PRÁCE 🧰

Volvo EX90: poprvé jsme si sáhli na budoucnost švédské automobilky

12. 4. 2024 4 min. čtení diskuze (0) Aktuality Volvo

Bezpečnost, udržitelnost a zelená budoucnost. To jsou pojmy, které Volvo aktuálně staví vedle sebe se stejnou váhou. Ztělesněním této filozofie je nové Volvo EX90, sedmimístné elektrické SUV, které jsme si v krásné prostředí Pražské křižovatky mohli poprvé prohlédnout naživo.

Volvo EX90 poprvé naživo

Zatímco poslední vyrobené Volvo XC90 s naftovým motorem mířilo do muzea, my se koukali na budoucnost švédské značky. Ta se nijak netají záměrem vyrábět od roku 2030 pouze elektrické automobily a stát se tak výhradně výrobcem prémiových elektrických vozidel. Kromě zelené budoucnosti se však věnuje i udržitelnosti, a to nejenom u svých automobilů, ale i u dodavatelů. Volvo má aktuálně v nabídce tři elektrické modely, nové EX90 se tak stává už čtvrtým zástupcem, a to v pravdě revolučním. Nový model byl vyvinut na nové, čistě elektrické platformě. I díky tomu se do jeho útrob podařilo vměstnat nadstandardně velkou baterii s kapacitou 111 kWh.

S akumulátorem se pojí jedna zajímavost – Volvo plánuje baterie renovovat, využívat jako úložiště energie mimo automobily, a pak dokonce recyklovat. Cena repasované baterie se pohybuje na třetině ceny původní, její obnovená kapacita tím však netrpí. I to je jeden z aspektů udržitelnosti, na kterou Volvo tak dbá. Z pohledu pohonu je na výběr verze s jedním, či dvojicí elektromotorů – poháněná je pak buď zadní náprava, nebo se jedná o čtyřkolku. Výkon jednomotorové verze je 279 koní, čtyřkolka nabízí 408 koní a vylepšená verze Performance dokonce 517 koní a 910 Nm točivého momentu – zrychlení z nuly na sto pod pět sekund pak nikoho nepřekvapí.

Volvo EX90 poprvé naživo

Jízdním vlastnostem pomáhá vektorování točivého momentu mezi koly zadní nápravy, a protože Švédové rádi cestují s karavanem, dokáže Volvo EX90 v provedení Twin Motor utáhnout až 2,2 tuny těžký přívěs. Asi vás zajímá dojezd. Ten má papírově nejvyšší verze Twin Motor bez přídavku Performance – na jedno nabití ujede 600 kilometrů. Varianty Single Motor a Performance však nejsou o moc horší. K dojezdu přispívá i standardně montované tepelné čerpadlo. A když šťáva dojde, zvládá EX90 nabíjení výkonem až 250 kW. Palubní nabíječka má standardně výkon 11 kW, za příplatek ale zvládá až 22 kW – to znamená dobití z wallboxu přes noc.

Volvo EX90 naživo

Jakmile z karoserie Volva EX90 sklouzly plachty, bylo jasné, že na dojezd má velký vliv i aerodynamická karoserie. Tohle švédské SUV je naživo opravdu velké a má slušnou světlou výšku, odpor karoserie se však podařilo udržet na hodnotě 0,29. A je pravda, že naživo působí EX90 mimořádně hladce – ať už se bavíme o aerodynamických krytech až 22″ kol, zajížděcích klikách dveří, či o snížené hraně kapoty společně s kompletně zakrytovanou maskou. Zakrytované maska mimochodem vůbec nepůsobí nepřirozeně, jako tomu je u některých jiných elektromobilů, a Volvo EX90 má díky tomu vlastní tvář. Vliv na to mají i světlomety připomínající svým mrkáním lidské oko.

Volvo o EX90 říká, že je plně sedmimístné, tak jsme to vyzkoušeli. Přístup do třetí řady není zrovna nejlepší, pohodlně se tu však posadí postavy do 170 centimetrů výšky. Kupodivu se za třetí řadou sedadel nachází poměrně slušný zavazadlový prostor – bavíme se o 324 litrech, po sklopení třetí řady dokonce o 669 litrech. Moc se nám ale líbil velký prostor pod podlahou kufru i úložný prostor pod přední kapotou. I interiér EX90 se nese v duchu udržitelnosti a mnoho materiálů je buď recyklovaných, nebo přírodních. Pocit z nich jsme při naší krátké zkušenosti měli velmi dobrý.

Volvo EX90 poprvé naživo

Uvnitř je jinak Volvo EX90 hezky „po skandinávsku uklizené“. Na náš vkus možná až moc. S trochou nadsázky tu tlačítkem ovládáte pouze boční okénka a páčkou blinkry. O vše ostatní se stará 14,5″ velký, na výšku orientovaný centrální displej, který se stává dominantou nových švédských elektromobilů. Systémy od Volva se nám tradičně líbí, jen si nejsme jisti, zda cesta směrem k dotykovému ovládání je ta správná. Systém každopádně běží na Androidu, zabudovaný v sobě má například Google Maps a poháněn je supervýkonným procesorem.

Počítač na kolech

A supervýkonný procesor je potřeba, slouží totiž k vyhodnocení nepřeberného množství dat ze senzorů, kamer a radarů kolem auta. Neptejte se nás, kolik jich je, je jich totiž opravdu hodně. Tím nejvýraznějším prvkem je jednoznačně LiDAR na střeše. Ten funguje podobně jako radar, jen místo radiových vln vysílá laserový paprsek. Díky němu, a samozřejmě i okolním kamerám, vidí auto všude kolem sebe a nepřekvapí ho ani špatná viditelnost. Počítačový mozek si navíc dokáže načíst trasu před sebou z map. Ne nadarmo Volvo tvrdí, že jejich nové elektrické SUV je tím nejbezpečnějším, co kdy vyrobili.

Cena

Aktuálně se rozbíhá sériová výroba a Volva EX90 se tak brzdy dočkají i tuzemští zákazníci. Za základní variantu s jedním elektromotorem zaplatí 2 104 900 korun. Volbou rozumu bude prostřední výbava Plus a pohon s dvojicí elektromotorů – cena je stanovena na 2 434 900 korun. To nejlepší, nejrychlejší, a taky nejdražší vás vyjde na 2 709 900 korun. Když vezmeme v úvahu velikost, výbavu a konkurenci, tak to za nás rozhodně není špatná nabídka. Volvo EX90 se nyní chystá na tour po České republice a bude k prohlédnutí u vybraných dealerů značky.

Zdroj info: Autorský text, Volvo.
Zdroj médií: Radim Krejčík, Volvo.

Fotogalerie (14 fotek)

Podobné články