Ulička pro záchranáře? Nejeden český řidič se už i opakovaně přesvědčil o tom, že na tuzemských silnicích to je často problém. Jak tedy na to?
Vše o záchranářské uličce
Články na téma bezpečnost silničního provozu:
Řidiči integrovaného záchranného systému si často stěžují, že ostatní účastníci silničního provozu je často blokují, nedělají jim místo a nenechávají je dobře projet. Řada stížností míří také na záchranářské uličky, které mnohdy vůbec nevzniknou, ačkoliv by měly. Řada motoristů to nedělá úmyslně, ale jednoduše neví, jak se v takové situaci zachovat. Všudypřítomné houkání navíc motoristy vystavuje i velkému tlaku a stresu. Část z nich tedy zpanikaří a problém je na světě.
Jak tedy na záchranářské uličky?
Zákon 361/2000 Sb. se věnuje jízdě vozidel s právem přednostní jízdy § 41. Konkrétně v odstavci 8 je uvedeno: „Není-li dálnice nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel, jsou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; přitom smějí vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Jsou-li v jednom směru jízdy více než dva jízdní pruhy, vytváří se tento prostor mezi jízdním pruhem, který je nejvíce vlevo, a k němu přiléhajícím jízdním pruhem. Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích.“
Možná si říkáte, že zákon může na první pohled znít poněkud krkolomně. V praxi je to ale poměrně jednoduché. Na dvouproudých vozovkách se záchranářský pruh tvoří uprostřed, na víceproudých vždy mezi dvěma pruhy nejvíce vlevo.
Co pro záchranářskou uličku platí v praxi
Řada motoristů se často ptá, jak je to s užíváním záchranářské uličky. Kdo na to má vlastně právo? Věc je poměrně jednoduchá. Jde o všechna vozidla s právem přednostní jízdy, a tedy kromě záchranářů jde také o policii nebo hasiče. Zapomenout ale nesmíme ani na limuzíny politických představitelů s majáčky. Záchranářskou uličku mohou využívat i vozy správce komunikace nebo vozidla, která slouží k odstranění následků nehody či překážky.
Motoristé by měli myslet na to, že ulička pro záchranáře by se měla tvořit už ve chvíli, když řidič do kolony vjíždí. U toho by mělo být bráno v potaz, že zvlášť hasičská auta jsou opravdu velká, jejich šířka přesahuje i hranici 2,5 metru. Proto by každá záchranářská ulička měla být pro všechny případy zhruba tři metry široká. Při pobytu v záchranářské uličce dejte dostatečný pozor na motorkáře, kteří mají tendenci projíždět v koloně mezi auty. Ačkoliv to nemusí být vždy v souladu se zákonem, zbytečně je neohrožujte.
Pokuty, pokuty, pokuty
I za nedodržení pravidel ve vztahu k záchranářské uličce vás může stát pokutovat. Sankce za porušení povinnosti se může na místě vyšplhat až na dva tisíce korun. V případě správního řízení se pokuta pohybuje v rozmezí 1 500 až 2 500 korun. O trestné body se motoristé obávat nemusí. Policejní složky ale mohou mít v praxi problém s dokazováním, kdo vlastně záchranářskou uličkou nevytvořil. Proto tyto pokuty bývají v praxi spíše ojedinělé.
Na sankci se musí připravit i ti řidiči, kteří se rozhodnou do záchranářské uličky neoprávněně vjet. V praxi se podle zákonných norem jedná o nepovolené jednání, za které hrozí pokuta na místě až ve výši 2 500 korun.
Pokud se v záchranářské uličce už nacházíte, vyčkejte na další instrukce ze strany policie. Jestliže by silniční komunikace byla neprůjezdná na delší časový úsek, dojde na nejbližším dálničním sjezdu k jejímu uzavření. Poté budou mít řidiči v záchranářské uličce možnost se otočit a na nejbližší sjezd se po vlastní ose dostat.
Zdroj médií: Depositphotos.