PRÁCE 🧰

Testy ukázaly, že svodidla nejsou bezpečná pro elektromobily

3. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Problémy elektromobilů

Nová studie z Nebraské univerzity naznačuje, že některé elektromobily by mohly představovat bezpečnostní riziko v případě nárazu do svodidel. Co je důvodem, že svodidla nezvládnou náraz automobilu a máme začít vyměňovat svodidla?

Testy ukázaly, že svodidla nejsou bezpečná pro elektromobily

Elektromobily jsou příliš těžké

S rostoucím počtem elektromobilů na silnicích se vynořuje nová otázka: Jsou stávající svodidla dostatečně odolná, aby odolala nárazu těchto těžkých vozů? Odborníci varují, že svodidla podél cest jsou dimenzována na maximální hmotnost 2 300 kilogramů (přičemž ale zvládají nárazy autobusů i kamionů v menších úhlech), zatímco mnohé elektromobily tuto hranici s přehledem překračují.

Studie zkoumala elektromobily a porovnávala jejich hmotnost s hmotností běžných benzínových a naftových aut. Výsledky ukázaly, že elektromobily jsou v průměru o 20 % těžší než srovnatelné modely se spalovacími motory. U některých modelů je rozdíl v hmotnosti ještě větší, klidně až 50 %.

Test s reálným elektromobilem

Vysoká hmotnost elektromobilů je způsobena v primární rovině těžkými bateriemi, které tvoří značnou část celkové hmotnosti vozu. Při testu s elektrickým pick-upem Rivian R1T o hmotnosti 3,6 tuny tento vůz v rychlosti 96 km/h se s naprostou lehkostí protáhl ocelovými svodidly a zastavil se až o betonovou bariéru na druhém konci polygonu.

Jak je to s výzkumem doopravdy?

Podobně jako v testu může skončit například i typický americký vůz Dodge RAM s pohotovostní hmotností 2 700 kilogramů. Je však důležité si uvědomit, že je výzkum teprve v plenkách. Protože v kolika procentech případů jede automobil přímo kolmo na svodidla tak jak bylo prováděno v testu? Účinnost svodidel je většinou při nárazu do 15 stupňů k ose silnice. Při větším úhlu to většinou dopadá už špatně i u běžných vozů.

A co dál?

Autoři studie zdůrazňují, že se jedná o předběžné výsledky a že je potřeba provést další výzkum, aby se potvrdily závěry studie. Nicméně i tato studie naznačuje, že by se mohlo jednat o potenciální bezpečnostní problém, který je potřeba brát vážně. A co teprve udělá takový elektromobil s obyčejným malým automobilem?

Zdroj info: Motor 1.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články