🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Druhy rozvodů motoru

15. 3. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Rozvody u auta neboli rozvodový mechanismus řídí přívod vzduchu a odvod plynů vzniklých spalováním palivové směsi, což se dá realizovat několika způsoby.

Druhy rozvodů motoru

Články na téma rozvody u auta:

  1. Co to jsou rozvody auta, jaké jsou druhy
  2. Rozvody ventilů. Proč vyhrává OHC?
  3. Co jsou rozvody u auta a jaké jsou druhy? - právě čtete

Činnost rozvodového mechanismu je extrémně důležitá pro celý proces spalování paliva. Motor potřebuje určitý objem vzduchu, který mu musíme poskytnout. Aby se to dělo pokud možno hladce a bez nějakých problémů, musíme přesně načasovat, kdy se otevřou ventily sací, kdy se zavřou a kdy naopak otevřou a zavřou ventily výfukové.

Druhy rozvodů motoru používané v současnosti

Nejrůznější řešení, která vývojem vznikala, popisuje skvěle samostatný článek. V současné době jsou nejvíce používané rozvody OHC a DOHC, tedy mechanismy, které mají vačkové hřídele v hlavě válců. K tomu se samozřejmě přidávají ještě nejrůznější technologie, měnící za běhu agregátu časování ventilů v závislosti na otáčkách motoru a jeho zatížení tak, abychom dosahovali co možná nejvyšší efektivity.

Rozvody a problémy s nimi

Dlouho byly problémy s rozvody záležitostí do značné míry menšinovou. Jenže pak přišly požadavky, které se úplně nepotkávaly s konzervativní technologií pohonu rozvodů řetězem. Bylo nutné přejít na rozvodové řemeny, s čímž se automobilky potýkají prakticky do dnes.

Rozvod řetězem

Řetěz má zásadní výhodu v životnosti, ačkoliv ani zde není neomezená, jak se někteří majitelé aut mylně domnívají. Je dražší výrobně, a to dost zásadně, ale poté s ním obvykle problémy nebývají. A pak je tu vliv emisní – řetěz je jednak docela těžký a pak také dochází ke ztrátám třením, které nejsou úplně zanedbatelné.

Rozvod řemenem

Není to nic nového pod sluncem, ozubené řemeny se používají minimálně od 70. let. Ale když prodáte zákazníkovi motor, který péči nepotřebuje, je to problém. Proto automobilky začaly nasazovat rozvody řemenem s předepsaným intervalem výměny. S řemenem nebývá problém, pokud se interval skutečně dodržuje, jak se dodržovat má.

Po přelomu tisíciletí se začal projevovat tlak na emise a odlehčení chodu motoru. Řetěz je silně namáhán rázově od alternátoru, který při brzdění doplňuje energii do autobaterie co nejrychleji. Má tedy tendence se vytahávat, čemuž přispívá i nižší počet válců i motorů v dostupnějších autech. Nástup řemenů byl tedy do značné míry vynucený, protože bylo třeba něco lehkého a pružného. A v neposlední řadě automobilky uvítaly i nižší výrobní náklady, cena rozvodů tím klesla.

Řemen v oleji

Fungovalo to přinejhorším obstojně do chvíle, kdy někoho napadlo řemen uzavřít do bloku a vystavit ho tedy působení olejových par. Primárním cílem myšlenky bylo snížení hluku, což se skutečně povedlo. Řemen vyztužený ocelovými vlákny však musel být připraven na to, že bude pracovat ve velmi agresivním prostředí, čemuž musel jít naproti i motorový olej.

Zde je právě kámen úrazu. Mazivo přesné odpovídající specifikace bylo měněno v záruce vozidla autorizovaným servisem, takže řemen v pohodě vydržel klidně pět let a hodně přes 100 000 kilometrů, tedy do předepsané výměny. Olej totiž obsahoval aditiva, která řemen jednak chránila před rozleptáním agresivními složkami maziva, ale také před působením benzínu pronikajícího do oleje.

Pak ale záruka skončila a majitel vozidla začal jezdit do běžného servisu. Tam mu měnili olej za „jejich“, tedy nějaký univerzální, který autoservisy kupují po barelech. Jenže ten řemen začal rozleptávat a drolit. Copak o to, řemen to obvykle vydrží, protože v tahu snese opravdu hodně díky kostře. Problém je s odroleným nepořádkem, který začne pomalu ucpávat sací koš čerpadla oleje. Postupně tak klesá tlak mazání. Jakmile klesne pod kritickou mez, vyskočí řidiči na displeji hláška, že má odtáhnout auto do servisu. Náprava nebývá levná, navíc může nižší tlak maziva poškodit turbodmychadlo a způsobit i přidření motoru.

Zdroj info: motor1, carandrive, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články