Jak vybrat kameru do auta a čeho se vyvarovat

14. 2. 2021 4 min. čtení Tipy a rady

Na silnicích se odehraje leccos. Ťukance, odřeniny, nehody vážnější či méně závažné, ale občas se každý může dostat do situace, kdy bude potřebovat prokázat, že se něco odehrálo tak, jak tvrdí a ne tak, jak to podává protistrana. V takovém okamžiku je nahrávka z kamery za člením sklem skutečně neocenitelný pomocník. 

Jak vybrat kameru do auta a čeho se vyvarovat

Způsob uchycení 

Většina kamer nabízí v balení více držáků, kterými je možné je uchytit. Nejčastěji se setkáte s nalepovacím držákem a přísavkou na sklo. K dostání jsou i kamery v podobě zpětného zrcátka, respektive zrcátka, které v sobě má kameru zabudovanou. Z hlediska uchycení je důležité myslet především na to, že kamera nesmí být umístěna v zorném poli řidiče. Zákon je v tomto případě trochu vágní a proto se obecně za zorné pole považuje oblast na skle, které je stírána stěrači. V praxi doporučujeme řídit se zdravým rozumem a umístit kamerku třeba na palubní desku tak, aby neclonila ve výhledu na vozovku, ale aby byla v řidičově výhledu na kapotu auta. Případně do pravého horního rohu skla z pohledu řidiče. 

Které parametry sledovat? 

Předtím, než si povíme o tom, na jaké hodnoty se v kolonce “Parametry” zaměřit, jedno krátké doporučení. Vyhněte se těm nejlevnějším kamerkám. V noci stojí kvalita záznamu na nic a přitom základem je, aby byla vidět registrační značka vozu, jedoucího před vámi. Mnoho levnějších přístrojů, vybavených nekvalitním snímačem má s tímto problém. 

FPS

S tím úzce souvisí rozlišení a snímková frekvence. První jmenované by mělo být alespoň Full HD, tedy 1920x1080 obrazových bodů. Počet snímků za sekundu by neměl být nižší než 30. 

Jak rychlou kartu?

Samozřejmě, s rozlišením i snímkovou frekvencí úzce souvisí nejen kvalita záznamu, ale i náročnost na úložiště. Vyšší kvalita si zkrátka žádá více místa. Koupě SD nebo microSD karty s kapacitou 256 GB se může zdát jako více než dostačující, ale pozor na další věc a tou je rychlost záznamové karty. Ty levnější mohou mít (a většinou mají) nižší rychlost zápisu. Kamerka tak může “nestíhat” zaznamenávat na kartu a tam ve výsledku není vůbec nic nebo je záznam v podstatě nepoužitelný. Pro Full HD při 30 snímcích za sekundu doporučujeme alespoň třídu UHS-I Class 1, pro vyšší snímkové frekvence UHS-I Class 3. O tom, jakou záznamovou kartu potřebujete se ale obvykle dočtete na obalu produktu, případně se obraťte na prodejce. Nahrávání probíhá obvykle konstantně, po celou dobu jízdy a v případě zaplnění karty se začnou umazávat nejstarší záznamy. V případě, že chcete nějakou část záznamu uložit, stačí stisknout tlačítko na kamerce a ta uloží poslední třeba minutu, případně jiný, předem nastavený časový úsek. 

Držet úhel!

Důležitý je i úhel, který kamera zaznamenává neboli úhel záběru. Jednoduše se jedná o to, jak širokou výseč bude kamera nahrávat. To je navýsost důležité proto, aby se nestalo, že třeba vozidla na jedné straně auta nebudou vidět, případně že bude vidět jen úsek silnice před vaším autem. U této hodnoty bychom rozhodně nešli pod 110° a špičku v tomto směru představují kamerky GoPro, které zaznamenávají dění v úhlu 170°. Někteří výrobci nabízejí kamery, které zaznamenávají i dění za sebou. V jednom těle jsou tedy dva objektivy a co se stane za vaším autem, to se rovněž ukládá na paměťovou kartu. 

Další vychytávky

Mezi další funkce, které mohou být užitečné, patří třeba senzor otřesů, který umí začít nahrávat, i když je vozidlo zaparkované a kamerka vypnutá. Díky vestavěné baterii, kterou většina těchto zařízení disponuje, je pak ze záznamu možné zjistit třeba, kdo vám udělal ten nepěkný škrábanec na nárazníku. Kamerky vybavené vestavěným GPS modulem mohou zaznamenávat i aktuální polohu a rychlost kterou je pak zpětně možné ze záznamu vyčíst. Za samozřejmost pak považujeme funkci automatického startu. Ve chvíli, kdy kamerka dostane z autozásuvky “šťávu”, začne ihned zaznamenávat. Praktická je i možnost kamerku rychle “vycvaknout” z držáku a odnést z auta. 

Zdroj médií: Depositphotos.com
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Nerad se v nich hrabe, protože to neumí a vždycky mu nějaký šroubek zbyde.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?