PRÁCE 🧰

Silniční veletrh Pardubice 2023

11. 9. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Aktuality

Jako minulý rok, i letos jsme zavítali na Silniční veletrh, který navazuje na Dopravní konferenci. A bylo to super, ostatně jako pokaždé.

Silniční veletrh 2023

Silniční veletrh má jednu obří výhodu – je každý rok zajímavý něčím jiným. V roce 2022 jsme se nechali vyvézt jeřábem do výšky asi 30 metrů, odkud jsme měli skvělý výhled na celé Pardubice i široké okolí. Letos jsme zůstali celou dobu nohama pevně na zemi, ale zklamání se nekonalo. K vidění toho bylo přesně tolik aby se na místě daly strávit třeba dvě hodinky času. Nebylo to únavné, protože se jedná o akci komornějších rozměrů, ale zato skvěle připravenou, za což patří uznání Správě a údržbě silnic Pardubického kraje. Ať už se jednalo o perfektní parkování a jeho organizaci přímo na místě, přes dostupnost občerstvení a kávy (dokonce se šlehačkou!).

ZIL opět přítomen

Na místě byla samozřejmě především velká spousta techniky, především té těžké. U jednoho stánku si mohli návštěvníci prohlédnout vozidla Tatra, o kousek dál stál upravený trialový speciál a svá aktuální i historická vozidla vytáhli z garáží i doubravičtí cestáři. Mým osobním favoritem je velmi udržovaný dědeček z roku 67, kterého si cestáři hýčkají v podstatě jako muzejní exponát a možná i pro případ nějaké opravdové apokalypsy, ve které by byla potřeba jednoduchá technika, která zvládne jezdit i na vyjetý olej. ZILa mimochodem obdivuji každý rok a mým tajným snem je, že mě v něm jednou někdo z cestářů sveze.

Novinka od JCB

Co mě opravdu hodně bavilo, byla ukázka stroje JCB Hydradig Pothole Pro. V podstatě se jedná o stroj, který zvládne hned několik úkonů při jednom. Umí kus vozovky vyfrézovat, následně po sobě zamete nepořádek a ještě ořeže okraje, takže v podstatě místo připraví na zalití opravnou vrstvou asfaltu. Řidič nemusí ani vystoupit z kabiny a aby se při zametání neprášilo, tak se ještě Hydradig Pothole Pro vyfrézovanou drť při zametání kropí vodou. Netuším, jak moc to práci cestářům urychlí, levné to asi taky nebude, ale vypadalo to skvěle.

Světelné balóny

Několik minut jsem strávil i u stánku firmy Sirocco. Osvětlování pomocí světelných balonů můžete znát ze zahraničí, kde se používá běžně, když je potřeba pracovat na silnicích i v noci. U nás se to moc nenosí, takže světelné balony nevídáme a třeba rekonstrukce dálnic probíhají především přes den, kdy je největší provoz. Přesto máme dálnice nějakou záhadou často dražší, než třeba Rakušané. No každopádně se mi tento způsob osvětlování hodně líbí, nechal jsem si od borců na stánku naposílat i nějaké ukázky z praxe a přišlo mi to velmi zajímavé. Jedno světlo vyjde zhruba na 60 tisíc korun, což překvapivě není o moc víc, než kolik stojí standardní osvětlení o mnoho méně příjemným halogenem.

Frézy na pařezy

Dále byly na Silničním veletrhu k vidění mé oblíbené stroje – pařezové frézy. Vidět něco takového v akci je fakt labůžo, mimochodem cestáři poskytují službu „likvidace pařezu“ i soukromým osobám, pakliže si ji samozřejmě zaplatí. Nevím už přesně, na kolik to vycházelo, ale pamatuji si, že to byla velmi akceptovatelná částka.

Jezdí a komentuje

Závěrem ještě musím zmínit show Martina Matějíčka, který na trialové motorce předváděl neuvěřitelné kousky. Jistě, to trialisté umí, jenže Martin k tomu měl helmu s mikrofonem, celé si to sám komentoval a dokázal si pěkně roztleskat publikum. Dělat psí kusy na dvoutaktu a současně s tím ještě házet vtípky do placu mi připadalo jako hodně epická kombinace schopností. Až bude tenhle sympaťák někde poblíž vás dělat trialové skopičiny, běžte se na něj podívat. Zklamaní rozhodně nebudete!

Zdroj info: Autorský text.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články