Měření rychlosti radarem je oblíbeným způsobem, jak obce vybírají peníze do své kasy. Hrozbou jsou však i radary policejní, ať už klasické, nebo laserové. Existuje však několik možností, jak se o měření rychlosti dozvědět předem.
Jak zjistit, že se blíží radar na měření rychlosti?

Články na téma radary:
- Radary Praha a blízké okolí
- Radary na měření rychlosti – jak se o nich včas dozvědět? - právě čtete
- Stacionární radar: jak tyto radary fungují?
- Jaké antiradary jsou (ne)legální? A co vám za jejich použití hrozí?
- Jak je to u nás s používáním antiradarů a rušiček?
Jak funguje radar na měření rychlosti?
Radarů máme hned několik druhů, přičemž každý funguje malinko jinak. Z toho vychází i možnosti jejich včasné detekce, které jsou u některých technologií prakticky nulové.
- Mikrovlnné radary – klasická bradavice na policejním autě, případně v přenosné variantě. Využívají Dopplerova jevu a mikrovlnného záření, které se od karoserie měřeného vozidla odrazí zpět k radaru, který vypočte jeho aktuální rychlost. Svazek mikrovln je úzký jen několik stupňů a moderní radary pracují s relativně slabým výkonem, ale velmi vysokou citlivostí. I tak je ale kvalitní detektor zvládne zachytit a upozornit řidiče. Měření probíhá na desítky až nižší stovky metrů.
- Laserové radary – používají paprsek světla, který „pálí“ na měřené vozidlo ve velmi rychlém intervalu. Světlo se odrazí zpět a z rozdílu času mezi vysláním paprsku a jeho návratem lze vypočítat vzdálenost. Když toto radar udělá několikrát rychle po sobě, je možné docela přesně určit rychlost měřeného objektu. Laserový antiradar je možné detekovat, ba dokonce i rušit (což je nelegální). Teoreticky je možné laserem měřit až na vzdálenost jednoho kilometru, v praxi se to dělá spíš na stovky metrů.
- Úsekové měření – je prakticky vyloučeno ho jakkoliv detekovat, je možné se o něm maximálně dopředu dozvědět z databáze a podle aktuální GPS polohy auta. Funguje na principu měření času, podobně jako oblíbené matematické úlohy na základní škole typu „Pepa byl ve tři hodiny sedm minut na náměstí, ve čtvrt na čtyři došel do parku. Jak rychle šel, je-li náměstí od parku vzdálené 600 metrů?“ Zkrátka na začátku měřeného úseku vás vyfotí kamera a systém zaznamená přesný čas. Na konci úseku vás vyfotí kamera znovu a opět se zaznamená čas. Je-li čas průjezdu úseku příliš krátký, jeli jste moc rychle a dostanete pokutu. Tu většinou generuje automatizovaný systém, úředník akorát zalepí výzvu do obálky a odešle.
- Cejchovaný tachometr – nejjednodušší systém měření rychlosti ze všech. Rychlost policejního vozidla se promítá na displeji, jakmile policistovi připadá, že někdo jede moc rychle, pověsí se za něj a srovná s ním rychlost. Je tak možné odečíst aktuální rychlost měřeného auta, samozřejmě podpořenou fotografií nebo záznamem z kamery. Není to příliš přesné, ale jako důkaz při výrazném překročení rychlosti to stačí.
Detektor radarů
U spousty řidičů to stále ještě vídáme, nicméně za nás je to už překonaná a přeceňovaná varianta, jak předejít pokutě. Tedy předejít… většina detektorů zvládne varovat před mikrovlnnými radary, ale s laserem si neporadí. A když už laser detekují, je obvykle pozdě. Tímto druhem radaru policista zjistí rychlost vašeho vozidla během zhruba sekundy až dvou. Zvládnete tak rychle zareagovat a snížit tempo jízdy třeba ze 110 km/h na 90 km/h? Těžko. Navíc tato zařízení policii dost dráždí, jakkoliv je zákon na vaší straně.
Databáze radarů
Online aktualizovanou databázi má kdejaká vestavěná navigace. Co by vás mělo zajímat, je rychlost její aktualizace – stahuje si vůz údaje průběžně, třeba každých 5 minut, nebo jen jednou za měsíc? Policejní hlídky většina takových navigací neukáže, protože o nich zkrátka neví, v databázi jsou většinou jenom stacionární radary, případně úseková měření rychlosti.
Waze
Za nás dnes asi nejlepší možnost. Využívá široké uživatelské základny, které mají možnost hlásit problémy na silnicích nebo policejní hlídky. Krom úsekových měření se tak dozvíte většinou i o nahodilém měření policistou, který stojí u silnice s radarem. Waze se vyplatí zapnout především tam, kde to neznáte, což platí samozřejmě i pro zahraničí. Klasické Google Mapy jsou podle nás o něco málo lepší navigace, ale co se týče včasného varování, vede Waze. Navíc je zadarmo!
Zdroj médií: Depositphotos.