PRÁCE 🧰

Vše o záchranářské uličce

28. 2. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Ulička pro záchranáře? Nejeden český řidič se už i opakovaně přesvědčil o tom, že na tuzemských silnicích to je často problém. Jak tedy na to?

Záchranářská ulička. Co platí?

Řidiči integrovaného záchranného systému si často stěžují, že ostatní účastníci silničního provozu je často blokují, nedělají jim místo a nenechávají je dobře projet. Řada stížností míří také na záchranářské uličky, které mnohdy vůbec nevzniknou, ačkoliv by měly. Řada motoristů to nedělá úmyslně, ale jednoduše neví, jak se v takové situaci zachovat. Všudypřítomné houkání navíc motoristy vystavuje i velkému tlaku a stresu. Část z nich tedy zpanikaří a problém je na světě.

Jak tedy na záchranářské uličky?

Zákon 361/2000 Sb. se věnuje jízdě vozidel s právem přednostní jízdy § 41. Konkrétně v odstavci 8 je uvedeno: „Není-li dálnice nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel, jsou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; přitom smějí vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Jsou-li v jednom směru jízdy více než dva jízdní pruhy, vytváří se tento prostor mezi jízdním pruhem, který je nejvíce vlevo, a k němu přiléhajícím jízdním pruhem. Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích.“

Možná si říkáte, že zákon může na první pohled znít poněkud krkolomně. V praxi je to ale poměrně jednoduché. Na dvouproudých vozovkách se záchranářský pruh tvoří uprostřed, na víceproudých vždy mezi dvěma pruhy nejvíce vlevo.

Co pro záchranářskou uličku platí v praxi

Řada motoristů se často ptá, jak je to s užíváním záchranářské uličky. Kdo na to má vlastně právo? Věc je poměrně jednoduchá. Jde o všechna vozidla s právem přednostní jízdy, a tedy kromě záchranářů jde také o policii nebo hasiče. Zapomenout ale nesmíme ani na limuzíny politických představitelů s majáčky. Záchranářskou uličku mohou využívat i vozy správce komunikace nebo vozidla, která slouží k odstranění následků nehody či překážky.

Motoristé by měli myslet na to, že ulička pro záchranáře by se měla tvořit už ve chvíli, když řidič do kolony vjíždí. U toho by mělo být bráno v potaz, že zvlášť hasičská auta jsou opravdu velká, jejich šířka přesahuje i hranici 2,5 metru. Proto by každá záchranářská ulička měla být pro všechny případy zhruba tři metry široká. Při pobytu v záchranářské uličce dejte dostatečný pozor na motorkáře, kteří mají tendenci projíždět v koloně mezi auty. Ačkoliv to nemusí být vždy v souladu se zákonem, zbytečně je neohrožujte.

Pokuty, pokuty, pokuty

I za nedodržení pravidel ve vztahu k záchranářské uličce vás může stát pokutovat. Sankce za porušení povinnosti se může na místě vyšplhat až na dva tisíce korun. V případě správního řízení se pokuta pohybuje v rozmezí 1 500 až 2 500 korun. O trestné body se motoristé obávat nemusí. Policejní složky ale mohou mít v praxi problém s dokazováním, kdo vlastně záchranářskou uličkou nevytvořil. Proto tyto pokuty bývají v praxi spíše ojedinělé.

Na sankci se musí připravit i ti řidiči, kteří se rozhodnou do záchranářské uličky neoprávněně vjet. V praxi se podle zákonných norem jedná o nepovolené jednání, za které hrozí pokuta na místě až ve výši 2 500 korun.

Pokud se v záchranářské uličce už nacházíte, vyčkejte na další instrukce ze strany policie. Jestliže by silniční komunikace byla neprůjezdná na delší časový úsek, dojde na nejbližším dálničním sjezdu k jejímu uzavření. Poté budou mít řidiči v záchranářské uličce možnost se otočit a na nejbližší sjezd se po vlastní ose dostat.

Zdroj info: Zákony pro lidi.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články