PRÁCE 🧰

Měření rychlosti může pro obec znamenat miliony navíc

13. 4. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

V Česku se poslední zhruba dekádu ve velkém budují radary v obcích. Obvykle jde o úsekové měření, které umí vytrestat i několik stovek řidičů denně.

Měření rychlosti v obci je extrémně výdělečné

Články na téma měření rychlosti motoristy:

  1. Jak funguje úsekové měření rychlosti
  2. Měření rychlosti v ČR
  3. Měření rychlosti v obci je extrémně výdělečné - právě čtete

V obcích se měří rychlost dvěma způsoby:

  1. Úsekové měření rychlosti – na vozovce je čára označující začátek měřeného úseku a na konci měřeného úseku je čára druhá. Na každou čáru míří kamera, která snímá registrační značky aut a čas, ve kterém auto čáru přejelo. Z těchto údajů pak umí systém spočítat, jaká byla průměrná rychlost vozidla v daném úseku. Pakliže je to třeba 58 km/h, je jasné, že někde v měřeném úseku, případně v celém úseku, muselo jet auto vyšší než povolenou rychlostí.
  2. Měření okamžité rychlosti – stačí jeden radar s jednou kamerou. Radar změří rychlost přijíždějícího vozidla, kamera ho vyfotí. Pakliže je rychlost vyšší než povolená, má obec v rukou důkaz o spáchání přestupku.

Problém není ani tak s tím, že obce mají snahu udržet rychlost projíždějících aut v nějaké rozumné míře, ale spíše v tom, že si z toho udělaly velmi výnosný byznys. Jenom Praha má ročně zajištěn prostřednictvím radarů příjem přes 80 milionů korun. Další proslulou obcí je Varnsdorf, kde je radarů hned několik a výnos z nich sypal do pokladny přes 20 milionů korun za rok.

Pokuta za rychlost v obci

Při prokázaném překročení rychlosti v obci hrozí:

  • Překročení rychlosti o 1-5 km/h pokuta do 1000 korun, ve správním řízení 1500-2500 korun, bez bodu.
  • Překročení rychlosti o 6-19 km/h pokuta do 1000 korun, ve správním řízení 1500-2500 korun, 2 body.
  • Překročení rychlosti o 20-39 km/h pokuta do 2500 korun, ve správním řízení 2500-5000 korun, 3 body.
  • Překročení rychlosti o 40 km/h a více pokuta ve správním řízení 5000-10 000 korun, 5 bodů, ztráta řidičského oprávnění na 6 měsíců až 1 rok.

Firmy s podílem

Trochu problematické je, že peníze z výběru pokut putovaly do rukou firem, od kterých si obce radary často pronajímají. Firmy samozřejmě v rámci zajištění komplexní služby zajišťují i nastavení a údržbu radarů. Na samotném pronájmu není nic špatného, horší je, když obec naváže odměnu pro pronajímatele na to, kolik se na pokutách vybere, což se přesně stalo ve Varnsdorfu. Ve finále to bylo tak, že se z pokut za rychlost plnila kasa obecní, ale i kapsa podnikatele, který radary pronajímal. Měl tedy logicky zájem na tom, aby se vybralo co nejvíce. Přitom primárním účelem opatření, tedy nasazení okamžitého nebo úsekové měření, je, aby řidiči rychlost překračovali co nejméně. Zašlo to dokonce tak daleko, že Ministerstvo vnitra vydalo informační „oběžník“, viz. obrázek níže.

Radary nemusí sloužit jen k měření rychlosti

Na druhou stranu je samozřejmě fér napsat, že naprostá většina obcí, v jejichž katastru stacionární měření rychlosti probíhá, skutečně sleduje cíl v podobě zvýšení bezpečnosti na dané pozemní komunikaci, případně snížení hlukové zátěže pro obyvatele bydlící poblíž. A takové Měšice u Prahy dokonce využívají radary ke statistickým účelům – počítají, kolik vozidel po dané silnici projede a kdy.

Zdroj info: Ministerstvo vnitra, gemos.
Zdroj médií: Depositphotos, Ministerstvo vnitra, gemos.

Podobné články