PRÁCE 🧰

Vybíráme ojetinu – Ford Mondeo třetí generace (2. díl) – benzinové motory

8. 3. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Ford

Zážehové motorizace se více hodí do města a na kratší trasy. I zde ale pozor na to, že přímovstřikové agregáty nemají provoz na krátkých trasách příliš v lásce a dochází u nich ke karbonování a ředění oleje benzínem.

Vybíráme ojetinu – Ford Mondeo třetí generace (2. díl) – benzinové motory

Ford Mondeo Mk4 (2007 - 2014) benzinové motory:

1.6 Ti-VCT (81 kW, 88 kW a 92 kW)

Šestnáctistovka byla ve své době zajímavá technicky, protože přinesla variabilní časování sacích i výfukových ventilů. Ve focusu byl tento motor akceptovatelný, s velkým Fordem Mondeo má ale dost práce. Navíc je i docela náročný servisně – vyžaduje pravidelnou výměnu rozvodového řemene, kterou doma neuděláte, protože vyžaduje velmi specifický postup. Umí se pokazit i mechanismus variabilního časování. Oprava není nijak závratně drahá, ale řešit to nechcete. Další nebezpečí je selhání modulu zapalovacích cívek, což naštěstí opět není nic finančně drastického. Ve prospěch této motorizace hovoří jen nepřímé vstřikování, a tudíž vhodnost pro provoz na krátkých trasách.

1.6 EcoBoost (118 kW)

Tady už jsme výkonem malinko jinde a dá se říct, že pokud nebudete mondeo využívat moc často na dálnicích, je 1.6 EcoBoost akceptovatelný. Nejezdí za moc a je ukázkově kultivovaný, což je tak nějak v souladu s celkovou náturou vozidla. Rozvody jsou řešeny ozubeným řemenem, nicméně zde už má předepsanou výměnu ve vcelku rozumném intervalu 200 000 kilometrů, nebo 10 let. Automobilka doporučuje tankovat palivo s vyšším oktanovým číslem, čehož se radíme jednoznačně držet. Oturbenou šestnáctistovku totiž trápí citlivé vstřikovače, které mohou začít propouštět palivo a vyústí to nakonec až v propálení pístu. Před podepsáním kupní smlouvy bychom zkusili odmontovat zátku otvoru pro dolévání oleje a přivonět si k mazivu – pokud z něj cítíte benzín, dejte od vybrané ojetiny raději ruce pryč, protože majitel ji využíval na kratší trasy, vlivem čehož docházelo k ředění oleje palivem.

Inzeráty ojetých benzínových aut Ford Mondeo 3. generace

2.0 Duratec (107 kW)

Konstrukčně starší pohonná jednotka, která je spolehlivá, neoslní výkonem ani spotřebou. Potřebuje točit, aby trochu jela, nicméně má krásně mechanický a klidný chod. Nevýhodou je pouze pětistupňová manuální převodovka, takže na dálnici holt se moc nehodí.

2.0 EcoBoost (149 kW a 176 kW)

Potomek Duratecu-HE s rozvody řešenými řetězem. Je to kus robustní techniky, navzdory přímému vstřikování netrpí nijak zásadně na karbonování. Obě výkonové verze se liší turbodmychadly. Bohatě postačuje i slabší 149kW, silnější 176kW má v otáčkách větší „kopanec“ a umí velmi solidně upalovat. Výhodou je i tichý a kultivovaný chod agregátu. Pokud na ni narazíte a ojetina bude mít průkaznou servisní historii, klidně přeplňovaný dvoulitr berte. Jedinou nevýhodou je spotřeba, která se pohybuje mezi 8 a 10 litry benzínu na sto kilometrů.

2.3 Duratec (118 kW)

Jestli vám je jedno, že apetit auta prakticky neklesne pod 10 litrů na sto a budete muset udržovat při životě hydroměničový automat (s manuálem se tato pohonná jednotka nedodávala), klidně po dva-trojce sáhněte. Když budete chtít, aby auto trochu jelo, budete muset přišlápnout pravý pedál k podlaze, což s sebou nese i menší vír v nádrži. Technika je to poměrně odolná, převodovka řadí hladce, když se jí jednou za 60 tisíc kilometrů vymění olej.

2.5 Duratec Turbo (162 kW)

Pětiválec původem od Volva je náhradou za šestiválec, který byl vrcholem nabídky předcházející generace Fordu Mondeo. Jede solidně, ostatně posloužil i jako motorizace pro Ford Focus ST. Spojen je s šestikvaltem, se kterým je radost řadit. Problém je opět spotřeba, která se pohybuje od devíti litrů (ekonomická jízda po okreskách) do zhruba patnácti (svižná jízda po dálnici).

Zdroj info: autoexpress, motor1, AAA.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články