PRÁCE 🧰

Volvo EX90: Nový vrchol nabídky švédské značky

16. 11. 2022 5 min. čtení diskuze (0) Aktuality Tiskové zprávy Elektromobilita Volvo

Bezpečnost, udržitelnost a skandinávský design. To jsou tři hlavní body nového elektromobilu Volvo EX90. Ten se má stát vlajkovou lodí značky a jejím doposud nejbezpečnějším modelem.

Volvo EX90

Volvo to s elektromobilitou myslí skutečně vážně a od roku 2030 chce vyrábět už pouze čistě elektrická vozidla. Do roku 2040 by pak celá automobilka chtěla být uhlíkově neutrální. První vlaštovkou elektromobility byla dvojice modelů C40 a XC40 Recharge. A nutno říci, že už ty se povedly. Nové EX90 je ale úplně jiný level. Je to totiž prví model vyvinutý na nové, čistě elektrické platformě. To umožnilo zastavět obří 111 kWh baterii. Ta bude v době uvedení na trh dodávat energii dvojici elektromotorů (na každé nápravě jeden) s permanentními magnety. Maximální systémový výkon verze Performance je 517 koní a 910 Nm.

Design

Nyní projdeme tři hlavní body nového Volva a začneme designem. Ten je na první pohled typicky skandinávský. Navazuje při tom na současné Volvo XC90, ale pozor, v hierarchii je EX90 výš. XC90 mimochodem nekončí, projde velkou modernizací a bude se nabízet výhradně jako plug-in hybrid. Zpět k novince. Karoserie se chlubí výborným součinitelem odporu vzduchu 0,29. To je u pět metrů dlouhého SUV, do kterého se vejde pohodlně až sedm pasažérů, výborná hodnota a umožňuje to dojezd až 600 kilometrů. Jak toho designéři dosáhli? Předně za to může kompletní zakrytování přední masky, snížená hrana kapoty a střechy a v neposlední řadě i zapuštěné kliky dveří. Nechybí ani aerodynamické kryty, které snižují turbulence v okolí kol. Ta mohou mít velikost 21″ nebo 22″.

Na pohled charakteristický je i světelný podpis – vzadu nechybí typické vykrojení a naznačeno je i vertikální protažení až ke střeše, vpředu jsou nepřehlédnutelná Thorova kladiva, která zajišťují denní svícení. U předních světlometů se na chvíli zastavíme. Díky nim auto doslova ožívá. Když totiž přepnete mezi denními a potkávacími světlomety, pás denního svícení se mechanicky rozevře a dá vyniknout hlavní světlometům – trochu jako při otevření lidského oka. HD Pixel světlomety mají rozlišení 1,3 megapixel a patří k tomu nejmodernějšímu v nabídce.

Volvo EX90

Se skandinávským designem se typicky pojí jednoduchost, vzdušnost a přírodní materiály. Přesně to se kloubí v interiéru nové EX90. Tomu dominuje právě jednoduchost. Vše, kromě ovládaní hlasitosti, je dostupné na 14,5 palců velikém, na výšku orientovaném centrálním displeji. Ten je evolucí současného, perfektně fungujícího systému od Googlu. Samozřejmostí jsou vychytávky od Google Maps po Google Assistant. Komu nevoní Google, ten může samozřejmě využít Apple CarPlay.

EX90 je nepřetržitě připojeno k nejrychlejším sítím 5G. Díky tomu jsou k dispozici nejnovější aktualizace, které auto neustále technologicky posouvají vpřed. Připojení k internetu se hodí i při streamování hudby. Volvo EX90 může být vybaveno audiem Bowers & Wilkins, které je speciálně optimalizováno pro kabinu vozu. Novinkou jsou i reproduktory v opěrkách předních sedadel a podpora technologie Dolby Atmos pro ještě lepší zvukový zážitek. V tom totiž bude EX90 opravdu špička.

Volvo EX90

Vzdušnost dodává interiéru standardní celoplošné panoramatické okno. Vzdušný je ostatně i zavazadlový prostor, který má objem 655 litrů nebo 310 litrů s vyklopenou třetí řadou sedaček. Nechybí ani „frunk“ pod přední kapotou na uložení kabelů a dalších drobností. Vzdušný, nebo spíš vzduchový je standardně i podvozek. Interiér nás nyní plynule přenesl k dalšímu bodu, kterým je udržitelnost.

Udržitelnost

Interiér modelu EX90 a vlastně i celá konstrukce auta totiž na udržitelnost maximálně dbá. Koberečky a koberce v interiéru jsou například vyrobené z recyklovaných rybářských sítí. V interiéru už nenajdete pravou zvířecí kůži. V konstrukci vozu byla použita recyklovaná ocel a hliník. Až 48 kilogramů plastů je recyklovaných, některé byly zcela nahrazeny materiály biologického původu. Na udržitelnost Volvo pečlivě dbá i u svých dodavatelů a do budoucna se to má jen prohlubovat.

I u nabíjení Volvo přemýšlelo nad udržitelností a nad úsporou finančních nákladů. U EX90 si můžete nastavit, kdy se bude nabíjet, aby například energie byla ze solárních panelů nebo z nočního proudu. Nabíjet nové Volvo dokáže výkonem až 250 kW, z 10 % na 80 % se nabije za 30 minut. Když pak auto nejezdí, tak naopak může levně získanou energií napájet třeba váš dům. Praktické ne?

Volvo EX90

Bezpečnost

Volvo je bezpečností doslova posedlé a nová EX90 ji posouvá zase o pořádný kus dál. Už jsme si tak nějak zvykli, že vnějšek a nově i vnitřek snímá armáda senzorů, radarů a kamer. K tomu navíc Volvo přidalo na střeše umístěný LiDAR. Ten funguje podobně jako radar, jen místo radiových vln vysílá laserový paprsek. Jak nás ujistil zástupce značky Martin Mazari, použita byla špičková technologie a software od lídra trhu společnosti Luminar. Výstup z LiDARU zpracovává centrální počítač s technologií společnosti NVIDIA. Díky tomu vidí auto i nejmenší detaily až 250 metrů před sebou i v naprosté tmě.

K čemu to? Je to trochu překvapivě proto, aby auto řidičovi nemluvilo do řízení. Včas ho upozorní na problém, nechá ho to vyřešit, a až když nereaguje, tak zasáhne. Takové řešení se nám líbí. Ve spojení se systémy monitorujícím kabinu navíc Volvo dokáže rozpoznat mikrospánek nebo akutní zdravotní problém řidiče a samo zastaví. Do budoucna se počítá i s autonomním řízením.

Výroba nového Volva EX90 se rozběhne až na přelomu roku 2023/24 v USA a krátce poté i v Číně. Na český trh bude zprvu uvedeno v nejvyšší specifikaci. Cena nového Volva EX90 v top konfiguraci je zatím neoficiálně stanovena na necelých 2,8 milionu korun. V porovnání s konkurencí od Audi, BMW, Mercedes a Tesla je to vskutku zajímavá nabídka.

Zdroj info: Volvo.
Zdroj médií: Volvo.

Fotogalerie (14 fotek)

Podobné články