Kolik stojí provoz automobilu? Víc než se zdá!

5. 2. 2021 10 min. čtení Tipy a rady

Auto je podle jednoho průzkumu u českých rodin druhým největším pravidelným výdajem, hned po výdaji za domácnost. Není divu, nákladů je tam víc, než se může na první pohled zdát.

Články na téma servis a údržba vozů:

  1. Výměna stěračů
  2. Čištění motoru - jak na to?
  3. Jak často měnit stěrače na voze?
  4. Zimní údržba auta
  5. Jak na kompletní vyčištění interiéru auta
  6. Kolik stojí provoz automobilu? Víc než se zdá! - právě čtete
  7. Jarní údržba auta aneb co řešit v servisu na jaře
  8. Ochrana laku auta - již brzy

Prvním (ale někdy ne tím největším) nákladem je pořizovací cena. U ojetiny to není většinou taková raketa, jako u nového auta, to dá rozum. Následně je nutné vůz pojistit, takže povinné ručení, eventuálně havarijní pojištění, minimálně to povinné budete platit už pořád, pokud chcete auto používat. K tomu přičtěte poplatek za evidenční kontrolu a přihlášení, což vás ale čeká jen na začátku. Co dva roky musíte s autem na STK, která vyjde na tisícovku a emise stojí v případě zážehového motoru obvykle 700 korun, u vznětového počítejte tisícovku. Jak vidíte, je toho opravdu hodně a pro příklad budeme vycházet z nějaké běžné ojetiny, třeba Škody Octavie druhé generace.

Spotřeba paliva

Kolik toho měsíčně najedete? Dejme tomu 1 500 kilometrů? A spotřeba? Když budeme optimisté, tak řekněme 6 litrů na sto. 1500 x 6 : 100 je 90 (dosaďte si samozřejmě své hodnoty). Tolik litrů paliva za měsíc provozu spotřebuje váš vůz. Vynásobte to jeho cenou, která je aktuálně kolem 28 korun za litr benzínu i nafty. Dostanete zhruba 2 500 korun, to vynásobte dvanácti a máte zhruba představu, kolik dáte ročně za palivo.

Průběžné servisní náklady

Co dál? Olej! Ten se mění jednou za rok nebo ideálně každých 15 tisíc kilometrů, což je optimum pro naftové i benzinové motory. Zde se bude hodit znát množství oleje, který na jednu výměnu padne, započítejte i cenu filtru. Jestli to nezvládnete v domácích podmínkách, nevadí, jen nahraďte výdaj na výměnu maziva tím, co si za to řekne servis. Většinou to bude kolem 3 000 korun.

Vybírejte motorové oleje v nabídkách e-shopů

S náplněmi to ještě není všechno. Připočtete třeba kapalinu do ostřikovačů, alespoň dva pětilitrové kanystry letní a stejné množství té zimní. Každý po 150 korunách, celkem tedy za rok zhruba šest stovek.

Většina kupovaných aut už má klimatizaci. Ta si vyžádá ideálně jednou za dva roky údržbu a doplnění chladiva. Počítejte 1 200 korun. Kabinový filtr vyjde asi na 400 korun, ale tady se to může někdy dost lišit. Jeho výměna by každopádně měla proběhnout každý rok. A pak vzduchový filtr sání, ten při nájezdu 1 500 kilometrů za měsíc bude po tom roce taky zralý na výměnu a vyjde na tři stovky.

Pondělí s portálem

Náklady na pneumatiky a přezutí

Samozřejmě je také nutné čas od času vyměnit pláště. A jestli jezdíte i v zimě, tak budete potřebovat dvoje disky. To je ale náklad, který vás čeká jen před prvním přezutím na zimní nebo letní gumy. Pak už se na discích budou měnit jen pneumatiky, když budou sjeté. I tak se ale připravte na zhruba co dvě nebo tři sezóny výdaj ve výši zhruba osmi tisíc korun za sadu i s přezutím a vyvážením. Jestli se spokojíte s celoročními, tak je zde prostor pro nějakou úsporu, ale to už bude dost individuální. A jezdíte po dálnici? Tak to máte dálniční známku za 1 500 korun na rok!

Celoroční pneumatiky v nabídkách e-shopů

Roční provoz auta? 40 až 50 tisíc není nic mimořádného

Takže to jsme tak nějak asi sečetli pravidelné výdaje, které se budou u naší Octavie, se kterou měsíčně ujedeme 1 500 kilometrů, pohybovat někde kolem 40 000 - 50 000 korun za rok. Záměrně neuvádíme přesnou částku, protože někdo kupuje třeba levnější pláště, jiný řidič se spokojí s celoročními. Fajnšmekři si potrpí na kvalitnější filtry a originální olej, ale spousta řidičů jde spíše tou nejlevnější možnou cestou. I tak je ale patrné, že vlastnictví a provozování auta není levná záležitost.

Náhradní díly a náklady na opravy poruch

A pozor! To jsme ještě neměli ani jednu poruchu, ani jednou jsme neměnili brzdové destičky nebo kotouče. V budoucnu čeká většinou na řidiče i výdaj za opravy podvozku a výměnu rozvodů. Nejsou to malé částky, i tak se ale umí do rodinného rozpočtu znatelně promítnout. Výše uvedený výčet tak neberte jako konečný a součet výdajů nepovažujte za univerzálně platný. Při výběru ojetiny ale všechny tyto náklady zvažte a přizpůsobte jí dané částky.

Pro přehlednost tedy ještě jednou vše, co je nutné do ročních nákladů započítat:

  • Povinné ručení
  • Havarijní pojištění
  • STK + emise
  • Spotřebu paliva
  • Výměny oleje + olejový filtr
  • Kapalinu do ostřikovačů
  • Údržba klimatizace + kabinový filtr
  • Vzduchový filtr
  • Zimní a letní pláště + disky/Celoroční pláště, přezouvání pneumatik
  • Dálniční známku

Zdroj médií: Pxhere
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?