🇦🇹 Diesel 1,64 € Natural 95 1,66 € 🇨🇿 Diesel 37,21 Kč Natural 95 39,73 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,68 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,38 € Natural 95 1,47 € 🇭🇺 Diesel 598,70 HUF Natural 95 602,40 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,56 PLN Natural 95 6,61 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,47 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 € 🇦🇹 Diesel 1,64 € Natural 95 1,66 € 🇨🇿 Diesel 37,21 Kč Natural 95 39,73 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,68 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,38 € Natural 95 1,47 € 🇭🇺 Diesel 598,70 HUF Natural 95 602,40 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,56 PLN Natural 95 6,61 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,47 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 €
PRÁCE 🧰

I silničáři mají svoji soutěž – Cestářské rodeo

12. 9. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Aktuality

Jezdit s cestářským autem není jednoduché, zejména pak v případě, má-li vůz radlici. Dopředu moc vidět není, celé auto se houpe a vejít se s ním do úzkého prostoru je problém.

Cestářské rodeo 2023

Cestářské rodeo 2023 se konalo v obdobný termín, jako v loňském roce, tedy v září, kdy ještě zbývá nějaký čas do zimy, ale zároveň všichni v oboru vědí, že ta se nebezpečně blíží. Procvičit si dovednosti v autě s radlicí tak nemusí v tomto termínu být vůbec špatný nápad, zvláště když se to pojme jako závod.

Čas i penalizace

Tatra Phoenix sice není tím největším, co lze na silnicích spatřit, ale jak se ukázalo, je docela obratná. Tedy ve správných rukách, o které naštěstí nebyla na Cestářském rodeu nouze. Jak takové závodění vypadá v praxi?

Pro lepší představu váženého čtenáře jsem přímo na místě vyfotil ze všeho nejdřív mapku závodiště a pravidla. Relativně malý plácek tvoří několik různých stanovišť, kde je potřeba především velmi dobře řídit, a to s citem. Možná bych trochu přeháněl, kdybych mluvil o přesnosti na centimetry, na druhou stranu decimetr už je tady někdy docela dost, takže řekněme, že řidič musí mít přehled, kde se vůz nachází s přesností na 3–5 centimetrů.

Trať je komplexně postavená a prověří doslova všechno. Svižnou jízdu úzkým koridorem z patníků, schopnost správně a přesně zacouvat, ale i citlivou práci s radlicí nebo třeba to, jak moc dobrou představu má řidič o tom, kde má přední kolo, jako naschvál samozřejmě to na pravé straně, nikoliv to pod sebou. Ještě bych měl dovysvětlit jeden detail – žádný trénink nebyl. Jelo se jedno kolo, pak druhé, čas obou se sečetl a přičetly se k němu trestné vteřiny, které jsou rozdávány docela přísně. Je tedy lepší malinko zpomalit a hrát víc na jistotu, než obdržet třeba deset sekund penalizace.

Mazáci i nováčci

Většina borců už měla zkušenosti z předchozích ročníků a bylo to docela vidět. Oproti Cestářskému rodeu 2022 se letos jezdilo rychleji a také se méně chybovalo. Na druhou stranu tu byl i docela vysoký počet nováčků (tuším sedm), kteří se se závodem museli seznámit a nebyli si na trati tak jistí. Mazáci ale předváděli někdy dost neskutečné věci a tuším, že ani s osobákem bych možná tratí tak rychlé prolétnout nedokázal. Za největší frajery osobně považuji borce, kteří na první dobrou zvládli nastavit předním pravým kolem ve vymezeném čtverečku. Respektive někteří to zmákli s přesností opravdu na centimetr, což hraničí s magií.

Ještě tedy konečné pořadí:

1. místo: Milan Rybenský
2. místo: Aleš Jergl
3. místo: Jaroslav Svoboda

Tři nejlepší postupují do republikového finále, odtud pak dále do soutěže mezinárodní, které se koná v rámci zemí V4. Závěrem musíme ocenit skvělou organizaci, která je vlastně už standardem u Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Akce měla moderátorku, vše odsýpalo a k dispozici bylo i občerstvení.

Zdroj info: autorský text.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články