Někdy se tomu říká Cestářské rodeo, ale to i podle silničářů neoznačuje přesně, o co jde. Ona to totiž není žádná divočina, v podání těch nejlepších to připomíná spíše slalom, romantičtěji založení jedinci by v tom mohli vidět třeba i balet.
I cestáři mají svoji závodní disciplínu. Jízda zručnosti vyžaduje přesnost i rychlost
Dopravní konference a silniční veletrh v Pardubicích:
- Dopravní konference Pardubice
- Silniční veletrh v Pardubicích přinesl atraktivní praktické ukázky
- Cestářské rodeo – závodní disciplína silničářů - právě čtete
- Dopravní konference 2023
- Silniční veletrh dopadl jako vždy – povedl se
- Cestářské rodeo 2023
- Dopravní konference 2024
- Silniční veletrh 2024
- Dopravní konference 2024: Nejzajímavější prezentace
Jízdy zručnosti si pořádají jednotlivé kraje samy, přičemž všude se jezdí trochu jiným způsobem, respektive na trochu jinak uspořádaném „hřišti“. Jde ale vždy o to, projet po sobě několik následujících úseků, kde řidič musí například:
- projet slalom mezi sudy
- projet brankou
- najet po zpátku do „garáže“ a zastavit
- projet velmi těsnou a prudkou zatáčku mezi sloupky
- posunout radlicí plastový dílec do vymezeného prostoru
- oddělit dvě pneumatiky radlicí
- přesně zastavit pravým předním kolem ve vytyčeném prostoru
Je to těžší, než to vypadá
Takto napsáno se to zdá asi poměrně triviální. Jenomže není! Předně je nutné celou jízdu absolvovat v klasickém cestářském autě, v tomto případně to byla Tatra. Druhým problémem je, že překážky jsou naschvál velmi těsné a s ohledem na rozměry plochy, na které se vše odehrává, je nutné přemýšlet hodně dopředu. Třeba hned po startu si řidič musí hodně nadjet, aby se trefil mezi barely a nejel mezi ně šikmo. To samé při posunování plastového dílce, na který navíc přes radlici prakticky ani nevidí. Chce to zkrátka mít už něco naježděno a hlavně nezmatkovat a nepanikařit. Za každou chybu se totiž k celkovému času jízdy přičítají další sekundy (spíš desítky sekund). A vítězí pochopitelně ten, kdo zajel nejrychleji...
Cestářská chirurgie
Největšího fištróna vyžadovala jízda již zmíněnou zatáčkou mezi patníky, které vídáme podél silnic. Cestářská tatra s radlicí a sypacím zařízením je na takové manévrování dost dlouhá, stručně řečeno by se dalo říct, že má velké převisy. Spoustu soutěžících také vytrestala disciplína „oddělení pneumatik“. To totiž máte dva běžné pláště na osobák položené na sobě. No a ten vrchní musí soutěžící radlicí od toho spodního oddělit. No jo, jenomže s tím spodním nesmí ideálně ani pohnout, navíc celá tato operace se dělá pravou stranou radlice, tedy tou, která je dál od řidiče. Navíc je potřeba i správně odhadnout výšku radlice, aby řidič nesebral obě dvě pneumatiky, nebo aby se naopak nestalo, že tu vrchní jen lehce břitem pohladí.
Mezinárodní akce
Bylo se zkrátka na co dívat, pro dva nejlepší borce navíc tímto krajským kolem nic nekončí. Naopak! Posouvají se do republikového finále, po něm následuje mezinárodní klání, kde stojí proti sobě ti nejlepší z Česka, Polska, Slovenska a Maďarska. Budeme držet palce!
Zdroj médií: Jakub Mokříš.