🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Kontrola napětí autobaterie

9. 9. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Péče o baterii Auto-moto baterie a nabíjení

Možná vás to udiví, ale autobaterie má dvě hlavní sezóny, kdy je nejvíce namáhaná. Tou první je zimní a druhou je letní, přičemž náročnější je přeci jenom léto.

Kontrola napětí autoabaterie

V zimě autobaterii namáhá především pokles teploty, který způsobuje pokles výkonu. Akumulátor, respektive elektrochemické reakce v něm probíhající, zpomalují s tím, jak jde teplota dolů. Starší baterie, která už nedosahuje parametrů, se kterými byla vyrobena, se v zimě může dostat na hranici schopnosti nastartovat auto. Generovaný proud nemusí stačit na rozběh motoru, což se zpočátku může projevovat unavenějšími starty, ale taky klidně jen cvakáním relátka.

Problémy se vlečou už od léta

Spousta, nebo dost možná většina řidičů, si neuvědomuje, že na zimní trable s autobaterií si zadělali už v létě. Letní sezóna je totiž kritická pro kondici autobaterie, která se pak ukáže s příchodem mrazů. Rostoucí teplota totiž způsobuje rychlejší samovybíjení, protože ona elektrochemická reakce probíhá v baterii neustále. Pakliže není žádné zařízení, které by energii odebíralo, tak probíhá akorát dost pomalu, přesněji v závislosti na okolní teplotě. Proto se také doporučuje skladovat baterie spíše v nižších teplotách – nevybijí se samy od sebe tak rychle.

Jenže za tropických letních veder se třeba na kapotě auta nedá udržet ruka. Akumulátor pod ní se tedy ohřívá také a samovybíjení je rychlejší. Napětí na svorkách klesá, ale vůz pořád funguje a motor startuje bez problémů, protože viskozita oleje nestoupá a ten tedy neklade při startu zásadní odpor. I při napětí pod 12 V tak můžete s autem bez problémů odjet. Články trvale „podbité“ autobaterie však pomalu začíná pokrývat sulfatace, která zvyšuje vnitřní odpor. V zimě pak nastane typický scénář, kdy s prvním mrazem nedokáže akumulátor nastartovat motor.

Jak tomu předejít je asi jasné. Ideální je neparkovat přes léto venku a když už, tak raději ve stínu. Dalším dobrým zvykem, jak udržet baterii v kondici, je pravidelně ji nabíjet. Když už tedy nemáte jinou možnost, než auto nechávat na rozpálené ulici, pak alespoň jednou za měsíc dopřejte delší jízdou akumulátoru plné nabití.

Zjištění stavu autobaterie

Asi ne každý má doma tester autobaterií, ať už elektronický, nebo odporový. Nicméně k základní a velmi hrubé diagnostice postačí voltmetr nebo multimetr. Nechejte auto odstavené alespoň dvě tři hodiny, následně změřte napětí na pólech. Pod 12,4 V je dobré baterii nabít, když naměříte 12,6 až 12,8 V, je akumulátor nabitý do plna.

Ideální je změřit poté napětí ještě třeba po týdenní odstávce. Když je z plně nabité autobaterie najednou autobaterie s napětím třeba 12,2 V, připravte se na podzim na problémy a pravděpodobnou výměnu. Napětí by nemělo u zdravého akumulátoru za týden klesnout o více jak 1–2 desetiny voltu. Co stojí za zkoušku, je rekondiční režim, který umí některé nabíječky. Při něm dojde k promíchání elektrolytu a alespoň částečné desulfataci, což může pomoci.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články