Povaha Itala se od povahy průměrného Čecha dost liší. Spoustu lidí to může překvapit, nicméně italský způsob života popravdě má něco do sebe. V čem je Itálie tak jiná?
Co je v Itálii jinak oproti České republice?
Články na téma praktické info na cestu do Itálie:
- Parkování v Benátkách
- Internet v mobilu v Itálii - jak na levné surfování?
- Kdy jet do Itálie?
- Do Itálie se psem pohodlně a bezpečně
- Itálie a její zvláštnosti - právě čtete
- Tarify Itálie – vyplatí se koupit místní SIM?
- Jak a kde zaparkovat v Bibione? Máme tipy!
- Do Itálie pro kávu, víno i fernet. Na starožitnosti ale zapomeňte
- V italských barech vám přinesou drobné občerstvení zdarma
- Chystáte se do Itálie? Pozor na značení paliv po cestě
- Kolik zaplatíte za odtah auta z Itálie v roce 2024?
- Silniční provoz v Itálii: Pohodáři za volantem nemají slitování
Ital na silnici
V tomto směru se říká leccos, nicméně provoz mimo město se popravdě moc od toho našeho neliší, tedy alespoň na severu a ve střední Itálii (jih je kapitola sama pro sebe, tam fungují zákonem daná pravidla spíš jako velmi nezávazná doporučení). Na dálnicích se běžně jezdí o 10 km/h rychleji, než je rychlost předepsaná, nicméně zvládají používat blinkry a nejsou nijak agresivní.
Situace se mění ve městě, kde v hustším provozu lze narazit na ledacos. Především se jedná o těsné průjezdy z vedlejších ulic, případně o trochu riskantní projíždění křižovatek ještě ve chvíli, kdy z daného směru již svítí na semaforu červená. Do toho se přidávají všudypřítomné skútry, které Italové milují a využívají jejich mrštnosti a obratnosti. Na semaforech se samozřejmě cpou do první řady, takže pozor na nečekané manévry. Naštěstí jsou tyto malé motocykly obvykle docela dobře slyšet.
Ital a siesta
Sever je v tomto k nám docela milosrdný a jeho tempo je silně ovlivněné sousedním Švýcarskem a Rakouskem. Většina podniků však dodržuje siestu, a to mezi 13. a 16. hodinou. V praxi to znamená, že třeba obchody a podniky nabízející služby jsou zavřené, případně jedou jen ve velmi omezeném režimu. U restaurací se to projevuje třeba tak, že vám obsluha připraví kávu, případně sendvič, ale z klasického menu si dle libosti vybírat nemůžete. Doporučujeme proto dát si oběd někdy kolem 12. hodiny, pakliže jíte později, mohli byste zůstat odkázáni na nabídku supermarketu.
Siestu drží i tam, kde se to z pohledu našince úplně nehodí, například na recepcích hotelů. Sice tam někdo je, vydá vám klíče, ale mnohde prostě v této době odpočinku nezvedají telefony a na email vám také nikdo neodpoví. Hasiči a další složky záchranného systému však samozřejmě fungují, stejně jako veškerá infrastruktura.
Ital a jídlo
Jestli bychom si z něčeho měli vzít příklad, pak je to přístup Italů k jídlu. Nikdy nepotkáte Itala, který by obědval za chůze. A pokud ano, tak to není Ital. Jídlo je v zemi v podstatě společenský akt, který vyžaduje čas. Zejména pak večeře, kdy se rodina sejde u stolu a společně diskutují. České „u jídla se nemluví“ je mimochodem trochu zvláštní, protože konverzace zabraňuje tomu, aby stolující jedli rychle, což je nezdravé. Pro Itala je jídlo příležitostí probrat aktuální dění a vše potřebné, navíc večeří se obvykle kolem deváté hodiny.
Italská údržba
Pojem známý především majitelům aut. Vášnivá povaha se promítá i do vztahu k autům a zejména automobilovým závodům, které v Itálii milují. Laxnější italská povaha však už tolik neřeší běžný servis aut a některá jsou tedy docela zanedbávaná. Pojem „italská údržba“ znamená, že vůz pořádně proženete po silnicích, prakticky neustále s vytočeným motorem. Má to něco do sebe! Při takové jízdě například dochází k vypalování karbonových usazenin, rozhýbání nastavitelných lopatek turba a podobně.
Zdroj médií: Depositphotos.