Ochrana auta před sluncem - zaručené tipy, které pomohou

19. 8. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Letní sluneční paprsky umí interiér auta skutečně nehezky vyhřát, takže pak dost dlouho trvá, než se podaří ho vychladit na přijatelnou teplotu. Jak se tomu bránit a co funguje nejlépe, ukázali odborníci z německého ADAC.

Jak ochránit auto před sluncem? Máme pro vás tipy!

Při měření se jednoduše vzalo několik stejných vozů (Dacia Duster), která byla postavena ven a vystavena slunečním paprskům. Každé z vozidel se jim bránilo jinak a do úvahy byla vzata i barva jako faktor určující, jak velké teplo v nevětraném autě bude. Referenční auto, tedy bez jakékoliv ochrany, mělo za polojasného počasí po 90 minutách teplotu vzduchu uvnitř 53 stupňů.

Zatmavená zadní skla

Spousta automobilek toto nabízí buď v některých vyšších výbavových stupních nebo třeba za příplatek. Folie na zatmavení skel se však dají pořídit i dodatečně a jejich přínos je neoddiskutovatelný. Zejména ti, kdo vozí na zadních sedadlech děti, si pochvalují, že na ně tolik nesvítí a přeprava je pro mladší pasažéry příjemnější. ADACu se podařilo zjistit, že teplota zadní lavice byla s fólií 48 °C, bez fólie to bylo 57 °C. Což je skutečně znatelný rozdíl! O tom, jaký to udělalo rozdíl v teplotě vzduchu uvnitř, se test nezmiňuje.

Prostěradlo na palubní desce

Může se to zdát jako docela dobrý fígl a ochrana rozpálenému volantu a palubní desce před řidičem – prostě přes to přehodíte prostěradlo. Bílá barva odrazí víc slunečních paprsků než tmavý potah volantu a plasty. Cožpak o to, ono to skutečně pomůže a volant můžete bez obav z popálenin sevřít rukou. Ale na teplotě vzduchu v autě se to podepsalo snížením jen o 3 stupně. Volant byl však o 26 stupňů chladnější!

Reflexní fólie za sklem

Už z pohledu prosté teorie je to ze dvou možných umístění fólie to horší. Když ji dáme před sklo, neprojdou sluneční paprsky do interiéru auta a neohřejí sklo. Pakliže je fólie za sklem, paprsky do interiéru pustíme, ohřejí jak sklo, tak i částečně fólii samotnou. Šancí, jak výsledek vylepšit, je mít fólii přesně tak velkou, jako je sklo samotné, tedy aby ho zakrývala celé. I tak ale byla teplota uvnitř auta jenom o 4 stupně nižší, než v autě bez fólie.

Tip pro řidiče: Ještě než vyrazíte na dovolenou, sjednejte si cestovní pojištění. To můžete doplnit o rozšířené asistenční služby, případně krátkodobé pojištění domácnosti. Při online sjednání získáte slevu a nejvýhodnější cenu.

Kalkulačka cestovního pojištění

Reflexní fólie před sklem

Když dáme fólii z vnější strany skla, je to daleko účinnější a teplota vzduchu v autě byla při měření o 8 stupňů nižší, tedy 45 °C. Aplikace zvenčí má ale jistá specifika. Předně je dobré zajistit, aby vítr fólii neodfoukl, což se v praxi řeší tak, že se pořídí fólie dostatečně velká na to, aby šla ohnout přes A sloupek a přivřít dveřmi. Je taky dobré myslet na to, že mezi fólii a lakovanými částmi karoserie se může nacházet prach a pyl. Při jakémkoliv pohybu fólie se tato vrstva bude chovat jako abrazivo a lak začne se pokrývat jemnými škrábanci.

Plachta

Měření proběhlo i s plachtou, zakrývající všechna skla auta a střechu zvenku. Výsledek byl v tomto případě zdaleka nejlepší, protože teplota v autě byla o 10 stupňů nižší (43 °C namísto 53 °C). Efekt je tedy neoddiskutovatelný, nicméně jedná se o nejdražší způsob ochrany interiéru před sluncem a zároveň jsou zde rizika podobná, jako u fólie před sklem – hrozí poškrábání karoserie od prachu.

Bílé vs. černé auto

I barva auta samotného má samozřejmě určitý vliv. Není tajemstvím, že ve vozech černé barvy je zkrátka v létě o něco málo tepleji. Povrch karoserie černého auta byl dle ADAC ohřátý při pokusu na 65 °C, kdežto bílá karoserie měla pouze 44 °C. A uvnitř? V černém autě bylo o 5 stupňů větší horko než v bílém (53 °C proti 48 °C).

Společně s jedničkou na našem trhu jsme pro naše klienty vyjednali exkluzivní slevu ve výši až 21 % na komplexní balíčky autopojištění. Výše pojistného se odvíjí od počtu najetých kilometrů, takže platíte jen za to, co doopravdy projezdíte. 

Chci výhodné havarijní pojištění

Zdroj info: ADAC.
Zdroj médií: Depositphotos.

Jak dlouho vám vydržela poslední autobaterie?

Méně jak 4 roky 2 370
20 %
5 až 7 let 4 166
34 %
Více jak 7 let 5 579
46 %

Podobné články