PRÁCE 🧰

V USA se diskutuje o regulaci reklamy na rychlá auta

5. 2. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Ve Spojených státech amerických se v posledních týdnech řeší problematika propagace rychlé jízdy. Příznivci bezpečné dopravy říkají, že rychlá auta stojí až za třetinou dopravních nehod v USA, a volají proto po regulaci reklamy.

Reklama na rychlá auta. Příčina vysoké nehodovosti v USA?

Články na téma nehody na silnicích:

  1. Kam umístit výstražný trojúhelník?
  2. Nehoda nebo porucha na dálnici: Správný postup
  3. Databáze nehod aneb ověřte si, jestli vám politici nelžou
  4. Které silnice jsou v Česku nejnebezpečnější
  5. Reklama na rychlá auta. Příčina vysoké nehodovosti v USA? - právě čtete
  6. Černá skříňka musí být od července v každém novém autě
  7. Ujetí od nehody: Zbabělost se krutě nevyplácí! - již brzy

Propagátorům regulace reklamy rychlé jízdy nahrávají statistiky, ale jen částečně. Ty uvádí, že za posledních čtyřicet let počet smrtelných dopravních nehod v USA stoupnul o 27 procent. Přesné důvody tohoto nárůstu však nejsou známé a odborníci se přou, co za tím vlastně stojí.

Jedna z racionálnějších příčin hovoří o tom, že za nárůstem smrtelných dopravních nehod stojí vyšší počet registrovaných vozů. Ten totiž za posledních čtyřicet let stoupnul již o více než 64 procent. Své auto tak v dnešní době má už v podstatě každý Američan, což se do nehodovosti nejspíš také promítlo. Ve hře jsou ale i další možné důvody, které se za vysokým počtem dopravních nehod stojí.

Cíl je jasný – snížit počet dopravních nehod

Američtí odborníci řeší, jak nelichotivou statistiku do budoucna alespoň částečně zmírnit. Objevuje se celá řada řešení, mezi které se řadí třeba povinné instalace automatických omezovačů rychlosti, pozastavení prodejů rychlých a výkonných vozidel, omezení osobní automobilové dopravy v hustě obydlených a zastavěných lokalitách nebo třeba regulace pohybu strojů se silnými motory po veřejných silnicích.

Mezi možná řešení se však v posledních týdnech čím dál více řadí i již uvedený zákaz reklam, ve kterých se zobrazují rychle jedoucí automobily. Mezi propagátory této myšlenky se ve Spojených státech řadí hlavně Národní rada pro bezpečnost dopravy. Její vedení uvádí, že s dopravními nehodami v USA souvisí nepřiměřená rychlost ve více než jedné třetině případů. Přesná data k tomu ale nemají.

Reklama jako špatný vzorec chování?

Jennifer Homendyová jako předsedkyně Národní rady pro bezpečnost dopravy před pár dny řekla, že ve Spojených státech je na místě regulace propagace dravé sportovní jízdy. Ta totiž podle ní neúměrně zvyšuje riziko vzniku dopravních nehod.

„Zobrazování agresivní síly nových vozů přispívá ke kultuře překračování rychlosti, na kterou zbytečně doplácí lidské životy,“ míní Jennifer Homendyová z americké Národní rady pro bezpečnost dopravy.

Objevují se každopádně i názory, že reklamy na rychlou jízdu by ve Spojených státech měly mít alespoň podobné bezpečnostní varování jako mají kupříkladu tabákové výrobky.

Proti americké Národní radě pro bezpečnost dopravy se však během krátké chvíle postavili další odborníci. Řadí se k nim třeba David Zuby, který je vedoucím oddělení výzkumu v americkém pojišťovacím institutu pro bezpečnost silničního provozu. V reakci na stanovisko Jennifer Homendyové říká, že příčinný vztah mezi reklamou na rychlou jízdu a zvýšenou nehodovostí by se dal jen těžko hodnověrně doložit.

Stojí za zvýšenou nehodovostí výkonné motory?

David Zuby proto hledá jiné důvody, které za zvýšenou nehodovostí v USA stojí. Domnívá se, že nehodovost v USA roste s tím, jak se ve Spojených státech amerických rok od rok objevují stále silnější a výkonnější motory. Statistiky totiž ukazují, že ještě v roce 1986 činil průměrný výkon aut na amerických silnicích zhruba 105 koňských sil. V dnešní době je to však o 142 koní víc.

David Zuby však zmiňuje i další možné příčiny, které za negativním americkým trendem vysoké nehodovosti podle něj stojí. Jde třeba o rostoucí oblíbenost SUV modelů. Ty jsou sice pro řidiče i jeho posádku bezpečnější, jinak jsou na tom ale pasažéři auta, které se s SUV případně střetne.

Zdroj info: jalopnik.com.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články