Autonomní řízení v Česku: Zodpovědnost bude na výrobci vozidla

18. 1. 2025 2 min. čtení diskuze (0) Aktuality Technologie

Systémy, které zvládnou řídit bez zásahu řidiče pomalu dostávají v Česku zelenou. Zatím jsou to spíš opatrné krůčky, ale některé zásadní změny legislativa přeci jenom přinese. 

Autonomní řízení v Česku: Zodpovědnost bude na výrobci vozidla

Dnes už není problém řízení převzít

Moderní systémy, které řidiči umí nejen s řízením pomoci, ale i jej za něj v podstatě převzít třeba na dálnici, si příliš nerozumí se zastaralou legislativou ve spoustě zemí. I v Česku se proto chystají změny, které umožní předat volant počítači. Zatím ne zcela, na to, než budou auta jezdit úplně sama, tedy klidně i bez posádky, si ještě asi počkáme. 

Bavíme se u autopilotu třetí úrovně. Obecné označení je „level 3“. Řidič může stisknutím tlačítka předat vozidlu řízení, to převzetí potvrdí a od té chvíle se člověk za volantem může třeba začíst do knížky. Stále však musí sedět na svém sedadle a v případě, že jej k tomu vozidlo vyzve, musí řízení převzít. Bude na to však mít několik sekund. Nemusí tedy mít ruce na volantu. 

Pakliže řidič z jakéhokoliv důvodu řízení nepřevezme, auto provede „manévr minimálního rizika“, při kterém zastaví v odstavném pruhu. To už mimochodem spousta aut zvládá, typicky pokud řidič nedrží volant, je nejprve akusticky a vizuálně upozorněn, poté auto samo zpomalí a zastaví buď u kraje vozovky nebo za krajnicí

V oblasti autonomního řízení vede zatím automobilka Tesla. Její vozidla, pokud jsou vybavena příplatkovou schopností Enhanced Autopilot, zvládají jízdu i ve městech a na okreskách. Řidič však stále musí být v autě přítomen. Nicméně třeba Tesla Robocab má být první taxík, kde nebude řidič. Ve vozidle nejsou pedály, není tam ani volant. Prostě nasednete a Robocab vás odveze, kam si budete přát. Jak moc je to scénář vzdálený realitě, to zatím nikdo netuší.

Zodpovědnost bude na řidiči i automobilce

Největší změnou bude přesun zodpovědnosti za případnou nehodu z řidiče na výrobce vozidla. Pakliže totiž dojde k nehodě v době, kdy auto řídí samo, nebude za ni moci řidič. Má to však háček – jestliže ho auto vyzve k převzetí řízení a on tak neučiní, je zodpovědnost za nehodu na něm. Posuzovat to bude policie. Řidič jí musí předat data, která vozidlo sbírá za jízdy. Pakliže tak neučiní, bude automaticky zodpovědnost za nehodu přenesena na něj. 

Za volant si samozřejmě stále bude moct sednout jen ten, kdo je držitelem řidičského oprávnění. Nebude možné jezdit pod vlivem alkoholu nebo návykových látek a spoléhat na to, že auto odjede celou trasu. Ostatně, úseky, kde bude možné autopilotovi předat řízení, budou převážně dálnice. Podmínkou je více jízdních pruhů a jejich vzájemné oddělení fyzickou bariérou. 

Úpravou projde i registr vozidel. Přibude údaj, zda zapsané vozidlo bylo schválené jako automatizované vozidlo. Pakliže vás tedy policista přistihne, jak při řízení nedržíte volant a věnujete se pozorování okolí, bude podle údajů z registru schopen vyčíst, jestli vůbec něco takového vaše auto umožňuje. 

Zdroj info: Ministerstvo dopravy.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články