Long life oleje – marketing nebo realita?

3. 12. 2019 3 min. čtení Tipy a rady

Že jsou dnešní syntetické oleje svými vlastnostmi mnohem dál, než to, co se dříve lilo do stodvacítek a původních Oktavií, o tom nemůže být pochyb. Ale opravdu lze bez následku měnit olejovou náplň až po 30 tisících kilometrů, jak udává mnoho dnešních výrobců automobilů? Předně dobré si říct, co všechno ovlivňuje rychlost s jakou olej ztrácí své vlastnosti a přestává plnit svoji funkci. 

Diesel horší benzínu? 

Předně je to druh pohonu. U dieselu to bývá horší (ale není to pravidlo), protože se do maziva dostávají saze, které jsou tak malé, že je olejový filtr nezachytí. U benzinových pohonných jednotek zase olej stárne rychleji chemickou cestou a to z důvodu vyšších teplot. 

Méně v tomto případě není více 

Dalším důležitým faktorem je velikost olejové náplně. Mnoho skvělých motorů se stalo v očích motoristů postrachem díky tomu, že při výměně si vystačili s malou olejovou náplní. Menší množství totiž rychleji degraduje a logicky se v něm časem vytvoří vyšší koncentrace usazenin a vůbec všeho, co motoru škodí. Majitel vozu něco málo ušetří na každé výměně, ale z dlouhodobého hlediska se mu to může škaredě vrátit. Typickým motorem, který má možná až příliš malou olejovou náplň je škodovácká 1.2 HTP, u které bychom doporučili interval výměn už z tohoto důvodu raději zkrátit. Z doporučených 15 tisíc bych raději udělal 10. 

Dálnice nebo okreska? 

Rychlost, s jakou mazivo degraduje ovlivňuje i způsob, s jakým se autem jezdí. A zde platí oblíbená poučka, že benzín je spíše na okresky a nafťáky na delší cesty ustáleným tempem. Honit po dálnici maloobjemovou benzínovou atmosféru bude mít pravděpodobně za následek přehřívání oleje a tím i rapidní zhoršení vlastností už někde kolem 8 až 10 tisíc kilometrů. Jezdit po městě přískoky s nezahřátým dieselem bude mít efekt dost podobný. Naopak řidiči, kteří jezdí klidným dálničním tempem na jeden zátah přes půl Evropy, mohou opravdu měnit dle doporučení výrobce (nebo v okamžiku, kdy si o výměnu jejich palubní počítač řekne). 

Pravda je uprostřed 

Takže když víme, co všechno má na životnost olejové náplně vliv, je čas si zodpovědět otázku, zdali opravdu můžeme měnit až po 30 tisících kilometrech, při použití long life maziva. Životnost těchto olejů je opravdu vyšší a jejich výrobci počítají s tím, že za ideálních podmínek ztratí své vlastnosti mnohem déle, než běžné náplně. Na druhou stranu jsou zde faktory, které degradaci urychlují a motor pak trpí. I pokud olej stále svoji práci zvládá, tak je obvykle nejslabším článkem filtr, který dosluhuje po ujetí asi 15-18 tisíc kilometrů.  

Olejový filtr

Aspoň ten filtr! 

Takže i když si váš motor při každé výměně řekne třeba o 8 litrů maziva, jezdíte poklidným tempem a dlouhé trasy, je lepší vyměnit každých 15 tisíc kilometrů alespoň ten olejový filtr. Obecné doporučení ovšem zní, zeptat se v prověřeném servisu, kde mají s automobily, jako je ten váš, zkušenosti a nechat si poradit. Rozhodně však nedoporučujeme intervaly přetahovat a i ten kdo jezdí málo by měl alespoň jednou do roka nový olej svému motoru dopřát.

Podobné články