🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Stop-start systém – je to pro motor problém?

28. 9. 2024 3 min. čtení diskuze (9) Tipy a rady Rádce motoristy

Stop-start systém je často označován za příčinu problémů předčasného opotřebení motorů. Je to ale pravda?

Stop-start systém – je to pro motor problém?

Články na téma start-stop systém:

  1. Deaktivace start-stop systému
  2. Jak vypnout start-stop systém? Máme pro vás návod
  3. Start-stop systém – ničí motory? - právě čtete

Jednou z prvních věcí, které přišly, když se začalo se skutečně drastickým tlakem na snížení emisí, bylo vypínání motoru. Auta se osadila EFB akumulátory, případně AGM (pokud mají rekuperaci) a jakmile nebyl spalovák potřeba, tak se vypnul. Typickým příkladem je křižovatka, kde holt veškerou palubní elektroniku táhne autobaterie.

Start-stop systém – jak funguje

Není to tak, že by řídící jednotka bezhlavě vypínala motor. Je potřeba splnit určité podmínky. Tou nejzákladnější je napětí autobaterie, které musí dosahovat nějaké hodnoty. Jinak totiž riskujeme, že po vypnutí agregátu už ho znovu nenastartujeme.

Další podmínkou, kterou ne všechny automobilky aplikují, je zahřátí motoru. Ano, olej by neměl být úplně studený a ohřátí na nějakou teplotu by mělo snížit opotřebení, které je za studena nejvyšší. Jde tomu naproti zejména viskozita moderních maziv, která zaručuje solidní čerpatelnost i za studena.

Docela fajn taky je, když uvnitř auta panuje přijatelná teplota. Řidič si nějakou nastaví a jakmile se vypne motor, přestane řemen hnát kompresor klimatizace. To se dá řešit dvěma způsoby. Buď je kompresor poháněn zvlášť a nezávisle na motoru, nebo holt musí po chvilce spalovák naskočit, aby se rozběhl i kompresor a dalo se uvnitř auta vydržet.

V okamžiku, kdy se vůz dostane mimo podmínky nutné pro vypnutí motoru, se motor nevypne. Pokud se mimo podmínky dostane s vypnutým motorem, dojde k jeho nastartování.

Jak moc škodí start-stop systém?

Automobilky v tomto moc karty odkrývat nechtějí, pravdou je, že i pokud se vypíná motor jenom, když auto stojí a nikoliv za jízdy (což je případ klasického hybridu), vzroste počet startů asi desetinásobně.

Na zvýšenou zátěž musí být samozřejmě stavěný startér. Je robustnější a odolnější, ostatně už před lety bylo možné si třeba u dodávek možné si něco takového připlatit. Ty ale neměly start-stop systém, příplatek mířil spíš na všechny řidiče, kteří jezdí s dodávkou po městě a co chvíli vypínají motor. Pokud máte ve zvyku systém start-stop vypínat, startér bez problémů přežije auto, a to i kdyby najelo třeba půl milionu kilometrů. Jak se startér liší? Třeba tím, že ložiska jsou u těch robustnějších jehlová.

Pak tu máme autobaterii, která musí být připravena na daleko větší cyklickou zátěž a také na to, že musí poskytnout startovací proud třeba i skoro vybitá. EFB to zvládají, AGM také, ale jejich výdrž je holt poznamenaná. V praxi se pohybujeme kolem tří až pěti let životnosti.

Samotnému motoru neustálé vypínání a opětovné startování logicky musí vadit víc, než kdyby řidič nastartoval při vyjetí a po dojezdu do cíle jej zhasl. Proto přišly úpravy, opět se to týká hlavně ložisek, v tomto případě ložisek klikového hřídele. Překvapivě se neprojevuje jako problém fakt, že vypnutí motoru má za následek pokles tlaku oleje, který má tendenci stékat zpět do vany. Třeba Toyota své hybridy nutí vypínat prakticky neustále, nenechává je ohřát a její auta zvládnou najíždět vyšší stovky tisíc kilometrů. Reálně tedy start-stop systém škodí hlavně startovací autobaterii, motoru a startéru nikoliv, ty jsou na to připravené.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, Toyota, Škoda, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.
Josef Vymětalík, 30. 9. 2024 9:45
Zdravím, také nevěřím, že by S-S nepřispíval k většímu opotřebení motoru. Proto S-S po nastartování vypínám (auto na to má tlačítko, nemusí se přes displej). Ale občas ho zapnu v situaci, když se blížím ke křižovatce, padne červená a já zastavím, to pak auto stojí dost dlouho, aby to mělo smysl. Ale jakmile se dostanu do kolony, před kruhák nebo před nějakou neřízenou křižovatku, kde je už dost aut, tak S-S rozhodně nenechám pracovat (a pokud jsem ho zapomněl vypnout, tak ho hned vypínám), protože to je pak takovejch vypnutí a zase nastartování motoru... Taky proto mám baterku OK, ikdyž má již 7roků a podle článku je životnost se systémem S-S kolem 5 let...
Patrik Barša, 29. 9. 2024 9:05
Každý asi věří něčemu jinému. Ikdyž se motory modernizují a zdokonalijí základ je stejný. Co se týče S/S tak já jej vždy po nastartování vypínám. A vede mě k tomu jediný důvod a tím je doporučení mechanika v autorizovaném servisu u prodejce kde jsem auto koupil. Navíc zde postrádám srovnání benzínového a naftového motoru. A navíc co to asi udělá s turbem když pojedeš po dálnici cca 300km a rázem jak se dostaneš do zácpy a zastavíš a S/S ti vypne motor bez řádného ochlazení turba.
[email protected], 29. 9. 2024 12:30
Nejsem si úplně jistý, ale když už by S/S chtěl vypnout motor ihned po zátěži (například ta jízda po dálnici), mělo by to auto být vybavené dochlazováním turbo vodou ne?
[email protected], 29. 9. 2024 8:31
Tvrdit, že systém Start/Stop nepřispívá k většímu opotřebení motoru (klikového hřídele a jeho součástí) je stejné, jako tvrdit, že motor po ujetí 250.000 km je stejně opotřebený jako po ujetí 500.000 km. Pravděpodobně to má výrobce vyzkoušené, že to klikovka vydrží, ale rozhodně se neopotřebovává stejně jako bez systému S/S. Zatím jsem ještě neslyšel, že by výrobci aut použily se systémem S/S do motoru na klikovou hřídel obecně nějaká jiná ložiska, (třeba valivá místo kluzných), nebo jiné pánvičky apod.. Pane Mokříš, píšete většinově celkem realistické články, a texty ale občas Vám to ujede a tohle je onen příklad.....
Tomáš, 29. 9. 2024 8:24
Totální nesmysly, když si představím, že při každém startu musím znovu rozpohybovat všechny díly s jejich odstředivými silami a nárazy s (narůstajícími) vůlemi, tak takový motor zákonitě nemůže vydržet tolik, jako ten který hýčkám plynulou jízdou.
Jakub Mokříš, 1. 10. 2024 11:00
A to je zajímavé, že hybridy od Toyoty jsou takové držáky. Přitom tam dochází k vypínání spalováku prakticky neustále.
Viliam Hanuš, 28. 9. 2024 21:48
Že motor neničí? Nic horšího pro každé technické zařízení neni než neustálé zapínání a vypínání.
Jakub Mokříš, 1. 10. 2024 11:01
Není to pravda.

Podobné články