🇦🇹 Diesel 1,67 € Natural 95 1,55 € 🇨🇿 Diesel 38,09 Kč Natural 95 37,60 Kč 🇩🇪 Diesel 1,73 € Natural 95 1,75 € 🇫🇷 Diesel 1,78 € Natural 95 1,79 € 🇭🇷 Diesel 1,48 € Natural 95 1,46 € 🇭🇺 Diesel 601,54 HUF Natural 95 581,17 HUF 🇮🇹 Diesel 1,80 € Natural 95 1,81 € 🇵🇱 Diesel 6,64 PLN Natural 95 6,47 PLN 🇸🇮 Diesel 1,54 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,61 € Natural 95 1,49 € 🇦🇹 Diesel 1,67 € Natural 95 1,55 € 🇨🇿 Diesel 38,09 Kč Natural 95 37,60 Kč 🇩🇪 Diesel 1,73 € Natural 95 1,75 € 🇫🇷 Diesel 1,78 € Natural 95 1,79 € 🇭🇷 Diesel 1,48 € Natural 95 1,46 € 🇭🇺 Diesel 601,54 HUF Natural 95 581,17 HUF 🇮🇹 Diesel 1,80 € Natural 95 1,81 € 🇵🇱 Diesel 6,64 PLN Natural 95 6,47 PLN 🇸🇮 Diesel 1,54 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,61 € Natural 95 1,49 €

Autobaterii udržujte čistou. Hrozí horší nabíjení a bludné proudy

17. 10. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Péče o baterii Auto-moto baterie a nabíjení

Že čistota je půl zdraví neplatí jen pro lidské tělo, ale i pro autobaterie. Spousta aut jezdí s akumulátory, které jsou špinavé, mají zoxidované kontakty a celkově jsou zkrátka zanedbané. Snižuje se tím jejich životnost.

Proč udržovat autobaterii čistou?

Udržujte autobaterii čistou

Není to tak těžké a i naprosto elementární očistu autobaterie zvládne každý řidič nebo majitel auta. Přitom stačí jen hadr, ocelový kartáč a třeba WD-40, případně jeho varianta určená přímo na elektrické kontakty nebo jiný podobný sprej. Ocelovým kartáčem se dají skvěle očistit póly, oxidaci a dalším nečistotám pomůže dolů čistič ve spreji, který i zamezuje přístupu vlhkosti tím, že kov pokryje tenkou hydrofobní vrstvou. Když už budete čistit póly akumulátoru, podívejte se i na svorky, které by rovněž měly být perfektně čisté. K tomu jim můžete pomoci opět ocelovým kartáčem.

Problém zoxidovaných nebo znečištěných pólů je v tom, že v kontaktním bodě vzniká elektrický odpor. Mezi dvěma vodiči je tenká vrstva oxidace, která omezuje průchod proudu a mění jeho část na teplo. Zcela zbytečně tak může docházet k nedostatečnému nabíjení autobaterie a ztrátám energie vytvořené alternátorem vozidla. Životnosti autobaterie to neprospěje, ale v kombinaci s dalšími negativními faktory ji to může naopak zkrátit.

Bludné proudy si najdou cestu

Pojem „bludné proudy“ je většinou spojen třeba s trakční soustavou motorových kolejových vozidel, kde představuje skutečně závažný problém. Ale pozor, proudy náhodně si hledající cestu tam, kam nemají, můžeme naměřit i na těle obalu autobaterie, a to klidně i 3 až 5 voltů. Jde o to, že elektrický proud má tendence jít nejen korektním vodičem, ale i třeba částečně vodivou vrstvou nečistot na akumulátoru, kterému nikdo už léta nevěnoval péči. Ano, skutečně k tomu dochází a není to nic zase tak výjimečného.

Abychom se výše uvedenému vyvarovali, je fajn jednou za čas dopřát očistu i samotné autobaterii. Nemusíte na to jít s jarem a leštit ji jak zrcadlo, stačí i obyčejný hadr, kterým otřeme její tělo od mastnoty a prachu. Samozřejmě není od věci trochu „uklidit“ i v boxu, ve kterém je akumulátor uložen. Nezapomeňte ho však opětovně zajistit proti pohybu.

Mazat póly autobaterie, nebo ne?

Odborníci se neshodnou na tom, jestli je dobré kontakty autobaterie mazat třeba vazelínou, nebo ne. V zásadě je to víceméně jedno. I u nového akumulátoru se lze setkat s tím, že má póly lehce „líznuté“ čímsi mastným (na to pozor, když kupujete autobaterii, ať si třeba neumažete bundu). Spousta automechaniků nebo svědomitějších majitelů aut skutečně třeba jednou za rok očistí baterii a namažou póly vazelínou. Ničemu to v zásadě nevadí, není to ni proti ničemu. Omezí se tím přístup vzdušné vlhkosti, a tedy i oxidace. Špatně však není ani opačný přístup – udržovat kontakty suché. Nejhorší je, ponechat akumulátor svému osudu a řešit ho až ve chvíli, kdy je zralý na výměnu.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články