Novější auta mají ve zvyku sbírat a odesílat docela dost dat. Z nich si lze udělat velmi komplexní obrázek o řidiči, pokud jich budete mít opravdu hodně, zjistíte třeba i to, kde se kdy koncentrují děti.
Auta o vás sbírají obrovské množství dat

Články na téma technologie:
- Autonomní řízení auta – kdy se toho dočkáme?
- Umělá inteligence v autech
- Pirelli Cyber Tyre - co umí nová inteligentní technologie pneumatik?
- Auta odesílají data. Kam? - právě čtete
- Automobilky dostatečně nechrání vaše data. A ochotně je prodají dál
- Moderní auta a kyberbezpečnost
- Kompozity, slitiny hliníku a další moderní materiály v autech - již brzy
Když si pořizujete nové vozidlo, souhlasíte ve smlouvě s kdečím. Mimo jiné i s tím, že někdo někde bude shromažďovat data o tom, jak vaše auto jezdí a co všechno se s ním děje. Tématem se před časem zabýval ADAC, který zjistil velmi zajímavé věci.
Jaká data automobilky sbírají?
To, co o vás auta vědí, se liší automobilku od automobilky. Níže uvádíme spíš takový souhrn všech možných druhů údajů, které auta sbírají a odesílají na servery automobilek. Nepotřebují od vás pokaždé souhlas, dělají to s nějakou pravidelností. Některá jednu denně, jiná třeba každých 15 minut.
Také čtěte
- Stav motoru (otáčky, teplota, tlak oleje),
- Úroveň hladiny paliva nebo nabití baterie,
- Diagnostické chybové kódy (DTC),
- Údržbové informace (opotřebení brzd, intervaly výměny oleje),
- Aktuální poloha vozidla (GPS),
- Trasy, které vozidlo absolvovalo (historie pohybu),
- Informace o dopravní situaci na trase,
- Rychlost jízdy a její průběh,
- Intenzita brzdění, akcelerace a zatáčení,
- Používání blinkrů, tempomatu a dalších systémů,
- Čas strávený za volantem,
- Aktivace airbagů a jiných bezpečnostních systémů,
- Záznamy o nehodách nebo krizových situacích,
- Data z kamer a senzorů (např. předkolizní systémy),
- Údaje z dálkové diagnostiky (telemetrie),
- Informace o dopravě a stavech silnic,
- Přenos dat k asistenčním službám (např. eCall),
- Spotřeba paliva nebo energie,
- Výkonnost hybridního systému nebo elektrické baterie,
- Účinnost rekuperace energie,
- Historie spárování s mobilními zařízeními,
- Data z aplikací (Spotify, Google Maps apod.),
- Historie volání, kontakty a SMS (pokud jsou synchronizovány),
- Snímky z parkovacích kamer,
- Informace z lidarů, radarů a ultrazvukových senzorů,
- Data z autonomního řízení (pokud je k dispozici),
- Preference sedadel, klimatizace a zrcátek,
- Přizpůsobené profily řidičů (např. nastavení infotainmentu),
- Historie oblíbených cílů v navigaci,
- Informace o nabíjecích stanicích (u elektromobilů),
- Data o připojení k internetu nebo Wi-Fi hotspotu,
- Data o kompatibilních chytrých zařízeních.
K čemu jsou automobilkám data?
Co s těmi daty automobilky dělají? U těch čistě evropských se dá věřit tomu, že z nich dělají závěry pro účely marketingu a dalšího vývoje. Když třeba víte, že při 80 % jízd jsou u daného typu vozidla napříč zákaznickou skupinou zapnuté zadní bezpečnostní pásy, dá se usuzovat, že tento typ používají rodiny pro rozvozy dětí. V další iteraci tak můžete této zákaznické skupině vyjít vstříc a nabídnout třeba třetí zónu klimatizace nebo udělat více místa pro nohy na zadních sedadlech.
Problém je, že ve spojení s GPS polohami si lze třeba udělat obrázek o tom, kdy se kde koncentrují rodiny s dětmi. Tím se dostáváme k možnostem, které dávají data v rukách někomu, kdo úplně čisté úmysly mít nemusí. V EU asi (doufáme v to) nepředávají automobilky data vládám, tajným službám a policii automaticky. Patrně by to musely udělat na základě soudních příkazů, ale jen tak samy od sebe to nedělají. Jenže pak jsou tu automobilky mimoevropské.
Cokoliv, co se děje mimo Evropu, děje se bez dohledu orgánů, které mají dohlížet na dodržování nejrůznějších předpisů týkajících se soukromí a nakládání s daty. Jenže v okamžiku, kdy se data ukládají třeba v Číně, nemá nad nimi kontrolu žádný orgán, natož pak zákazník.
Zdroj médií: Depositphotos.