PRÁCE 🧰

Výměna autobaterie start-stop

21. 2. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Základní info k auto-moto bateriím Auto-moto baterie a nabíjení

Výměna baterie bývala kdysi záležitost několika minut. S tím, jak jsou na autobaterie kladeny vyšší a vyšší nároky, klesá jejich životnost a stává se složitější i jejich výměna.

Výměna autobaterie start-stop

Baterie pro start-stop systémy

Start-stop systémy šetři palivo a tím i emise, které auto produkuje. Nejsou pro vozidla tak škodlivé, jak se někdy tvrdí, nicméně vyžadují speciální akumulátory. Používají se dva základní typy:

  • EFB autobaterie – klasická zaplavená baterie, která má vyšší životnost a snese daleko větší množství startů než běžné autobaterie. EFB dosahuje lepších provozních vlastností především zesílenou konstrukcí elektrod. Není určena pro vozidla, která mají start-stop systém s rekuperací! Vysoké dobíjecí proudy, by ji velmi rychle odepsaly.
  • AGM autobaterie – elektrolyt je zde nasáklý do skelného vlákna, což je tkanina vyplňující prostor mezi elektrodami. Tyto akumulátory nemají problém snášet velmi náročné podmínky, kterým jsou vystaveny v autech vybavených start-stop systémem s rekuperací. Jejich cena je ale dost vysoká a pohybuje se od zhruba pěti tisíc korun výše.

Výměna autobaterie v autě se start-stop systémem

Nahradit starý akumulátor za nový lze do značné míry stejným postupem, jako u klasické autobaterie. Nejprve je nutné tedy autobaterii najít, odkrytovat, odpojit, vyjmout, dát namísto ní novou, upevnit ji a zakrytovat. Jenže to má určité specifikum. S ohledem na náročné podmínky, kterým start-stop systém autobaterii vystavuje, si moderní auta mají ve zvyku monitorovat její stav a uzpůsobovat tomu nabíjení. Prodlužuje se tím životnost akumulátoru.

Řídící jednotka by v případě výměny tradičním postupem mohla být trochu zmatená a některé systémy by nemusely fungovat správně. A klidně by dobíjela akumulátor méně, než je potřeba, takže ten by pak fungoval prakticky neustále na hranici vybití, což jeho životnost násobně zkrátí. Podobně to je v případech, kdy řídící jednotka prostřednictvím zobrazení hlášky na displeji upozorní řidiče na nutnost výměny autobaterie. Současně s tím se i přizpůsobí dobíjení nižší kapacitě již opotřebeného akumulátoru. Takže fakt, že k výměně došlo, je obvykle potřeba řídící jednotce nějak sdělit, aby poté přenastavila inteligentní dobíjení do výchozích hodnot.

Pokud k výměně dojde nesprávným postupem, může po několik dní fungovat omezeně start-stop systém, komfortní funkce (klimatizace, vyhřívání sedaček a volantu, vyhřívání skla…). U většiny aut se nakonec vše srovná, než k tomu dojde, nemusí vše fungovat stoprocentně, nicméně auto by mělo být plně pojízdné, na výkon nebo třeba řazení automatické převodovky by to nemělo mít vliv.

Správný postup se liší výrobce od výrobce, nicméně většinou je třeba zadat tzv. BEM kód, který je na štítku autobaterie (vztahuje se pouze na originální, tedy automobilkou prodávané akumulátory). Někdy je také třeba zadat hodnotu kapacity nové baterie. U některých aut to nutnost není, stačí jen smazat chybovou hlášku, případně není nutnost ani to a hláška sama zmizí. Je však dobré dát tomu nějaký čas, protože systém si musí novou autobaterii „osahat“, což se děje třeba několika studenými starty a s tím spojeným cyklováním akumulátoru. Jestliže tedy po výměně baterie sedačka topí méně než obvykle, nebo dokonce vůbec, nepanikařte a zkuste funkci znovu zapnout za týden.

Doporučení na závěr

Výměna autobaterie pro start-stop systém tedy vyžaduje někdy trochu náročnější servisní zásah, než jaký se dá realizovat doma v garáži. Pro informace stran konkrétního modelu vozu vás odkážeme buď na autorizovaný servis, nebo se podívejte do manuálu k vozu, kde by mělo být vše popsané. 

Zdroj info: banner, autoexpress, autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články