Výrobci autokamer u svých produktů vždy uvádějí i rozlišení obrazu. Problém je, že často tato informace klame. Spotřebitel to zjistí až v praxi.
Jak vybrat autokameru – rozlišení videa
Články na téma výběr kamery do auta:
- Test kamer do auta, která je ta nejlepší?
- Nejlepší kamera do auta za rozumnou cenu
- Tipy a rady, jak vybrat kameru do auta
- Poradíme, jak vybrat autokameru
- Jak a kam umístit kameru do auta? Poradíme!
- Vybíráme autokameru: Rozlišení videa - právě čtete
- Vybíráme autokameru: Držák autokamery a uchycení - již brzy
- Autokamera do auta: Snímač a světelnost objektivu - již brzy
Rozlišení obrazu je údaj, se kterým se setkáváme neustále. Uvádí jej výrobci televizí, mobilních telefonů, latpopů, ale i techniky nikoliv zobrazovací, nýbrž záznamové, což znamená fotoaparáty, kamery i autokamery.
Jaké rozlišení volit u autokamery
Naprosté minimum, pod které nemá smysl jít, je Full HD, tedy obraz s rozlišením 1 920 na 1 080 obrazových bodů. Je to zhruba nejnižší rozlišení, ve kterém lze bez problémů přečíst registrační značky aut a pokud algoritmus nesahá ke kompresi, dá se na to dívat a použít to třeba i do videa na YouTube nebo jiných platformách.
Další metou, respektive jakýmsi stupněm kvality, je 2K, nicméně už se běžně prodávají i 4K kamery. Rozlišení 4 096 na 2 160 bodů je trochu jinde než Full HD a rozdíl poznáte na první pohled, pakliže máte k dispozici monitor nebo televizi, která umí 4K rozlišení zobrazit. Tady už je opravdu vidět každý detail. A pozor, platí to i třeba pro nečistoty na skle vozidla a podobně. Ne vždy je tedy 4K rozlišení nutně výhra. Navíc uložení záznamu zabere násobně více místa na paměťové kartě.
Někteří výrobci, zejména levnější značky, které se snaží podbízet extrémně nízkými cenovkami, uvádějí, že jejich kamerky pořizují záznam ve 4K, ale v reálu to tak není. Používají jednoduchý trik, kdy pořídí obraz v rozlišení nižším a to následně kamera převzorkuje, tedy extrapoluje, na rozlišení vyšší. Takže vy se ve finále podíváte na záznam ve 4K, ale vypadá spíš jako 2K, nebo dokonce jenom jako Full HD. Skutečně nelze z pořízených obrazových dat dostat více, než kolik kamerka reálně zachytila. Zákazník tak nedostává za co platí a u spousty produktů to najdete i na eshopech v uživatelských recenzích.
- Přečtěte si také: Jak vybrat autokameru
Počet snímků za sekundu vý
Jestliže hodláte svá videa někde zveřejňovat (pomiňme teď problematiku ochrany osobních údajů a předpokládejme, že chcete na YouTube dávat sestřihy z jízd po osamělých silničkách někde na konci světa), dosáhnete lepší kvality při 60 snímcích za sekundu. Obvykle se totiž video pořizuje buď ve 30, nebo 60 snímcích. Je to údaj o tom, kolikrát za sekundu si kamera „vyfotí“ co vidí, aby to následně slepila do videa (video není nic jiného než série jednotlivých snímků). 60 snímků za sekundu působí plynuleji a lépe se na takové video kouká. Pro noční natáčení je lepší snížit frekvenci na 30, lepší autokamery to zvládají přepínat automaticky. Proč? Při polovičním tempu se v podstatě prodlouží čas pro pořízení jednoho na dvojnásobek, což znamená dvakrát tolik světla, které projde objektivem. Záznam je díky tomu světlejší a čitelnější.
Pozor na to, že se snímkovou frekvencí se dá manipulovat a zejména méně věhlasní výrobci se k tomu rádi uchylují. Ze 30 fps udělají 60 poněkud uměle, takže reálných 60 snímků kamera sice nesnímá, ale video jich každou sekundu skutečně 60 obsahuje. A i pokud má kamera plnohodnotných 60 fps, tak ve výsledku záleží na tom, jak moc obraz datově „seškrtá“. Pokud má třeba datový tok stejný jako při 30 fps, kvalita rozhodně nebude o 100 % lepší.
Zdroj médií: Depositphotos.
Diskuze (2)
Full HD je postačující pro čtení RZ, leda ta u stojících aut do 20 m :-) . To že velikost senzoru nebo světelnost má zásadnější význam se nikdo nedozví. Kdyby aspoň zmínil renomované výrobce autokamer apřípadně spodní cenový limit funkčnosti ?
Jde o typickou vatovou výplň internetu, nepotřebnou a obtěžující ... odpad
díky za názor, oceňuji. Článek je určený pro běžného uživatele, pro toho má doufám dostatečnou vypovídající hodnotu. Co se týče zmínky nějaké značky – kdykoliv něco takového ve článku uděláme, jsme okamžitě obviněni z toho, že se jedná o reklamu. A to i tehdy, kdy skutečně vycházíme jenom z našich zkušeností a snažíme se upřímně doporučit kvalitní produkt. Takže se toho snažíme pokud možno vyvarovat.
Autor