Airbagy jsou nepochybně jedním z klíčových bezpečnostních prvků v autě. Víte ale, v jakém případě by airbagy způsobily více škody než užitku?
Víte, kdy je možné mít v autě deaktivovaný airbag?
Články na téma airbag v autě:
- Jak vypnout airbag v autě a proč to dělat
- Jakou má životnost airbag v autě?
- Kde jsou senzory airbagu v autě?
- Jak funguje airbag v autě
- Ochrana před bočním nárazem
- Kdy je možné mít deaktivovaný airbag? - právě čtete
Deaktivace airbagu je otázkou bezpečnosti, která vyžaduje pečlivé zvážení situace. Pokud převážíte novorozence v tzv. „vajíčku“, tedy autosedačce kategorie 0 nebo 0+, která je umístěna proti směru jízdy na předním sedadle, vypnutí airbagu je naprostou nutností. Důvod je prostý – prostor, ve kterém se airbag při nehodě nafukuje, není přizpůsoben přítomnosti autosedačky. Pokud by se airbag při nehodě aktivoval, mohl by plastové části vajíčka poškodit nebo jej dokonce odmrštit, což by ohrozilo novorozence. Nafukování airbagu probíhá takovou rychlostí a silou, že místo ochrany by mohlo dojít ke zranění. Proto legislativa jasně stanovuje, že při převozu dítěte v autosedačce proti směru jízdy na předních sedadlech musí být airbag deaktivován.
Ovšem deaktivace airbagu není jen otázkou dětských autosedaček. Existují i jiné situace, kdy může být airbag potenciálně rizikový, například pokud řidič nebo spolujezdec mají určité zdravotní omezení týkající se tělesné konstrukce, zdravotního přístroje či lékařského doporučení. I v těchto případech je možné v legislativě „kličkovat“ a nemuset se poutat.
A co těhotné ženy?
Na druhé straně existují situace, kdy by se airbag rozhodně vypínat neměl. Týká se to například těhotných žen. Ačkoliv může být intuice jiná, airbag je i v tomto případě důležitým ochranným prvkem, který chrání matku i nenarozené dítě. Moderní konstrukce airbagů jsou navrženy tak, aby při aktivaci nenarušily oblast břicha a zároveň minimalizovaly riziko poranění. Klíčem k bezpečnosti je však správné použití bezpečnostních pásů. Horní část pásu by měla vést přes rameno a mezi prsy (ne přes krk), zatímco spodní část by měla být umístěna pod břichem, přes kyčle. Toto správné vedení pásů zajišťuje, že v případě nárazu budou síly rovnoměrně rozloženy a minimalizuje se riziko poranění.
Zdroj médií: Depositphotos.