PRÁCE 🧰

Na co jezdí české autoškoly

29. 2. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Autoškola a řidičský průkaz Autoškola

Vozidla autoškoly potkávají motoristé na tuzemských silnicích v podstatě každý den. Řada řidičů si ale často klade otázku, na co autoškoly vlastně dominantně jezdí.

Benzín a nafta stále dominují u českých autoškol

Počet zájemců o získání řidičského oprávnění je v Česku dlouhodobě stabilní a zároveň poměrně vysoký. Pro letošní rok se očekává, že tento počet ve srovnání s předchozími léty ještě vzroste. Důvodem je zákonná novinka, kterou je řidičák pro sedmnáctileté. Aktuální data ukazují, že řidičský průkaz skupiny B momentálně drží 186 mladších osmnácti let. Dalších 1140 mladých řidičů zároveň nyní prochází výcvikem.

Nyní ale už zpět k tématu. Provozování autoškoly je podnikání jako každé jiné. Její vlastník musí myslet ekonomicky, redukovat výdaje a navyšovat příjmy. Před každým majitelem autoškoly proto stojí důležitá otázka. Na jaké palivo vlastně vsadit. Do úvahy přitom spadá celá řada faktorů, jako jsou momentální ceny, predikce cenového vývoje paliv v dalších letech i třeba tlaky veřejného sektoru na zelenání automobilového sektoru.

Vozidel autoškoly je v Česku méně než 4 tisíce

Aktuální data Ministerstva dopravy ukazují, že na území České republiky je momentálně 2 100 autoškol. Tyto autoškoly tradičně využívají výcviková vozidla kategorií M1/M1G a N1/N1G. Podle statistik jich ke konci roku 2023 bylo evidováno zhruba 3 900. Provozovaných vozů bylo ale ještě o sto méně, konkrétně 3 806.

Zajímavostí každopádně je, že v rámci paliv u provozovaných výcvikových aut do 3,5 tuny stále dominuje benzín. Celkem na českých silnicích je 2 280 vozidel autoškol s tímto palivem. Je však potřeba uvést, že 475 z nich má jako alternativní pohon zkapalněný ropný plyn (LPG) a 43 z nich pak stlačený zemní plyn (CNG). Dalších 29 vozů má CNG uvedené jakožto hlavní palivo.

Vrátí se CNG zase zpět do autoškolové módy?

Řada tuzemských autoškol tedy zareagovala na vývoj situace na trhu s pohonnými hmotami před vypuknutím války na Ukrajině. Tehdy totiž na stojanech byly ceny LPG či CNG velmi příznivé, a to třeba i ve srovnání s klasickým Naturalem 95.

Cena LPG je sice dlouhodobě poměrně stabilní, jinak je tomu ale u stlačeného zemního plynu. Ruská válka na Ukrajině cenový trend krátkodobě otočila, v posledních měsících se ale cenové výkyvy začínají uklidňovat a CNG začíná být po přestávce opět cenově konkurenceschopné. Je každopádně otázkou, zda nedávné vysoké ceny CNG na tuzemských čerpačkách majitele autoškol od sázky na toto palivo neodradily.

Populární je i motorová nafta

Vlastníci tuzemských autoškol zároveň nedají dopustit ani na naftu. Data ukazují, že v České republice je momentálně 1 493 provozovaných výcvikových aut na diesel do 3,5 tuny.

Pokud se ptáte na otázku, jak se v rámci statistik daří alternativním pohonům, je odpověď poměrně jednoduchá. Výraznější investice do elektroaut, hybridů nebo snad vodíku totiž ze strany českých autoškol zatím nenastaly. Podle dosavadních statistik je zřejmé, že hybridy jsou mezi autoškolami na celém českém území zatím jen 3. Pokud jde o čisté elektrovozy, těch je podle dostupných dat registrů 7.

Automobilová revoluce směrem k udržitelnějším palivům se tak tuzemských autoškolám prozatím spíše vyhýbá. Je otázkou, jak s tímto trendem zamávají nedávno představené dotace na nákup nových elektroaut. Odborníci ale říkají, že příliš výrazné změny se nejspíš očekávat nedají.

Je však potřeba uvést, že počet elektromobilů v českých autoškolách bude postupně nejspíš stoupat. V Evropském parlamentu totiž momentálně řeší možnost udělovat řidičský průkaz skupiny B v plném rozsahu bez ohledu na to, jestli žadatel výcvik absolvoval v autě s manuálem či automatem. Tento záměr je možné vnímat jako jednu z ukázek podpory elektromobility do autoškol.

Zdroj info: Ministerstvo dopravy ČR.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články