Jak probíhají crash testy aut

16. 6. 2021 8 min. čtení Tipy a rady

Nárazové testy se dělají na každém novém voze, aby se zjistilo, jak moc je bezpečný a kde jsou jeho slabiny. Hotový nový vůz by v crash testech měl obstát na výbornou, je tomu tak ale vždy? My se podíváme na to, jak crash testy probíhají a co vše se v nich kontroluje.

Jak probíhají crash testy aut

Bezpečnostní prvky automobilů:

  1. Aktivní vs. pasivní bezpečnost aut
  2. Jak probíhají crash testy aut - právě čtete
  3. Bezpečnostní pásy a jejich důležitost

I přes to, že jsou auta mnohem bezpečnější než dřív, stále při nehodách každoročně zemře několik tisíc lidí. Ke smrtelným nehodám přispívá mnoho faktorů jako je například nebezpečná jízda, nepoužívání bezpečnostních pásů, špatný stav vozovky, či špatná schopnost vozidla vyhýbat se překážkám. Crash testy poskytují podrobný přehled o ochraně, kterou poskytuje váš vůz. Dalším dobrým bodem je například i to, že v čem automobil neuspěje, to se automobilka snaží neprodleně napravit a zvýšit tak bezpečnost

Konstrukční řešení a bezpečnostní systémy určují, jak dobře vozidlo má chránit cestující. Avšak pouze nezávislé crash testy za kontrolovaných podmínek odlišují jedno auto od druhého a říkají nám, jak dobře jeho klíčové komponenty spolupracují. Takový test může vozidlo přeměnit na vrak, avšak dobrá konstrukce může tento náraz ustát a snížit vniknutí do prostoru pro cestující na minimum. Důležité bezpečnostní systémy, jako jsou bezpečnostní pásy, airbagy a opěrky hlavy, hrají zásadní roli tím, že zadržují, polohují a tlumí cestující při srážce.

Lidé zde nehrají žádnou roli

Ve vozech u probíhajícího nárazového testu naštěstí nejsou přítomni žádní živí lidé, ale nahrazují je figuríny. Úlohou figuríny je simulovat lidskou bytost během havárie a zároveň shromažďovat data, která by nebylo možné shromáždit od člověka. Všechny crash testy ve Spojených státech jsou prováděny pomocí stejného typu figuríny - Hybrid III. To zaručuje konzistentní výsledky. Figurína je vyrobena z materiálů, které napodobují fyziologii lidského těla. Například páteř má z vrstev kovových disků a gumových podložek.

Figuríny se dodávají v různých velikostech a jsou označovány percentilem a pohlavím. Například figurína muže padesátého percentilu představuje muže střední velikosti - je větší než polovina mužské populace a menší než druhá polovina. Figurína, která je nejčastěji používaná při nárazových testech váží 77 kg a je vysoká 1,78 m.

Figuríny pro nárazové testy obsahují 3 typy přístrojů:

  • Akcelerometry
  • Senzory zatížení
  • Pohybové senzory

Akcelerometry

Tato zařízení měří zrychlení v určitém směru. Údaje lze použít k určení pravděpodobnosti poranění. Například pokud narazíte hlavou do cihlové zdi, rychlost vaší hlavy se velmi rychle změní. Pokud se ale bouchnete hlavou do polštáře, rychlost hlavy se mění pomaleji, když se polštář deformuje. Uvnitř hlavy figuríny je akcelerometr, který měří zrychlení ve všech třech směrech (dopředu, dozadu, nahoru-dolů, zleva doprava). K dispozici jsou také akcelerometry v hrudníku, pánvi, nohou, chodidlech a dalších částech těla.

Snímače zatížení

Uvnitř figuríny jsou snímače zatížení, které měří velikost síly na různých částech těla během nárazu. Síla se uvádí v Newtonech. Maximální zatížení kosti lze použít k určení pravděpodobnosti jejího zlomení.

Senzory pohybu

Senzory se nachází v oblasti hrudníku figuríny a měří, jak moc se hrudník během nárazu prohne a vychýlí.

Euro NCAP

V Evropě crash testy provádí nezávislé konsorcium Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), které testovaným vozům vydává hodnocení v podobě udělování hvězdiček (max 5).

Jaké testy NCAP standardně provádí:

  • Čelní přesazený náraz vozidla v rychlosti 64 km/h do deformovatelné bariéry. Vůz naráží do deformovatelné překážky (šířka 100 cm, tloušťka 54 cm) celkem 40 % své přídě.
  • Náraz do boku vozidla vozíkem rozjetým na rychlost 50 km/h. V přední části vozíku je deformovatelný materiál o rozměrech 150*50 cm.
  • Boční náraz vozu na sloupek (tzv. pole test) v rychlosti 29 km/h. Tento druh nárazu simuluje boční náraz do stromu (lampy) a slouží především k ověření správné funkce hlavových airbagů. Ocelový sloupek má průměr 254 mm.

Z těchto 3 testů vyjde konečné hodnocení, které rozhodne o tom, kolik hvězdiček za bezpečnost vůz dostane. Dále se provádí další 2 testy, které se ale hodnotí zvlášť a nejsou již zahrnuty do předchozího hodnocení.

  • Test ohleduplnosti vůči chodcům - simulace střetu s chodcem v rychlosti 40 km/h.
  • Bezpečnost dětí, které jsou v dětských sedačkách (vozy se testují s dětskými sedačkami přímo od výrobce, případně se sedačkami, které výrobce doporučuje).

Hodnocení podle amerických testů

Americká organizace IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) zajišťuje testy IIHS, které jsou velmi podobné testům Euro NCAP. Skládají se z hodnocení čelního nárazu s malým a středním přesahem, bočního nárazu, pevnosti střechy a ochrany hlavy a krku při nárazu. Automobily musí v několika testech získat hodnocení „Good“.

Dále se hodnotí chování asistenčních systémů při riziku srážky s jiným automobilem a při riziku srážky s chodcem. Tyto testy musí být na závěr vyhodnoceny jako „Advanced“ nebo „Superior“ (pokročilý nebo lepší). 

Co v hodnocení nenajdeme?

Crash testy jsou užitečné pro určení, jak dobře může vozidlo chránit cestující při nehodě, ale žádný test není neomylný nebo univerzální. Například většina testů používá figurínu padesátého percentilu (průměrné velikosti) ale lidé, kteří jsou mnohem menší nebo větší, než je tato, nemusí být ideálně chráněni, jak naznačuje skóre. Zde je několik dalších faktorů, které ovlivňují, jak byste měli skóre hodnotit.

Těžká vs. lehká vozidla

Protože testy čelního nárazu prováděné NCAP a IIHS simulují kolizi mezi dvěma vozidly stejné hmotnosti a výšky, skóre se nevztahuje na srážky mezi neodpovídajícími vozidly. Při srážce mezi velkým a malým autem vám obvykle bude lépe ve velkém autě. V takových případech větší a těžší vozidlo působí větší energií nárazem do menšího. To pomáhá lépe chránit cestující ve větším autě, ale může to způsobit vážnější zranění cestujícím v menším vozidle.

Vyšší nárazníky

Kromě jejich hmotnosti přispívá vyšší nárazník u mnoha vyšších vozidel, jako jsou pick-upy a SUV, k nesouladu mezi nákladním vozem a automobilem. Když SUV nebo nákladní vozidlo narazí na typický osobní automobil, dojde k nárazu nad nárazník automobilu, a tudíž vyvíjí větší sílu na slabší části menšího vozidla a způsobí větší škody. 

Budoucí vylepšení bezpečnosti

Bohužel někdy může aktivace airbagu způsobit vážné zranění nebo dokonce smrt řidiče nebo spolujezdce. Nová technologie v pokročilých systémech čelních airbagů je navržena tak, aby snižovala toto možné riziko a zvyšovala výkon samotného airbagu. Nejnovější pokrok v oblasti bezpečnostního vybavení je známý jako inteligentní airbag. Tyto airbagy se mohou aktivovat při různých rychlostech a tlacích v závislosti na hmotnosti a poloze sedadla cestujícího a také na intenzitě nárazu.

Jak probíhají crash testy aut

Nejnovější výsledky crash testů

Podle webu euronacp.com zde přinášíme nejnovější výsledky testovaných vozů.

Citroën C4 v nejnovějším testu získal 4 hvězdičky. Hodnoty figuríny však také naznačovaly špatnou ochranu dolní části nohy předního spolujezdce. V nejnovějších testech propadla nová Dacia Sandero Stepway spolu s Dacia Logan, skončily s dvěma hvězdami. Hodnoty figuríny ukázaly ochranu, která byla alespoň adekvátní pro kolena a stehenní kosti řidiče a spolujezdce. Struktury na palubní desce však představovaly riziko zranění cestujících různých velikostí. Posouzení zranění cestujícího při bočním nárazu ukázalo špatnou ochranu a Sandero Stepway nemá pro tento typ nehody protiopatření, například středový airbag. Nejlépe s pěti hvězdami se drží zatím Volkswagen ID.4 spolu se Škodou ENYAQ iV.

Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrabel

Autor článku
Nikča vždycky snila o tom být nadějným chemikem, od školy si chodívá odpočinout na garáž a víkendy tráví s foťákem na nejrůznějších tuning srazech.

Podobné články