🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Nabíječka gelových autobaterií vyjde na pár stovek

7. 11. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Základní info k nabíjení Typy auto nabíječek Auto-moto baterie a nabíjení

Gelové autobaterie jsou spíše okrajovým segmentem trhu, používají se zejména v motocyklech. Jejich nabíjení není možné klasickou lineární nabíječkou, ale je potřeba tzv. chytrá nabíječka autobaterií.

Nabíječka gelových autobaterií vyjde na pár stovek

Co jsou gelové baterie

V klasické autobaterie mají elektrody v podobě kladných a záporných mřížek, které jsou oddělené separátory a mezi nimi je tekutý elektrolyt. To je ta nejjednodušší dnes používaná baterie pro použití v autoprůmyslu, nese s sebou nízkou cenu, jednoduché nabíjení a další výhody. Technologie gelových akumulátorů není nic nového, existuje zhruba od 50. let minulého století, spadají do kategorie autobaterií VRLA (Valve Regulated Lead Acid). Principiálně je to podobné bateriím s tekutým elektrolytem, akorát namísto elektrolytu v kapalné podobě je použit gel. Vznikne smícháním křemičitého prášku a kyseliny sírové. Výsledná hmota vyplňuje prostor mezi elektrodami.

Vlastnosti gelových baterií

Odlišná technologie samozřejmě nese s sebou i odlišné vlastnosti výsledného produktu. Kruciální výhoda gelovek je, že teoreticky mohou být používány v jakékoliv poloze. Ideální je pro ně poloha „dnem dolů“, ale když ji třeba o 90° pootočíte, nestane se nic zásadního, fungovat budou pořád, nehrozí únik elektrolytu. Dále jsou gelovky odolné proti cyklickému zatížení, v tomto překonávají nejen klasické akumulátory s tekutým elektrolytem, ale i AGM baterie. Skvělé je, že se nepřehřívají při vysokých výkonech, gel totiž skvěle rozvádí teplo.

Z negativ musíme zmínit především vyšší cenu gelových baterií a nižší energetickou hustotu. V tomto mají ostatní technologie (s výjimkou lithiovek) navrch. Při startování nejsou schopné generovat tak vysoké proudy, jako třeba AGM akumulátory, což je ve spojení s již vyjmenovanými nevýhodami důvodem, proč se v autoprůmyslu používají jen velmi okrajově.

Nezaměňovat s AGM!

Někteří výrobci mají tendence „slévat“ pod označení GEL jak opravdu gelové akumulátory, tak i AGM a naopak (jako AGM vám prodají GEL). Zákazník v podstatě nemusí nic poznat, nicméně pokud chcete opravdu nějakou konkrétní technologii, ohlídejte si, zda ji skutečně dostáváte. Nejlevnější nabíječky, které gelové autobaterie zvládnou nabíjet, stojí pár stokorun. Co je potřeba někdy ze strany uživatele udělat, je zvolit režim pro nabíjení autobaterií GEL.

Nabíječka gelových baterií 12V

Většina chytrých nabíječek umí bez problémů nabíjet gelové autobaterie. Při koupi si však tento fakt raději ohlídejte, na obalu hledejte GEL. Nabíjení pak může trvat na 90 % zhruba 10 až 15 hodin, přičemž nabíjení do plna, tedy do 100 %, může zabrat klidně i 30 hodin. Gelovky totiž posledních zhruba 10–15 % zvládají nabíjet jen velmi nízkým proudem.

Zdroj info: autoaku, dmapraha.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články