Stejně jako minulý rok i letos jsme zavítali na Dopravní konferenci v Pardubicích. Dočkali jsme se několika zajímavých prezentací, spousty čísel a v podstatě i trochy optimismu. Aktuální situace však není kdovíjak růžová.
Byli jsme na dopravní konferenci 2023
Dopravní konference a silniční veletrh v Pardubicích:
- Dopravní konference Pardubice
- Silniční veletrh v Pardubicích přinesl atraktivní praktické ukázky
- Cestářské rodeo – závodní disciplína silničářů
- Dopravní konference 2023 - právě čtete
- Silniční veletrh dopadl jako vždy – povedl se
- Cestářské rodeo 2023
- Dopravní konference 2024
- Silniční veletrh 2024
- Dopravní konference 2024: Nejzajímavější prezentace
Polsko a Chorvatsko jsou před námi
Že to nebude jenom sraz „bafuňářů“ spojený s poplácáváním se po zádech, naznačil už senátor a první náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu pan Michal Kortyš. Uvedl ve svém panelu, že dřív vnímal rozdíl mezi kvalitou silnic třeba u nás a v Polsku nebo Chorvatsku. Bohužel, postupem času se to otočilo a aktuálně jsme my ti, kteří se na jmenované země dívají z povzdálí. Jak Polsko, tak Chorvatsko masivně investují do infrastruktury, protože vědí, že jsou to investice, které se vrátí jinde.
Dvě a čtvrt miliardy
Pak chvíli létala vzduchem čísla, která jsou za hranicí představivosti většiny smrtelníků. Jenom Pardubický kraj proinvestoval do silniční infrastruktury v roce 2022 částku 1 819 441 827 korun. Za rok 2023 to má být 2 247 652 634 korun, tedy skoro dvě a čtvrt miliardy. Ve spojitosti s tím stojí za zmínku ještě nová webová aplikace. U té je fajn jednak to, že zobrazuje na mapě aktuálně rozpracované projekty a jejich předpokládané termíny dokončení, ale i rozpočet každé stavby, což lze brát přinejmenším jako snahu o transparentnost. Moc by se nám líbilo, kdyby takový web fungoval v každém kraji, a to nejen pro dopravní stavby, ale pro veškeré projekty financované z kapes daňových poplatníků.
Kupka chce hotovou D35 i okruh
Jako další stojí za zmínku panel Martina Kupky, tedy současného ministra dopravy a místopředsedy ODS. Tuto stranu osobně vnímám jako její bývalý volič spíš už negativně a bohužel se ukazuje, že nejen já. Kupka je však společně například s Alexandrem Vondrou jedním z mála lidí, kterým bych byl schopen dát svůj hlas.
Na rozdíl od předsedy ODS Fialy má Kupka totiž poměrně konkrétní vizi, ve které doplňuje vzletná slova i konkrétními termíny a projekty. Když to shrnu, tak do roku 2033 by rád viděl dokončenou D35 a všechna ostatní velkokapacitní spojení do sousedních zemí a dokončený Pražský okruh. Uvědomuje si však, že projekty stojí na podpoře veřejnosti, bez které se žádná vláda do staveb ochotně vrhat nebude. A velmi realisticky to Kupka vidí i s financováním – vedle národních zdrojů, modernizačních a evropských fondů holt bude třeba si i půjčit. Na druhou stranu zde jsem schopen půjčku pochopit, protože investice do infrastruktury s sebou vždy nese zvýšení životní úrovně v okolí.
Nehod na přejezdech neubývá
Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic, přinesl také prezentaci plnou hodně vysokých čísel a v ní i téma, co s regionálními tratěmi, tedy stále nedořešenou otázku. Co mě jako řidiče zaujalo, byl fakt, že do zabezpečení přejezdů se investují zhruba 2 miliardy korun ročně, přesto nehod na nich neubývá. Příčina zůstává v rovině spekulací.
Nemáme dostatek lomů
Petr Laušman, předseda Sdružení pro výstavbu silnic, zmínil rovněž jeden zajímavý fakt. Krom financí na stavbu nových silnic a dálnic, bude do budoucna pravděpodobně problém i s kamením. Za posledních 35 let nebyl otevřen jediný kamenolom, naopak se ty stávající postupně uzavírají. Reálně tedy hrozí nedostatek stavebního kamene. Jeho dovoz je samozřejmě možný, nicméně dost drahý.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.