🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Čištění turba bez jeho demontáže

19. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Jak se starat o turbo

Samotné turbodmychadlo není potřeba čistit. Může to však potřebovat jeho regulace, respektive systém naklápění lopatek. Jak na to a co nedělat?

Čištění turba bez jeho demontáže

Články na téma čištění turbodmychadla:

  1. Funguje sprej na čištění turba?
  2. Čištění turba bez demontáže
  3. Čištění turba sprejem bez demontáže
  4. Čištění turba bez demontáže? Sprejem raději ne - právě čtete

Turba dnes mívají běžně nastavitelnou geometrii lopatek, přes které jsou přiváděny výfukové plyny na turbínové kolo. Lopatky jsou stavitelné proto, aby bylo možné jimi regulovat, jakou rychlostí a tlakem se plyny opírají do lopatek kola. Je tak možné trochu vyhladit křivku výkonu a kroutícího momentu, omezit typický „turbokopanec“ a celkově zpříjemnit charakter motoru. V neposlední řadě umějí klapky i omezit otáčky turba, což je také důležité a je to vlastně primární důvod regulace turbodmychadla.

Problém je, že celý systém nastavování klapek je poměrně citlivý na nečistoty. Ve výfukových plynech jsou saze i nespálené zbytky, které mají tendence se na kovové povrchy napékat a vytvářet karbonové usazeniny. Děje se to zejména řidičům, kteří jezdí na spotřebu a motor příliš nevytáčejí. Klapky tak nemají šanci se pohybovat v celém svém rozsahu a jakmile je to potřeba, řídící jednotka pozná, že něco nesedí a přepne motor do nouzového režimu.

Jak vyčistit turbo

Popravdě ve chvíli, kdy už auto padá do nouzáku, je skoro pozdě na nějaké čištění. Největší nesmysl jsou spreje, které se vstřikují do sání. Musejí totiž projít celým motorem a na druhé straně cosi vyčistit. Technicky vzato je to nesmysl a účinnost těchto sprejů je nulová, jedná se o placebo.

Daleko lepší je, vypozorovat, v jakých otáčkách přepíná auto do nouzového režimu, vydat se na dálnici a chvíli držet agregát v otáčkách těsně po těmito. Ohřeje se, dost možná se usazeniny doslova vypálí. Můžete zkusit otáčky postupně zvyšovat, existuje nenulová šance, že se povede tímto závadu vyřešit.

V případě, že to nepomůže, můžete zkusit odborný servis, který umí naklápění lopatek vyčistit, případně vyměnit. Používá se jednak pískování, ale také velmi jemný kartáček. Samotné lopatky jsou někdy opravdu jen velmi tenké plíšky a je snadné je poškodit. Kdyby se vyčištění nepovedlo, je tu ještě varianta výměny celého modulu regulace, která je levnější, než koupě nového turba.

Nebojte se šlápnout na plyn

Ideální je samozřejmě prevence. Pokud už jezdíte trvale na spotřebu, zařaďte alespoň jednou za čas trasu, kde auto pořádně proženete a motor budete držet chvíli ve vyšších otáčkách. Neublíží mu to, naopak usazeniny vypálí a (nejen) turbo se krásně vyčistí.

Zdroj info: turba.cz.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články