Možná byste se divili, jaké všechny značky, a to i ty luxusnější, patří právě do koncernu Volkswagen. Někdy je to až udivující.
Značky spadající pod skupinu Volkswagen Group AG
Články na téma značky automobilek:
- Značky spadající pod skupinu Volkswagen Group AG - právě čtete
- Americké značky aut
- Německé automobilky a značky aut
- Emblémy automobilek: Víte, co znamenají?
- Automobilka BMW prožila úspěšný rok 2023
- Značka Daihatsu podváděla s bezpečnostními testy
- Příběh automobilky Nikola
- Škodovka zamířila na nový trh
Mezi koncernové vozy nepatří jen známé značky, které často potkáváme na silnicích, tedy třeba Škodovka nebo Audi. Ale pod mateřskou skupinu patří dokonce i Bentley nebo Porsche. A kdo by to jen řekl, že do této rozrostlé rodinky se řadí i velká nákladní auta jako jsou MAN a Scania. Pojďme si tedy o každé značce něco říct.
Volkswagen
Jak už název koncernu napovídá, jedná se o tu základní jednotku, která skupinu tvoří. Za svou éru existence automobilka vyrobila nejeden slavný a zejména ikonický automobil. Mezi takové patří určitě Beetle a také Golf, který se za roky své existence stal nedílnou součástí některých srdcí mladých petrolheadů. Kdo neměl Golf, jako by nebyl, a tak v určité době vznikaly i jejich tuningové verze, které si lidé sami upravili. Zapomenout bychom neměli ani na legendární Multivany, které se těší v současné době znovu veliké oblibě - staly se takovým hotelem na kolečkách.
Škoda Auto
Domácí automobilku se základnou v Mladé Boleslavi, zná snad každý Čech, ale nejen on - Škodovce se vede dobře i ve světě, kde se stává oblíbenou variantou pro denní ježdění. Její dějiny se začaly psát v roce 1895. Nejslavnějšími vozy se staly Octavia a Fabia. Ačkoli obě auta už existují v několika generací a po několika faceliftech, stále jsou favority na poli prodejů nejen nových vozů ale i těch ojetých. Stačí se zastavit na ulici a schválně, kolik jich během hodiny napočítáte? A třeba jedno takové máte i vy doma.
Seat
Horkokrevná španělská značka byla založena v roce 1950, dlouhou dobu tak působila samostatně, než se později o zhruba 30 let dostala pod křídla koncernu. Velkou zajímavosti jsou názvy modelů, které se z většiny případů vybírají dle španělských míst - například Toleda, Tarraco (současná Tarragona) a pak samozřejmě Ibiza. Ani Seat ale v současné době nezaostává a v loňském roce představil značku městské mobility SEAT MÓ.
CUPRA
Jak už to tak bývá, tak značka, která vznikla nejprve pod mateřskými křídly Seatu, si nakonec před třemi lety šla svou cestou. Ostrost a dravost značce zůstala, ale zároveň svými manýry proniká i do světa elektromobility, neboť své tříleté výročí oslavila modelem CUPRA Born - jedná se o první 100% elektrický model. Od založení v roce 2018 si na automobilovém trhu vede velmi dobře. Za tu dobu prodala už více jak 65 tisíc automobilů.
Audi
Poznávacím znamení jsou čtyři propletené kruhy, které se hrdě prezentují na přídi luxusních modelů automobily. Každý tento kruh byl znakem pro jednu automobilku (Audi, DKW, Horch a Wanderer), které se nakonec spojily v jeden silný celek. První zmínky o značce pocházejí už z počátku 20. století. Co je ale ještě charakteristické pro značku je také pohon Quattro. Dominantou pro značku jsou též závodní okruhy a Ralley, ve kterých vozy této značky excelují. Audi nabízí poměrně širokou škálu svých modelů, a tak si vybere i obyčejný člověk ze střední třídy, stejně tak vysoce postavený manažer.
Luxusní značky - Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche
Konečně se dostáváme do zajímavého odvětví luxusnějších značek. Takové vozy si asi jen tak někdo nekoupí, ale mohou se stát opravdovým klenotem v garáži. Pokud se ale rádi díváte, pak můžete někdy - až to bude vzhledem k epidemiologickým zákazům povolené - vyrazit na akci Párky a Káry, kde uvidíte nejen luxusní káry, ale i ty poměrně finančně dostupnější.
O Bentley byl velký zájem, neboť několik let se o jeho loajalitu přetahoval jak koncern Volkswagen, tak ale i BMW. Nakonec britská značka skončila v rodině VW Group. Značka byla založena v roce 1919 a během války se zaměřovala také na výrobu leteckých motorů. Jedná se také o značku, kterou má ve velké oblibě britská Královna. Inu, na vlastnění a provoz takového auta musíte mít už něco ve strožoku.
Oproti tomu Porsche je celkem lidovým autem v porovnání s výše zmíněným Bentley. Od začátku své existence se výhradně soustředí pouze na sportovní vozy, což se odráží i v nesmrtelné a pro značku ikonické 911. Mimochodem tento model se vyrábí už od roku 1964, samozřejmě do současné doby s určitými proměnami. Součástí koncernu se stalo v roce 2009. A elektrifikace se nevyhýbá ani sportovním vozům, v případě Porsche se můžete podívat na Taycana.
U luxusnějšího a méně dostupného zboží ještě zůstaneme, protože poslední dvě značky jsou zdárným příkladem luxusu a zejména Bugatti i určité nedosažitelnosti. Tedy ano můžete si koupit model z kostiček lega, který vás vyjde zjevně o něco levněji než pravé vlastnictví. Historie značky je ale zajímavá. Existovala totiž pouze mezi lety 1909 až 1963, v tomto roce zanikla. A až pod křídly skupiny VW se obnovila před počátkem nového milénia, kdy koncern vystřelil brutální model Veyron. Jednalo se o model, který jako by snad pocházel z jiné planety, ostatně se svými 1001 koní bychom nebyli ani tak daleko od pravdy. Inu jsou věci mezi nebem a zemí.
Poslední luxusní značkou je Lamborghini. Kdo by to jen řekl, že z původní výroby traktorů na pole se stane něco giganticky vzdáleno od původního záměru. Proslýchá se, že impulzem k nasměrování výroby jiným směrem byla údajně nespokojenost s vozy Ferrari. Z čehož si samozřejmě Ferrari dělalo srandu, že někdo, kdo vyrábí několik let traktory, nemůže být schopný vyrobit supersport. Ups. Chtěli bychom vidět ten výraz, když se poprvé na silnicích objevil Diablo, kterým Lamborghini vytřelo všem nepřejícím zrak.
Nákladní doprava - MAN, Scania
Samozřejmě, co by to bylo za koncern, kdyby si pod sebe nestáhl i trošku větší auta jako jsou právě ta nákladní, která křižují celý svět. Modely tahačů, nákláďáků ale i kamionů můžete denně potkávat na našich silnicích. A příště až je uvidíte, tak už budete vědět do jaké rodiny v autoprůmyslu vlastně patří.