Nezapínáte v zimě klimatizaci? Děláte chybu!

23. 1. 2020 2 min. čtení Tipy a rady

Drtivá většina vozů se už dnes prodává s klimatizací. To je skvělý benefit pro posádku v letních měsících, kdy je venku horko a uvnitř auta si lze vytvořit snesitelnou teplotu. Ale víte, že klimatizace může být užitečný pomocník i v zimním období? A že pokud ji dlouho nepoužíváte, tak se může porouchat?

Sednete-li v chladných teplotách do auta, často se setkáte se zamlženým nebo oroseným čelním sklem. Tento nešvar se samozřejmě nejjednodušeji vyřeší tím, že dáte ventilaci vozidla na maximum a všechen vzduch pustíte právě na přední sklo. Tím z něj vlastně vlhkost ofukujete a ta se odpařuje do prostoru. V autě však má tendenci zůstávat a za chvíli se to může projevit mlžením třeba bočních okének. Jak se vlhkosti jednoduše a účinně zbavit? Pusťte si klimatizaci. Ta totiž krom chlazení vzduch i odvlhčuje. Sklo se odmlží dříve a vzduch ve voze nebude tak vlhký.

Na delších cestách se můžete setkat i s opačným extrémem, tedy se vzduchem a nepřirozeně suchým, který ohřátý topením proudí z výdechů ventilace. Citlivější jedinci mohou vlivem toho pociťovat značné nepohodlí. Řešením je opět zapnutí klimatizace, která vlhkost v kabině srovná na přirozenější úroveň.

Dalším dobrým důvodem pro stisknutí tlačítka s vločkou, případně s nápisem AC, je promazání. Kompresor klimatizace totiž potřebuje pro svůj provoz mazivo, jinak se rapidně zkracuje jeho životnost. A tuto komponentu měnit opravdu nechcete, protože její cena nebývá malá. Jenže tento kompresor nemá žádný zvláštní systém mazání, jako třeba motor, namísto toho je mazivo rozpuštěno v chladícím médiu. Zapnutí klimatizace po delší době znamená, že kompresor běží na sucho, což může vyústit až  jeho zničení. Doporučujeme tedy alespoň jednou za dva týdny klimu na minimálně deset minut zapnout.

Automatické klimatizace v moderních vozech si žijí tak trochu svým životem. Prostě nastavíte teplotu a v závislosti na tom, co usoudí řídící jednotka, se klima zapíná a vypíná sama. Do tohoto je ideální nezasahovat, protože už při vývoji vozu se jednoduše počítá s tím, že takto to bude fungovat. Argument zvýšené spotřeby příliš neobstojí. Ano, pokud bychom se na to zaměřili, tak patrně naměříme o něco vyšší nároky motoru na příděl paliva, ale v praxi to budou dvě, možná tři desetinky na sto kilometrů. 

Zdroj médií: pixabay

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční nabídky vozů. Chcete o nich vědět?