PRÁCE 🧰

F1 pneumatiky jsou v lecčems těm běžným podobné

15. 3. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Typy pneumatik Rádce motoristy Motorsport

Technologie používané v tak extrémním sportu, jako je Formule 1, jsou skutečným vrcholem automobilového vývoje. Platí to nejen pro motory, podvozky a elektronické komponenty, ale i pro pneumatiky.

Pneumatiky F1 – co mají společného a v čem se liší od běžných pneumatik

Články na téma druhy pneumatik:

  1. RunFlat pneumatiky: Co to je a jaké jsou výhody
  2. Co je dojezdová pneumatika a jaké má označení
  3. Pneumatiky F1 – co mají společného a v čem se liší od běžných pneumatik - právě čtete
  4. Asymetrické, symetrické a směrové pneumatiky
  5. Povolené rozměry pneumatik pro vůz Škoda Octavia
  6. Pneumatiky s hřeby - kde jsou povolené? - již brzy
  7. Pneu s ochranou ráfku - již brzy

Pneumatiky F1

Na závodní trati samozřejmě panují jiné podmínky a jiné jsou i požadavky, než u plášťů pro klasická auta. Formulové pneumatiky jsou 18palcové a jejich průměr je 720 mm. Dříve byly pneumatiky velikosti 13 palců, což přinášelo lepší filtrování nerovností, zejména obrubníků v zatáčkách. Mezi sezónami 2021 a 2022 se nicméně odehrál zásadní přechod ze 13 na 18 palců a s tím přišla i nutnost změny jízdního stylu, ale třeba i naladění zavěšení.

Další věcí je šířka plášťů. Vzadu je to 405 mm, na předních kolech 305 mm. Jen tak mohou poskytnout dostatečnou trakci při zrychlování, brzdění, ale i v zatáčkách. Čím větší šířka, tím větší styčná plocha a styčná plocha je jedním z určujících parametrů pro schopnost udržet pneumatiku v záběru a zabránit prokluzu.

Ocelový kord

Zde jsou závodní pneumatiky podobné těm určeným pro běžný provoz na silnici. Liší se akorát tuhostí konstrukce. Ocelový kord je u formulí extrémně tuhý a silný v patce pláště, to z toho důvodu, aby se při zrychlování, a tedy extrémním namáhání neprotočila pneumatika na ráfku. Vlákna jak oceli, tak i jiných materiálů tvoří vrstvu v pryži. Dodávají celé pneumatice tuhost, která ale nesmí být přehnaná, aby byla zachována určitá poddajnost a plášť se mohl do jisté míry deformovat. Nicméně musí podržet celou bočnici i v hodně rychlých zatáčkách, kde na ně působí extrémní síly.

Vzorek

Běžná letní silniční pneumatika je stavěná na velmi široké spektrum podmínek, musí zvládnout suchou i mokrou vozovku, umět zabrat i na prachu, površích nejrůznějších hrubostí a kvalit. Naproti tomu v seriálu F1 jsou obvykle tratě upravené, povrch hladký, homogenní. Co se může v průběhu závodu měnit, je počasí, ale tam je velmi jednoduché se přizpůsobit – stačí přezout na mokrou směs, která odvádí vodu a auto udrží na trati i v prudkém dešti. Za sucha se samozřejmě jezdí na hladkých pláštích bez vzorku, z důvodu maximalizace styčné plochy.

Na každý závodní víkend navíc Pirelli (aktuálně jediný dodavatel pneumatik pro F1) chystá tři suché směsi lišící se tvrdostí a trvanlivostí. Jezdci, respektive týmy si mohou mezi nimi vybírat a na základě toho taktizovat.

Směs F1 pneumatik

Tady je asi diference nejzásadnější. Za studena jsou pláště pro formule tvrdé jak puky a s teplem měknou, zatímco pneumatiky klasických aut jsou relativně měkké a za tepla změknout ještě o něco víc. Při závodě, zejména při brzdění a prudkých průjezdech zatáček se ohřejí klidně na 110 stupňů, v extrému až na 150 stupňů Celsia. Ve spojení s podmínkami prudkého zrychlování a protáčení kol se kousky gumy snadno oddělují a odletují do stran, případně se trať pokryje černými stopami. Souvisí s tím i životnost pneumatik pro formule, která se počítá na desítky kilometrů, opět něco s běžnými autoplášti absolutně nesrovnatelného.

Cena pneumatiky F1

V seriálu F1 se nepočítá cena každé pneumatiky, ale spíše celého setu, tedy všech čtyř kol. Jedna čtveřice vychází v přepočtu na asi 60 tisíc korun, což popravdě není zase tolik a v kontextu toho, co stojí celý monopost je to zanedbatelná položka. Týmy za ně ale neplatí přímo Pirelli, ale částka je již započítána v hodnotě kontraktu mezi závodním týmem a FIA. Ta má nad pneumatikami kontrolu, respektive komunikuje s výrobcem ohledně tvrdosti směsi a požadovaných vlastností. Míří tím zejména na bezpečnost jezdců na trati a pokud se jim zdá, že se rychlost monopostů vymyká bezpečnosti, nařídí Pirelli, ať na další podniky seriálu nasadí třeba tvrdší pláště a tím donutí závodníky trochu zpomalit.

Zdroj info: Pirelli, FIA, formulapedia, thesportsrush.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články