PRÁCE 🧰

Černá skříňka musí být od července v každém novém autě

29. 2. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Aktuality Tipy a rady

V letadlech se černé skříňky objevují již po dlouhá léta. Dočkáme se jich také v autě? Mohou nás nějak omezovat?

Černá skříňka musí být od července v každém novém autě

Články na téma nehody na silnicích:

  1. Kam umístit výstražný trojúhelník?
  2. Nehoda nebo porucha na dálnici: Správný postup
  3. Databáze nehod aneb ověřte si, jestli vám politici nelžou
  4. Které silnice jsou v Česku nejnebezpečnější
  5. Reklama na rychlá auta. Příčina vysoké nehodovosti v USA?
  6. Černá skříňka musí být od července v každém novém autě - právě čtete
  7. Ujetí od nehody: Zbabělost se krutě nevyplácí! - již brzy

Mnoho nehod vznikne selháním lidského faktoru. Proto se Evropská unie rozhodla k zásadnímu kroku. Automobily, které se budou v EU prodávat, budou muset mít od července roku 2024 povinné černé skříňky. Jak to ovlivní náš běžný život? Budou nás černé skříňky sledovat? Systém EDR (Event Data Recorder) je u nových automobilů povinný jíž od roku 2022. Od července 2024 platí tato povinnost pro všechna vozidla, která budou nově registrovaná.

Černá skříňka je povinná pro osobní automobily typu M1, které mohou najednou převážet až 8 cestujících. Dále také pick-upy, dodávky a další užitková vozidla, která nepřesahují hmotnost nad 3,5 tuny.

Jak funguje černá skříňka a co všechno bude zaznamenávat?

U letadel černá skříňka nahrává celý průběh letu včetně komunikace posádky. U aut tomu však bude jinak. Zařízení, známé jako černá skříňka, bude zaznamenávat pouze 5 sekund před nárazem a 0,3 sekundy po nárazu. Během toho do sebe ukládá informace o rychlosti a otáčkách vozidla, brzdění, pozici auta, jeho úhel „natočení“ nebo reakci asistenčních systémů, případně, zda bylo vytočeno nouzové volání skrz eCall. Rozhodně vás tedy černá skříňka prozatím nebude šmírovat. Všechna data z ní budou používána výhradně anonymně, a to pouze pro zjištění, co bylo příčinou nehody.

Zařízení se sice nedá trvale deaktivovat, ale během jízdy je vypnuté. Aktivuje se pouze v specifických situacích, které naznačují nehodu nebo jinou kritickou událost. Mezi tyto situace patří například aktivace předpínačů pásů, kdy se v případě prudkého brzdění aktivuje. Zařízení se aktivuje také v případě, pokud dojde k vystřelení airbagů, anebo pokud se rychlost auta změní o 8 km/h za 0,15 sekundy (což indikuje prudký náraz).

V ostatních případech je zařízení vypnuté a nijak neovlivňuje fungování auta. Toto řešení zajišťuje, že zařízení zasáhne pouze v případě skutečného nebezpečí a neomezuje řidiče během běžné jízdy.

Zdroj info: Ministerstvo dopravy ČR.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články