PRÁCE 🧰

Ceny a značky preferovaných ojetin

29. 12. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Aktuality

Vozový park v České republice v posledních letech rychle stárne. Češi se dlouhodobě příliš nehrnou do koupi nových vozů a mnohem častěji sází na auta ojetá. Průměrný věk vozů na českých silnicích v letošním prvním čtvrtletí dosáhl už na rovných šestnáct let.

Jak vypadá aktuální český trh s ojetinami? Jaké jsou ceny a nejvíce preferované značky?

Za poslední tři roky se cena ojetých vozů v České republice zvýšila až o 60 procent. Dva roky stará Škoda Octavia se 40 tisíci kilometry vyšla v roce 2019 na 410 tisíc korun, v tom letošním ale stojí už o 260 tisíc víc. Podobně je to třeba i u čtyřletého Citroënu Berlingo s 80 tisíci kilometry. V roce 2020 se jeho cena pohybovala okolo 240 tisíc, nyní ale vyjde už na 420 tisíc korun.

Cena ojetin je v Česku už za vrcholem

Přesto statistiky z posledních týdnů napovídají, že prodeje ojetých vozů v České republice začínají narážet na pomyslný vrchol. Může za to mimo jiné aktuální období ekonomické nejistoty ve spojení s cenou vozů. Reálné výdělky lidí se v České republice v posledních měsících kvůli rapidní inflaci dramaticky snížily a své dopady to má mimo jiné právě i na trhu s automobily.

Lidé se i kvůli tomu nechtějí příliš pouštět do větších investic. Vyčkávají, co přinesou další měsíce a zda jim od ledna jejich zaměstnavatelé po čase opět zvýší mzdy. Kvůli omezené poptávce ale může cena automobilů po čase opět padat dolů.

Letos v září totiž v Česku podle Svazu dopravců automobilů (SDA) změnilo majitele jen 11 761 ojetin, což je při pohledu do minulosti jeden z nejhorších výsledků v historii.

Zajímavé je to mimo jiné i proto, že právě září bývá měsícem, kdy je zájem o koupi automobilů standardně velký, a i letos se po relativně slabém červenci a srpnu čekalo oživení. Nepřišlo a prodeje se v září pohybovaly na prázdninových úrovních.

Nejlepší ojetiny v Česku. O jaké je největší zájem?

Aktuální data společnosti Cebia ukazují, že na prodejích ojetých vozů v České republice se dlouhodobě nejvíce podílí model Škoda Octavia. V prvním čtvrtletí letošního roku se oktávky podílely na celkových prodejích 9,8 procenty. I druhé a třetí místo v pomyslném žebříčku ovládly vozy od automobilky Škoda. Konkrétně šlo o Fabii a Superb.

Češi dlouhodobě preferují hlavně naftové motory, které se podílí na transakcích 49,6 procenty. Popularita benzinových vozů ale v posledních letech mírně roste a podle údajů společnosti Cebia se během 1. kvartálu letošního roku dostala až na 46,4 procenta.

Elektromobily nebo auta na zemní plyn v celkových prodejích zatím zaostávají a Češi stále raději sází na osvědčené spalovací motory. Jejich poptávka se tak v posledních letech příliš nemění. U elektromobilů kupující často odrazuje vysoká cena i nedostatečná infrastruktura. Roste však význam hybridních modelů.

Nákup odložte na prosinec, prodej minimálně na jaro

Jestliže se i vy nyní porozhlížíte po novém voze, možná ještě pár týdnů vyčkejte. Během zimních měsíců je totiž poptávka po ojetých vozech každoročně poměrně slabá, a navíc v kontextu současné situace to vypadá, že pod vlivem velmi stagnujících prodejů se řada prodávajících rozhodne ceny svých vozů i dramaticky snížit.

Pokud ale máte v plánu svůj vůz prodávat, příliš s tím nespěchejte. Prodeje nyní trvají mnohdy i opravdu dlouho a zbytečně byste se mohli ochudit i o velké množství finančních prostředků. Pokud tedy na prodej vyloženě nespěcháte, vyčkejte alespoň do jarních měsíců, kdy se trh může opět proměnit a vy jako prodávající z toho budete mít možnost těžit.

Průměrná doba prodeje ojetého auta se podle informací společnosti Cebia v letošním prvním čtvrtletí meziročně zvýšila z 61 dnů na 63 dnů a i v těch následujících byla podle odhadů velmi podobná.

Zdroj info: AAA, Cebia.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články