Začátek září v Pardubicích už tradičně patří Dopravní konferenci a Silničnímu veletrhu. Obě akce na sebe navazují a obě jsme samozřejmě navštívili.
Silniční veletrh Pardubice
Dopravní konference a silniční veletrh v Pardubicích:
- Dopravní konference Pardubice
- Silniční veletrh v Pardubicích přinesl atraktivní praktické ukázky
- Cestářské rodeo – závodní disciplína silničářů
- Dopravní konference 2023
- Silniční veletrh dopadl jako vždy – povedl se
- Cestářské rodeo 2023
- Dopravní konference 2024
- Silniční veletrh 2024 - právě čtete
- Dopravní konference 2024: Nejzajímavější prezentace
Dopravní konference je akcí, kde se především řeční, ukazují se prezentace, politici se chlubí svými úspěchy na poli dopravy a infrastruktury. Jenže další den následuje akce venkovní, která je pravým opakem.
Menší a komornější
Silniční veletrh se totiž odehrává v areálu cestmistrovství Doubravice. Je to tedy rozsahem akce spíš menší, zapomeňte na nějaké obrovské plochy, haly a gigantické stánky vystavovatelů. Začíná se vždy v devět hodin ráno a končí ve dvě hodiny odpoledne. Člověk si stihne prohlédnout a osahat vše, nemá dojem, že mu něco uteklo a nezabije tu tři dny, jako tomu bývá na akcích mezinárodního významu.
Jako už tradičně se samozřejmě na místě odehrávaly různé prezentace a ukázky. Na malém pódiu se snažili o pozornost návštěvníků politici se svými proslovy. Prostor před pódiem ale obsadil třeba borec, který s pomocí motorových pil vytvářel ze dřeva různé sochy, mimo jiné i sypač s radlicí.
Co bylo k vidění?
Místní cestáři mají jednu specialitku – historickou techniku. Tentokrát se pochlubili jenom s liazkou, ale v hale mají schované i jedno moc pěkné sovětské monstrum s motorem původem z tanku T-34, které jsem si pro sebe překřtil na „sypač pro případ apokalypsy“. Fotku z předloňského ročníku přikládám níže.
Hlavní hvězdou letošního ročníku ale byla trochu jiná dáma, a to daleko mladší. Už dopředu jsme věděli, že se do Pardubic chystá vodíková Tatra, tedy přesněji Tatra Force e-Drive. A je jí docela kus! Celková hmotnost je 45 tun, stojí samozřejmě na centrální nosné rouře a na závislých polonápravách, přičemž poháněné jsou tři ze čtyř.
Jak už to u vodíku bývá, je pohon vlastně elektrický. Motor zvládá 580 kW a 2300 Nm. Pro ukládání energie slouží trakční akumulátor o kapacitě 171 kWh. Dobíjení ale může probíhat i z externího zdroje. Vodíkové články jsou dva, každý o výkonu 100 kW, systém samozřejmě ukládá energii do akumulátoru, který díky své kapacitě umí bez problémů vykrývat špičky energetické potřeby vozidla.
Dalším zástupcem alternativních pohonů byla elektrická Scania 25L. Ta je primárně určená do městského provozu a je to klasický nosič kontejnerů a kontejnerových nástaveb. V Kodani už Scania 25L funguje jako popelářský vůz. Ve městě dává něco takového smysl, tichý elektromobil, který najezdí za den nižší desítky kilometrů, je pro ranní svozy odpadů o dost příjemnější než hlučné dieselové auto.
Zdroj médií: Redakce.