Je to komponenta, jejíž stav a životnost většina řidičů neřeší. Přesto má airbag svoji životnost a po jejímž uplynutí nemusí fungovat správně.
Jaká je životnost airbagu?
Články na téma airbag v autě:
- Jak vypnout airbag v autě a proč to dělat
- Jakou má životnost airbag v autě? - právě čtete
- Kde jsou senzory airbagu v autě?
- Jak funguje airbag v autě
- Ochrana před bočním nárazem
- Kdy je možné mít deaktivovaný airbag?
Životnost samotného airbagu samozřejmě výrobci aut řeší. Kalkulují při tom s životností celého auta. A tu zase kalkulují z průměrného ročního nájezdu. Ten je asi 25-35 tisíc kilometrů ročně v závislosti na tom, o jaký vůz se jedná. Motor, karoserie, interiér a zkrátka vše, co nevyžaduje pravidelné výměny, je dimenzováno tak, aby vydrželo alespoň deset let. Pravda, u airbagu v autě se tolik neřeší nějaké opotřebení, ale spíše doba, po kterou by neměl materiál degradovat, aby bylo možné zaručit funkčnost.
Airbag v autě to nemá snadné
Tato doba byla dříve 10 let, v současnosti je to 15 let. Po dekádu a půl tedy musí perfektně plnit svoji úlohu řídící elektronika, samotný pytel nesmí ztratit pevnost a vyvíječ musí v případě potřeby bleskurychle poskytnout dostatečné množství plynu pro naplnění pytle. On to airbag v autě nemá tak úplně jednoduché, jak se může zdát. V létě je vystaven teplotám i přes 50 stupňů, v zimě třeba na dva týdny v kuse trvale mrazům, někdy vlhkost, někdy zase sucho, do toho sem tam otřesy...
Jak funguje airbag?
Samotný systém airbagu v autě je vcelku jednoduchý. Vše ovládá řídící jednotka, která přijímá údaje z čidel. Pokud ta zaznamenají náraz, tedy velmi prudké zpomalení nebo zrychlení, které řídící jednotka vyhodnotí jako nebezpečný, odpálí pomocí napětí 12 V něco jako rozbušku. Rozbuška spustí chemickou reakci - velmi rychlou tvorbu plynu, který ve zlomku sekundy naplní vzduchový pytel. Ten se nafoukne, splní svůj úkol - pohltí případný náraz těla. Během vteřiny až dvou zase splaskne, protože jsou v jeho zadní části díry, kudy může plyn unikat. To je mimochodem velmi důležité z toho důvodu, že to vrátí řidiči kontrolu nad vozidlem a splasklý airbag v autě dál nezakrývá volant.
Takata airbag a problémy
Někdy zhruba deset let nazpět se objevil docela obří problém s airbagy Takata. Těmi bylo osazováno velké množství aut, nejvíc Hondy, které jsou v USA nesmírně populární jako levná a trvanlivá auta. Takata ovšem udělala někde při vývoji nebo testování chybu a pokud byl vyvíječ plynu navlhlý (což v autě není nic nestandardního), mohla jeho aktivace být až příliš silná. Namísto rychlého vyvíjení plynu došlo k explozi, která roztrhla ocelovou patronu, ve které je slož ukrytá. Takta airbag se tím změnil spíše v protipěchotní minu a ve směru přesně proti řidičově hlavě byly vrženy ostré kousky kovu.
I z relativně banální nehody se tak stal boj o život. V několika případech tak skutečně bylo možné po vyšetření autonehody ukázat na vadný airbag v autě jako na faktor, který zabíjel, často opravdu jen při "ťukancích". Dodnes stál vadný vyvíječ za smrtí 27 lidí a způsobil nejméně 400 dalším osobám zranění. Na vadné airbagy v autě byla samozřejmě celá řada svolávacích akcí.
Zdroj médií: Depositphotos.