PRÁCE 🧰

Celoroční pneumatiky: Stejně kola jednou za čas raději sundejte

30. 3. 2024 4 min. čtení diskuze (17) Tipy a rady Jak vybrat pneu Typy pneumatik Rádce motoristy

Je strašně fajn mít na autě celoroční pneumatiky a nemuset přezouvat. Jenže ono to má i své stinné stránky a rizika.

Celoroční pneu mají i svá negativa

Články na téma pneumatiky na celý rok:

  1. Celoroční pneumatiky a zákon
  2. Jaké je označení celoročních pneumatik
  3. Hlavní výhody celoročních pneumatik Nokian
  4. Celoroční pneu mají i svá negativa - právě čtete
  5. Celoroční pneumatiky. Jde o vhodnou a bezpečnou alternativu ke klasickým zimákům? - již brzy

Celoroční pneumatiky – zkušenosti

Celoročky vycházejí v testech poměrně dobře a pro spoustu lidí se jedná o doslova plnohodnotné řešení. Koupí se jedna sada pneumatik, která pokryje celé spektrum teplot a povětrnostních podmínek. Není vůbec potřeba kola měnit nebo s nimi cokoliv dělat, dokud pláště mají potřebný vzorek. Akorát, že vůbec!

Riziko celoročních pneu

Do pasti celoročních pneumatik se autor článku chytil nějaký čas nazpět. Desetiletý Ford Mondeo s nimi jezdil parádně, nemělo to chybu, tedy do okamžiku, kdy jsem jednu pneumatiku píchnul. Zastavil jsem u krajnice, vytáhl z kufru rezervu a hever a jal se kolo vyměnit.

Po zvednutí auta na hever přišlo zjištění, že sice je možné povolit všechny šrouby, nicméně i bez nich kolo drží na svém místě. Nuže, kopnul jsem do něj a nic, po druhé a zas nic. Nechtěl jsem s ním nijak lomcovat, neměl jsem k dispozici žádné nástroje k tomu vhodné, tak jsem se rozhodl pro starou fintu. Našrouboval jsem všechny šrouby zpět, ale nedotahoval jsem je, naopak jsem nechal trochu vůli. Shodil jsem Ford Mondeo z heveru a i s vypuštěným pláštěm jsem kousek popojel a prudce zabrzdil. Nic. Až na třetí nebo čtvrtý pokus se povedlo, auto sebou škublo a kolo s ránou povolilo.

Výměna za rezervní kolo proběhla už bez problémů, nicméně cestou do cíle cesty jsem přemýšlel, jak moc špatné to bude s koly ostatními a zdali to jedno bylo výjimkou, nebo jde o pravidlo. Doma jsem potom zkusil obě zadní kola sundat, což šlo docela lehko. Problém se ukázal u zbývajícího kola předního, které nešlo dolů za žádnou cenu.

Mirek má problém

Jelikož jsem už potřeboval stejně všechny pláště pomalu vyměnit, rozhodl jsem se problém se sundáním kola nechat na pneuservisu patřícímu kamarádovi Mirkovi, kam jsem se vypravil následujícího dne. Poprosil jsem o přezutí na nové pláště, které jsem si na místě vybral a upozornil jsem kamaráda, že pravé přední mi nešlo sundat. Se slovy „takovejch už tady bylo“ se usmál a stiskl na ovladači zvedáku tlačítko pro pohyb nahoru. Mondeo se vydalo k nebesům.

Jakkoliv vzletně vyzněla předchozí věta, vězte, že auto vystoupalo zhruba do výše půl metru, kde se zastavilo a poslušně čekalo. Povolení šroubů na kolech byla hračka. Jakoby to snad dělal naschvál, nechal Mirek to neposlušné až na konec. Šrouby byly venku, kolo na místě. Zkusil do něj trochu kopnout, ale nestalo se nic. Kopnul víc a opět, kolo se nehnulo. Třetí pokus už vypadal jako snaha napodobit film Karate Kid, nicméně kolo bylo silnějším protivníkem.

Je asi na místě konstatovat, že se jednalo o disk sice otřískaný, ale docela drahý – parádní hliníkáč. Údajně s ocelovým materiálem dosedací plochy náboje mohou některé kovy reagovat ne zcela optimálně a vzniká koroze, která kolo s nábojem doslova spojí. Netuším, nejsem chemik ani fyzik, pokud to není pravda, prosím znalejší čtenáře o objasnění problematiky v komentářích.

Zpět k problému – Mirek vyzkoušel paličku, kombinaci kladivo a špalík, bohužel bez úspěchu. Než se rozhodl uchýlit k úderům vedeným zevnitř, tedy směrem od nápravy, přezul ostatní kola a hodil je na auto. Neposlušné pravé přední pojistil šrouby, opět nedotaženými a poslal mě na dvůr před pneuservisem párkrát prudce zabrzdit. Nic. Skutečně, kolo drželo, jak kdyby ho někdo přivařil.

Muselo tedy dojít na nejhorší, auto šlo znovu na zvedák, tentokrát mnohem výše a prostříkli jsme místo spojení náboje s diskem WD-40. Po třech cigaretách jsme se začali snažit o sundání údery palice do vnitřní strany pneumatiky následně i přes dřevěný špalík. Nebudu váženého čtenáře napínat, ve finále kolo skutečně odpadlo, ale byl to boj. Následovala otázka upoceného Mirka na dobu, po kterou nebyla kola sundána. Zpětně jsem se dopočítal čtyř a půl let.

Jak tomu zabránit?

Byl jsem samozřejmě náležitě poučen a názorně mi bylo předvedeno, jak si kola a dosedací plochy očistit ocelovým kartáčem. Následně se na místo nanese měděná pasta a teprve pak se kolo namontuje zpět.

Výše uvedenou proceduru opakuji každý rok jednou a od té doby není problém. Doporučuji to samé i váženým čtenářům. Pokud máte celoroční pneumatiky, nemyslete si, že máte o problém méně. Nenechte si kolo „přireznout“, jsou s tím pak akorát problémy.

Levné celoroční pneu s dopravou zdarma

Zdroj info: autorský text.
Zdroj médií: Depositphotos.
Zdeněk Folvarčný, 1. 4. 2024 11:47
Celoroční pneumatiky jsou dobré pro ty, kteří je před zimou nasadí, do příští zimy zcela ojedou a pak zahodí. Co pak v zimě s takovými, co už nemají vzorek předepsané 4 mm? Také vyhodit nebo nasadit kola rovnou se zimními pneumatikami?
Jakub Mokříš, 2. 4. 2024 9:22
Dobrý den, to je dobrá otázka. Asi bych je vyhodil, nic jiného nezbývá.
Pavel Král Kafeman, 31. 3. 2024 20:08
INFORMACE PRO Milan, 30. 3. 2024 16:31 Z Olomouce do Znojma je to nějakých 150 Km a jezdím to zcela běžně za 1h35min a ito vámi zmiňované Brno (přesněji Olomouc - Exit Znojmo / Vídeň) za mám hoďku.
Jan Valach, 30. 3. 2024 22:39
Nechci se podrobněji vyjadřovat k autorovu článku. Mám již něco najeto i jako řidič z povolání. Ale pokud jezdím na celoročních pneu, tak mi rozum velí, pravidelně (já to tak dělám) přehodit přední a zadní a vyvážit gumy. Nestalo mi se a nevím o případu, kdo to tak dělá, že by nešlo sundat kolo......
Oldřich Halfar, 30. 3. 2024 21:18
U hliníkových disku jsem problém nikdy neměl se sundáním jen u ocelových.
K69, 30. 3. 2024 18:08
Nejméně 1x za rok vyčistím prostor pod plastovými podběhy. Zejména po zimě je tam spousta slaného bahýnka. Obvykle to spojím s přezouváním, ale pokud bych používal celoroční pneu tak stejně budu kola kvůli čistění sundávat. 1x za 2 roky udělám dutiny. Náboj i dosedací plochu na disku očistím ocelovým kotoučem a namažu mědí nebo keramikou. Nejčastější problém, který pak s někým řeším jsou příliš utažené šrouby(matice) od "mechanika" z pneuservisu. Takže spíš bych hledal problém tam (i když neplatí naštěstí všude).

Podobné články