PRÁCE 🧰

Škoda Kodiaq RS – spotřeba

4. 10. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Škoda

Škoda Kodiaq RS je univerzál na rychlé cestování. Jaká je ale jeho spotřeba se silným benzinovým motorem? K lepším výsledkům si pomáhá plachtěním!

Škoda Kodiaq RS – spotřeba

Články na téma Škoda Kodiaq:

  1. Škoda Kodiaq RS – spotřeba - právě čtete
  2. Škoda Kodiaq RS – rozměry
  3. Škoda Kodiaq RS – cena a konfigurace
  4. Test: Škoda Kodiaq RS – benzín mu sluší

V případě Škody Kodiaq RS byla spotřeba vždy velkým tématem. Český národ prostě nedokázal překousnout velké SUV, které si místo sedmi litrů paliva vezme devět. Lví podíl na tom má i fakt, že Kodiaq RS po faceliftu vyměnil naftové biturbo, za dvoulitrový benzín. Vadí to ale vůbec něčemu?

Škoda Kodiaq RS má být sportovněji laděný model. Sportovněji laděný říkám záměrně, protože více než sportování jde „eresovému“ Kodiaqu rychlé přemisťování na dlouhé vzdálenosti. Pravdou ale je, že i zatáčkami se bezmála 1 800 kilogramů vážící SUV proplétá velmi mrštně a rychle. Právě to je třeba výhoda benzinového motoru oproti naftovému. Jen na něm se totiž ušetřilo 60 kilogramů, další kila přidala převodovka DSG, která může být méně robustní, a i díky tomu rychleji reaguje. Ve výsledku činí rozdíl mezi novým a starým Kodiaqem RS přes 100 kilogramů, a to je sakra znát.

Parametr výkonu s příchodem benzínu o 4 kW vzrostl a nyní se chlubí hodnotou 180 kW (245 koní). Logicky ale klesl točivý moment, a to o nezanedbatelných 130 Nm na výsledných 370 Nm. Je ale fajn, že maximální točivý moment zvládá motor produkovat v širokém pásmu otáček, což pomáhá jeho projevu. Ona úspora hmotnosti (a pohon všech kol) však znamená, že novější Kodiaq RS zrychluje na stovku za 6,5 sekundy, čímž o půl vteřiny překonává předchůdce. Motor 2,0 TSI jinak můžete znát i z Octavie RS, trošku mi ale vrtá hlavou, proč škodovka pro své nejrychlejší SUV nepoužila výkonnější variantu ze Superbu, kde výkon sahá až na 280 koní.

Škoda Kodiaq RS – spotřeba

Škoda Kodiaq RS – spotřeba

Fajn, tak s jakou spotřebou tedy Škoda Kodiaq RS dokáže jezdit? Baští hodně, nebo nás příjemně překvapil? Výrobce udává kombinovanou spotřebu mezi 8,6 a 8,9 litru benzinu na 100 kilometrů. Obvykle mají tabulové spotřeby tendenci autům přilepšovat, tady je to ale poměrně přesné vyjádření reálného apetitu. Začneme ale spotřebou ve městě. Asi není překvapením, že velké SUV s benzinovým motorem není ve městě zrovna na špičce eko žebříčku. Pokud se pohybujete v opravdovém centru s častým rozjížděním, počítejte s dvoucifernou hodnotou spotřeby, který se v klidu podívá i k 15 litrům. Kodiaq RS tedy není úplně ideálním adeptem na mama taxi.

Vyjeďte ale mimo město a na dlouhých trasách bez dálničních úseků se bez větších problémů přiblížíte k osmi litrům. O něco svižnější jízda, i trochu nad rychlostními limity, pak přibližně kopíruje spotřebu udávanou výrobcem. Podle profilu terénu a klidu vaší pravé nohy se tak můžete pohybovat mezi 8,5 až 9 litry na sto kilometrů, což není vůbec špatná vizitka. Příznivé výsledky vám ale může trochu narušit dálnice, kde sice Kodiaq zvládá držet vysoké cestovní tempo, a ještě vám poskytne velmi slušnou dávku cestovního i akustického komfortu, ale spotřeba se už přehoupne přes 9 litrů benzinu na 100 kilometrů.

Škoda Kodiaq RS – spotřeba

Zbývá tedy odhalit, jak si Kodiaq vede, když k němu přistupujete jako k pravému „eresu“. Mladoboleslavské SUV takové zacházení zvládá velmi slušně a reálná rychlost na okreskách je celkem slušná. Nějakou větší zábavu za volantem ale nečekejte, spíše je to takové příjemné odreagování třeba po cestě domů z práce. Spotřeba v tomto režimu limity moc nemá, ale zapojte alespoň trochu ekologické uvažování, a i při blbnutí na okresce se jde dostat na 10 litrů. Což vhledem ke schopnostem auta není úplně k zahození. Pouze doplním, že nádrž má objem 58 litrů, což při průměrné spotřebě 8,9 litru dává dojezd cca 650 kilometrů.

Pomoc plachtěním

Škoda Kodiaq RS si k lepší spotřebě dokáže vypomoct plachtěním, kdy auto jednoduše vyřadí na neutrál. Díky hmotnosti a celkem slušné aerodynamice pak Kodiaq zvládá takto klouzat úctyhodně dlouhou dobu. Není to však žádný pokročilý systém, trakční akumulátor Kodiaq nemá a celý proces obstarává klasická autobaterie. Pokud se to ale naučíte využívat a ve správný čas dokážete sundat z plynu, výsledky na spotřebě se jednoznačně dostaví.

Celý systém funguje v rychlostech do 130 km/h nezávisle na zvoleném jízdním režimu. Jediný problém je, že jeho chování nelze predikovat. Ve stejném místě, za stejných podmínek z nějakého důvodu Kodiaq jednou plachtí a jednou ne. Auto si vše řídí automaticky a ovládat to bohužel jinak nejde. Pravděpodobně to je právě vlivem chybějícího trakčního akumulátoru. Škoda, účinek na spotřebu se totiž zdá být nečekaně dobrý.

Zdroj info: Autorský text, Škoda.
Zdroj médií: Radim Krejčík.

Podobné články