že magické oko je zpravidla nad jedním z prostředních článků, ukazuje tedy jeho stav, nikoliv stav akumulátoru jako celku. Nejvíc zabrat však dostávají články krajní. I proto už se od magického oka upouští a výrobci autobaterií ho pomalu přestávají používat.

Sulfatace a stratifikace

Při napětí menším jak 12,4 V se na deskách tvoří sulfát olova. Omezuje činnou plochu desek, proudu, který je autobaterie schopna vydat při startu motoru a klesá i kapacita akumulátoru. Po dobití však může napětí stále být v pořádku a odpovídat plně nabité autobaterii. Majitel vozidla tak nabude falešného dojmu, že je vše v pořádku.

Stratifikace je podobný problém, který vzniká častým cyklování a částečným nabíjením. Elektrolyt má při tomto jevu tendence se rozdělovat na kyselinu sírovou a vodu. Voda je lehčí, takže se usadí v horní části, kyselina naopak klesne ke dnu. Problém je, že voda v extrémním případě může zmrznout a způsobit destrukci autobaterie, kyselina naopak leptá desky a uvolňuje z nich aktivní hmotu. Přitom akumulátor může stále mít ideální napětí, tedy 12,6 V a více. Desky jsou však aktivní jen třeba z poloviny, takže startovací proud je velmi omezený.

Jak tedy poznat nabitou autobaterii?

  • Po delší jízdě nebo nabíjení nabíječkou má napětí 12,6 V a více.
  • Napětí neklesá v čase nijak dramaticky. I po týdenní odstávce auta by měla mít baterie alespoň 12,5 V.
  • Vůz nemá problém se studeným startem ani v teplotách hluboko pod nulou.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.
Josef Korbas, 7. 2. 2024 3:58
Vybíjení akumulátoru při delší odstávce způsobuje také čidlo dálkového zamykání i GPS alarm či tracker.

Podobné články