Nové chytré pneumatiky budou predikovat aquaplaning, smyk a přizpůsobí se i vašemu jízdnímu stylu. To vše umí nová technologie Pirelli Cyber Tyre!
Nové „inteligentní“ pneumatiky vám mohou zachránit život!
Články na téma pneu:
- Jak reklamovat pneumatiky
- Defekt pneumatiky
- Směr rotace pneumatiky
- Zapsání pneumatik do technického průkazu
- Kontrola pneumatik - jak je nemít sjeté, oskákané nebo zpuchřelé?
- Prořezávání pneumatik
- Rychlostní index pneumatik a STK
- Likvidace pneumatik ekologickou cestou
- Kompletní průvodce: Jak vybrat správné moto pneu?
- Jak správně číst testy pneumatik a vybrat si nové pláště
- Pirelli Cyber Tyre - co umí nová inteligentní technologie pneumatik? - právě čtete
- Pneumatiky pro elektromobily
Dnešní auta toho vědí hodně, ale ne zatím ještě ne úplně všechno. Pokud jde o pneumatiky, jejich řídicí jednotka je v tomhle bohužel slepá. Ačkoli jednotka ví, že tam něco je a monitoruje stav tlaku, žádné přesnější informace doteď nemohla nabídnout. Italský výrobce pneumatik Pirelli však přichází s revolučním řešením: pneumatiky Cyber Tires. Díky integrovaným senzorům, které využívají systém Bluetooth, tyto pneumatiky přímo komunikují s autem, poskytují mu cenné údaje o jejich stavu a umožňují tak řidičům získat zcela nové a neprozkoumané informace ze zákulisí jejich vozu.
Pozná vaše obutí
Inovativní „chytré pneumatiky“ Pirelli, uvedené na trh s exkluzivním modelem Pagani Utopia, posouvají komunikaci mezi vozem a pneumatikami na novou úroveň. Tyto pneumatiky dokážou aktivně komunikovat s elektronickými systémy vozu, jako je kontrola trakce, stabilizace anebo ABS. Díky této unikátní schopnosti může vozidlo přesně identifikovat použitý typ pneumatiky a přizpůsobit své elektronické systémy optimálnímu nastavení pro daný model.
Piero Misani, technický ředitel Pirelli, sdílel s webem Motor1 zajímavý příklad: Při brzdění s ABS mají pneumatiky Trofeo RS nejvíce přilnavosti s přibližně 5% prokluzem kol, zatímco zimní pneumatiky Sottozero potřebují mnohem více prokluzu, asi 10 až 14 %. Normálně musí být systém ABS automobilu nastaven tak, aby fungoval s různými pneumatikami, což však obětuje maximální výkon konkrétní pneumatiky. Speciální Cyber Tyre systém od Pirelli však tyto problémy vyrovnává a eliminuje.
Vyjádřil se i sám Pagani
Christopher Pagani, syn zakladatele společnosti Pagani Automobili, zdůraznil, že tato technologie představuje významný pokrok v oblasti bezpečnosti a ovladatelnosti vozidel. Cyber Tyre umožní řidičům plně využít potenciál jejich automobilů bez ohledu na počasí nebo typ pneumatik.
Pneumatiky Cyber Tyre nejenže zajišťují maximální bezpečnost a výkon na silnici, ale také aktivně sledují stav pneumatik. Díky integrovaným senzorům dokáže vozidlo přesně určit stáří a opotřebení pneumatik. To umožňuje včasné upozornění řidiče na potřebu výměny a v budoucnu může být technologie využita k optimalizaci elektronických asistenčních systémů vozidla, aby se přizpůsobily aktuálnímu stavu pneumatik.
Tyto inovativní pneumatiky představují pouhý začátek revoluce v oblasti automobilové dynamiky. Sběr dat pomocí integrovaných senzorů poskytuje Pirelli cenné informace pro vývoj budoucích produktů, které přesahují možnosti tradičních metod měření na speciálních kolech. Díky těmto senzorům získáváme skutečné a přesné údaje o chování pneumatik v reálných podmínkách, což nám umožňuje vytvářet ještě výkonnější a bezpečnější pneumatiky.
Sbírá data o lidech?
Společnost Pirelli sbírá cenná data o pneumatikách, která využívá k neustálému zlepšování svých produktů. Díky zpětné vazbě z testovacích vozidel a analýze dat z reálného provozu může Pirelli lépe porozumět potřebám řidičů a optimalizovat své pneumatiky pro různé jízdní podmínky a styly. Tento proces vytváří začarovaný kruh (v dobrém smyslu), kde lepší data vedou k lepším pneumatikám a následně k ještě kvalitnějším datům.
Také čtěte
Velká část vývoje moderních automobilů se odehrává v simulaci. Jedním z nejobtížnějších prvků pro simulaci jsou právě pneumatiky. Proto platformy jako iRacing věnují tolik úsilí zdokonalování modelů pneumatik. S přesnějšími daty můžete vytvářet lepší modely pneumatik. Ale co je opravdu zajímavé, je to, co Misani nazývá „verze 2.0“ Cyber Tyre.
Cílem je pomocí jednoho nebo více senzorů odhadnout přesnou úroveň adheze a prozkoumat, co se děje pod kontaktní plochou pneumatiky. Misani to nazývá "odhad stavu". Myšlenkou je poskytnout tyto informace ostatním systémům vozu a optimalizovat tak jeho výkon na velmi vysokou úroveň. Tento cíl je sice ještě daleko, ale je to směr, kterým se Pirelli ubírá.
Moderní auta jsou schopna dosáhnout vynikajícího výkonu díky stále sofistikovanějším systémům, které monitorují a řídí různé aspekty vozidla. Jedním z klíčových prvků je však schopnost získat přesné informace o tom, co se děje s pneumatikami, jedinými kontaktními body mezi autem a vozovkou.
Tradičně se tato data získávala nepřímo pomocí senzorů (senzory rychlosti kol, tlaku v pneumatikách a dalších měřicích jednotek). Tyto senzory poskytují důležité informace, ale jejich data jsou omezená a mohou vést k určitým odhadům.
Také čtěte
Nejnovější generace výkonných aut však využívá pokročilé technologie, které umožňují přímé měření sil působících na pneumatiky. Díky tomu mohou tyto vozy přesněji vyhodnotit podmínky na vozovce, optimalizovat nastavení různých systémů (jako je pohonný ústrojí, řízení, brzdy a odpružení) a dosáhnout maximálního výkonu a bezpečnosti.
Ještě více informací!
Misani tvrdí, že rozšíření funkčnosti Cyber Tyre vyžaduje více senzorů. Zatímco jeden senzor umožňuje měřit délku styčné plochy pneumatiky, což Pirelli využívá k detekci aquaplaningu, pro přesné měření smyku je nezbytné znát i její tvar. V současnosti jsou speciálními chytrými pneumatikami Cyber Tyre vybaveny pouze modely McLaren Artura, Audi RS4 a Pagani Utopia. Avšak pouze vozy Pagani dokáží adaptovat své systémy trakce, stability a ABS na konkrétní pneumatiky. V ostatních dvou modelech pneumatiky pouze informují vůz o tom, jaké jsou na autě namontovány.
S velkými sny je výrobce Pirelli sice ještě na začátku, ale možnosti jsou nekonečné. Představa hyperauta Pagani, které se dokáže přizpůsobit podmínkám na silnici, závodní dráze i zimním pneumatikám, je skutečně fascinující.
Zdroj médií: Depositphotos.